Оливър Стоун – Филмов диктатор

Автор: Влади Венциславов

Легендарният режисьор Оливър Стоун насочи вниманието към себе си с амбициозната си документална поредица от интервюта с президента на Руската федерация Владимир Путин. Четирите части на продукцията поляризираха публиката и критиката, и дадоха повод за нов разговор за кариерата и влиянието на Стоун в киното и поп културата.

Някои коментатори обвиниха Стоун в прекалени пристрастия към Путин и заклеймиха интервютата като ласкава пропаганда на един авторитарен лидер. Други гласове в индустрията похвалиха режисьора за неговия директен подход и качествена техническа презентация, и оцениха произведението като най-пълния документален портрет на Путин досега. Стоун прави интервютата в периода от 2015-а до началото на 2017-а и се опитва да представи възможно най-пълната картина за живота, политиката и целите на властелина на Кремъл. Между двамата се ражда екранна химия, а темите на разговор прескачат от външна политика през история до спорт.

Оливър Стоун от години сигнализира, че според него Путин е несправедливо демонизиран на Запад. Много анализатори го критикуваха за пристрастните позиции, но след избирането на Доналд Тръмп за 45-и президент на САЩ и последвалата анти-руска истерия сред прогресивните елити в Америка и Европа, някои от аргументите на Стоун сега изглежда по-адекватни. Дали Путин е най-голямата заплаха за Западната цивилизация и има ли шанс за нормализиране на отношенията между двете най-могъщи ядрени сили? Това са част от въпросите, които документалната поредица задава и на които се опитва да постави задоволителни отговори.

Обвиненията, че Оливър Стоун си пада прекалено много по авторитарни личности и режими са повод да се припомни, че самият той действа като диктатор на снимачната площадка. Той е един от най-разпознаваемите визионери за последните 40 години с огромна и страшно богата филмография. Стоун има славата на безкомпромисен филмов диригент, който е готов да се бори със студийната система и да отстоява правото си да материализира своите идеи без никаква външна намеса.

Той има три награди “Оскар” – за сценария на “Среднощен експрес” и режисурата на “Взвод” и “Роден на 4-и юли”. Войната във Виетнам е важен период в живота на Стоун и вдъхновява голяма част от неговото творчество. През 1967-а той се записва в Американската армия и отива да се бие в Югоизточна Азия. Стоун е ранен два пъти в битка и получава няколко военни отличия, сред които “Бронзова звезда”, за своя героизъм.

След войната Стоун учи кино в Нюйоркския университет, където му преподава младия Мартин Скорсезе. Като студент той създава няколко добре приети късометражни филмчета, които му помагат да започне своята епична кариера в Холивуд.
Много от филмите на Оливър Стоун разглеждат важни периоди и моменти от американската история. Той е привърженик на някои конспиративни теории, които излага в двете епични президентки платна – JFK и Nixon.

След много успешни филмови авантюри през 80-те и 90-те, Оливър Стоун навлиза в креативен застой през новия век. През 2010-а прави продължение на един от най-успешните си произведения – “Уолстрийт”. Филмът разделя критиката и не успява да отплува в историята като достойна втора част на прославения оригинал. Две години по-късно той режисира “Диваци”, в който напомня за огромната си творческа енергия и технически талант. Това е и последния готов игрален филм на Стоун. В последните години той има изявен интерес към документалното кино и интервютата с Путин са най-ярката илюстрация за бъдещата професионалан траектория на големия кино ветеран.

Беше близък с Кастро
и Чавес

Оливър Стоун е известен със своите сантименти към авторитарни лидери от години. Особено силна е страстта му към латиноамериканските диктатори. Стоун бе близък приятел с покойните деспоти Фидел Кастро и Уго Чавес. Той се е срещал с Кастро много пъти и е направил три документални филма за него. Чавес също е герой в киното на Стоун. Той снима самостоятелен филм за него и отделно го включи в документална поредица за политическата еволюция на Латинска Америка.

ЗА НЕГО

Един от
най-големите режисьори
на нашето време

Няма съмнение, че Стоун е един от най-важните и големи режисьори на нашето време. Той се доказа като сценарист още през 70-те и 90-те със “Среднощен експрес”, “Белязания” и “Конан Варварина”. Послед направи прекрасни филми за Виетнам – “Взвод”, “Земя и небе” и “Роден на 4-и юли”. С “Доорс” и особено с “Родени убийци” той провокира и поляризира. А “Всяка една неделя” е спиращо дъха спортно зрелище. Стоун знае как да оркестрира грандиозен филмов спектакъл и това го прави един от най-способните филмови фигури, вдъхновили цели поколения млади режисьори.
СТИВЪН СПИЛБЪРГ,
РЕЖИСЬОР И ПРОДУЦЕНТ

Даде ми шанс
да се докажа
като актриса

Оливър Стоун повярва в мен и ми даде шанс да се докажа и като драматична актриса през 90-те в своя великолепен спортен епос “Всяка една неделя”. Тази роля беше предизвикателство за мен и ми предложи широко поле за изява, беше доста по-различно преживяване от леките комедийни и романтични филми, с които бях свикнала. Страшно съм доволна от резултата и от факта, че имах въэможността да работя с един от водещите американски режисьори.
КАМЕРЪН ДИАС,
АКТРИСА И МОДЕЛ

Жива легенда
на американското кино

Оливър е голяма работа. Работил съм с него и знам на какво е способен. Той е един корав кучи син, който може да те ядоса в един момент и да те вдъхнови в друг. Режисира като обсебен маниак, но крайни продукт си заслужава лудостта и емоцията. Аз дължа много на Оливър и често се мотивирам с неговите филми за моите собствени режисьорски проекти. Той е жива легенда на американското кино и заслужава всичките безбройни награди, които е спечели по време на дългата си и плодотворна кариера в киното. Пожелавам му още дълги години на страхотни филми.
ШОН ПЕН,
АКТЬОР И РЕЖИСЬОР