Стереотипи от компютърните игри: Злите руснаци

По традиция във видеоигрите главният герой американец (или британец, но това по-рядко) избива безброй много терористи, нацисти, извънземни или зомбита, за да спаси света. Има и още един вражески образ, който така и не може да изгуби популярността си, въпреки разпада на Съветския съюз и сриването на Берлинската стена. Става дума именно за злите руснаци. Някои привърженици на жанра дори предпочитат „червената заплаха“ пред коя да е научна фантастика. В крайна сметка руснаците наистина са тук – ядат черен хайвер с лъжичка, пият водка, прегръщат мечки и на всичкото отгоре имат ръждиви атомни бомби. Всичко това е близко и разбираемо за потребителя, а извънземните пришълци може и въобще да не съществуват.

Руският сайт “gmbox.ru” разглежда популярните игрови поредици, в които Mother Яussia и синовете ѝ са представени като вселенското зло.

Call of Duty

Call of Duty: Modern Warfare 2 стана синоним за скандал, особено в Русия. Още на първото ниво играчът може да си устрои масов разстрел на мирни граждани на руско летище. Поради съвсем разбираеми причини във версията на играта, предназначена за Русия, тази част е изрязана. Виновникът за това кърваво безумие в сюжета на играта е персонаж на име Владимир Макаров.

Той разкрива един американски агент под прикритие и принуждава Русия да нападне САЩ. Терористът не познава граници и националности, той взривява атомна бомба и унищожава около 30 000 американски войници. В Modern Warfare 3 пък Владимир Макаров отвлича руския президент, за да увеличи допълнително мащабите на хаоса.

Трябва да се отдаде дължимото на сценаристите на двете части от поредицата – те успяха да създадат руски злодей, когото искат да убият не само западните, но и руските играчи.

Command and Conquer

В тази поредица СССР винаги сее ужас срещу САЩ, а понякога и срещу имперска Япония. Не е шега работа, щом Червените разполагат с нереално огромни танкове, дирижабли с безкраен запас от бомби и генетично модифицирани мечки убийци. Някои от руснаците в играта дори са много симпатични – сексапилната снайперистка Наташа Волкова, например.

„Червената заплаха“ има и далеч по-неморални намерения от виртуалните англосаксонци. Едните мечтаят да покорят света чрез дълга кръвопролитна война, а другите са принудени да спасяват човечеството (винаги доста успешно).

Metal Gear

В Японската игра (която, между другото, стана първия stealth-action в света) темата за ядрената заплаха и Студената война винаги има ключова роля. Кулминацията е когато в Metal Gear Solid 3 е представен главният злодей Snake Eater (Ядящия змии). Запознайте се – Евгени Борисович Волгин. Участвал е в екзекуцията на 20 000 полски войници, потушавал е въстания в ГДР и Унгария, унищожил е 100 000 протестиращи срещу комунизма.

Завръзката в Metal Gear Solid 3 до болка напомня за тази в Warfare 2: Волгин изстрелва атомна бомба от портативна ядрена установка (ах, тази японска фантазия!) и обвинява САЩ за случилото се, като предизвиква с това световна война.

Company of Heroes

Руските почитатели на тактическите игри силно се зарадваха като разбраха, че втората част на тази поредица ще бъде за Източния фронт. Много от тях обаче след това бяха разочаровани, но не от геймплея, а от сюжета. Несправедливият СМЕРШ (Съветското контраразузнаване „Смърт за шпионите!“), обсадителните отряди, бързата процедура за осъждане на военния трибунал – всичко това е сред основните характеристики на „Червената армия“.

Народният подвиг минава на заден план. Според канадските създатели на играта войските на СССР са влизали в боя само под дулата на пистолетите на злобните комисари.

Колкото и да е странно, в някои игри руснаците имат положителна или поне неутрална роля, макар и това да се среща рядко при скъпите продукции.

Call of Duty (какво, пак ли!?)

Чакайте, но нали Call of Duty вече постави руснаците в графата с чудовищата? Поредицата CoD е особено внушителна (има много части) и не винаги отношението към сърпа и чука е негативно. Така например в CoD: World at War сюжетът разказва историята на четирима души, единият от които е руски войник, опитващ се да отблъсне силите на Вермахта от Сталинград. Освен това мисиите започват именно с действията на руснака, макар и в играта да присъстват и храбрите англосаксонци.

Battlefield

В Battlefield 3 има един много добър руснак – Дмитрий Маяковски, но не е поет, а представител на Спецназ. Сюжетът на третата част от култовия шутър разказва как САЩ нахлува в Иран и издирва руски търговец на оръжие, който снабдява страната с ядрени бойни глави. В Москва също са недоволни от въпросния търговец и Дима Маяковски е изпратен да го търси. По-късно става ясно, че търговецът е агент на ЦРУ и злодеят се укрива в Белия дом, а не в Кремъл. Главният герой BF3 (американец, разбира се) работи рамо до рамо с Д. Маяковски. Вярно е, че преди да бъдат разкрити важните истини американският морски пехотинец избива безброй много руски войници, но това е само недоразумение, случило се поради липса на взаимно разбирателство.

Splinter Cell

Кооперативният режим в Splintere Cell: Conviction е предвиден за двама играчи. Първият играе с персонажа Арчър, а вторият – със спецагент от руското разузнаване. Обикновено ядреното оръжие се оказва ябълката на раздора за САЩ и Русия, но Splinter Cell е изключение. В ръцете на опасни терористи попадат ядрени бойни глави и на Вашингтон и Москва се налага временно да забравят разногласията си и да изпратят най-добрите си агенти, които да се справят със ситуацията

GTA IV

Формално Нико Белич е балкански мъжага. Но ако се съди по острия му славянски акцент, маратонките adibas, кафявото кожено яке и начинът му на живот, по-скоро изглежда сякаш е дошъл от дълбините на Русия и е решил, че да ограбва лагеруващи хора вече не е модерно. Белич е своего рода Робин Худ – предпочита да преуспява за сметка на богатите и лошите бандити. Но и той самият не е съвсем безгрешен и не може да бъде наречен напълно позитивен персонаж. Забранени вещества, алкохол, леки жени, мафиотски саморазправи… като цяло другарят Белич не живее само, за да помага на ближните.

Всъщност единственият руснак „светец“ сред популярните игри е Артьом от Метро 2033. Той обаче не се брои, тъй като играта е разработена в Украйна още преди събитията от Майдана. В съзнанието на западняците и досега спомените от „червената заплаха“ остават твърде силни, така че шансовете скоро да видим в някоя популярна видеоигра добър руснак с квадратна челюст, който бодро да стреля по извънземните нацисти зомбита терористи, остава доста малък.