Първият рекорд: град за трилион рубли

През 8-те години подготовка за Олимпиадата за развитието на Сочи ще бъдат изразходвани 1,3 трлн. рубли (без да се броят разходите за спортните обекти). За какво ще отидат тези пари?

Транспорт

Федералното правителство харчи повече от всичко пари за транспортната инфраструктура – 627 милиарда рубли. Това трябва да реши проблема със задръстванията в града.

Към 2014 година в Сочи ще се построят общо 260 километра автомобилни пътища. Тяхната пропускателна способност ще се увеличи от 1,8 до 2,5 пъти, а средната скорост на движението в града ще се повиши с 25%. Най-скъпият автомобилен път е дубльорът на Курортния проспект, за строителството на който „Олимпстрой“ ще похарчи повече от 100 милиарда рубли. 9 от двадесетте километра на това трасе ще минават под земята с възможност за излизане на повърхността в Централния район на града. Вече е построен обходния път, строят се многобройни транспортни възли.

Планира се проблемът с транспорта да се реши не само чрез развитието на автомобилните пътища, но и чрез железопътната инфраструктура. Железопътната линия ще се превърне в Сочи в градски транспорт, както московското метро, строят се 30 жп платформи, мотрисите ще спират на практика във всяко населено място.

Най-мащабният проект на руските железници е комбинираният (автомобилен и железопътен) транспорт от Адлер до високопланинския ски-курорт „Алпика-сервис“ в Красная Поляна. Бюджетът на това строителство ще надвиши 200 милиарда рубли. Това е най-скъпият от олимпийските проекти. Пропускателната способност на жп линията ще стане 8500 души за един час. По време на Олимпиадата влаковете ще се движат с интервал от 10 минути.

Енергетика и комуникации

Когато МОК взе решението Олимпиадата да се проведе в Сочи, в Сочинския регион имаше недостиг на енергийни мощности. Общата мощност на генерацията беше 100 МВт, а потреблението – 400 МВт. Този дефицит се покриваше чрез доставка на енергия от другите региони. За Олимпиадата е планирано да се построят мощности за 1424 МВт. Най-големите станции са Адлерската – за 340 МВт, Джубгинската и Сочинската – съответно за 180 и 158МВт.

Адлерската ТЕЦ беше построена за 23 милиарда рубли от „Газпром“. За нея компанията прокопа 170-километров газопровод Джубга – Лазаревское – Сочи, 150 километра от който минават по дъното на Черно море. Тази станция има висок коефициент на полезно действие (52%), а нивото на изхвърляне на вредни емисии в атмосферата е с 30% по-ниско от това на традиционните парни централи. Инфраструктурата на връзките се строи от компаниите „Мегафон“ и „Ростелеком“. Тези две компании са спонсори на игрите – всяка от тях е заплатила по 130 милиона долара.

Железницата ще стане в Сочи градски транспорт, както е в Москва

„Ростелеком“ развива стационарните връзки, „Мегафон“ – мобилните. «Ростелеком» ще прокара повече от 300 км оптичен кабел и ще снабди с телекомуникационни сервизи 33 олимпийски обекта – казват от пресслужбата на компанията. Става дума за кабелен и безжичен достъп до интернет, IP-телефони и високоскоростен интернет.
Екология и комунално стопанство

От 2009 до 2012 г. Сметната палата ежегодно обръщаше внимание на проблемите с екологията в Сочи. Одиторите бяха недоволни преди всичко от качеството на отпадните води, изхвърляни в Черно море.

За игрите са построени Бгузинските пречиствателни станции за 140 000 куб. м отпадни води, които покриват Централния район и Хоста, а също така са реконструирани Адлерските станции за 100 000 куб. м. Качеството на пречистването е високо и тръбите навлизат на повече от 2 км навътре в морето, и по думите на Пахомов, „когато ни показаха построените пречиствателни съоръжения, представителят на фирмата дори беше готов да пие от пречистената вода“. На мястото на сметищата в Хоста е построен завод за преработка на отпадъци.

След Олимпиадата

Какво ще стане с олимпийската инфраструктура след Олимпиадата? През февруари правителството утвърди програма за нейното използване след Игрите.

Почти цялата комунална и инженерна инфраструктура и по-голямата част от градските пътища ще станат собственост на Сочи. Обаче няма да се наложи да се търсят пари – субсидията ще бъде дадена от Краснодарския край. Сочи ще стане не само курорт, но и място за провеждане на големи мероприятия – конференции, изложби, спортни мероприятия и т.н..