МО пак опря до Москва: Дава 42 млн. лева за МиГ-овете, но през „посредник“

Военното министерство договори закупуването на четири нови и шест ремонтирани двигатели за старите съветски изтребители МиГ 29 за общо 42.709 млн. лева, въпреки че първоначалният заложен таван на сделката бе 36 млн. лева.

Очаквано двигателите ще бъдат осигурени от руската корпорация РСК МиГ и така на практика военното министерство се връща към услугите на Москва, но вече ще си плаща през български „посредник“ и отново в условия без реална конкуренция.

Миналия месец военното министерство спря конкурса за покупката на двигателите, тъй като единствената допусната до него фирма „Авиостарт“ не отговори на всички изисквания, и премина към пряко договаряне с нея.

Поръчката излезе по-скъпа

Разговорите с българската компания са били проведени на 25 и 26 октомври, като военното министерство на практика е приело офертата на фирмата с малки отстъпки от нейна страна.

 От документацията по поръчката става ясно, че двигателите ще бъдат осигурени от производителя РСК МиГ, както и се очакваше.

Фирмата се е съгласила да даде и 1000 евро отстъпка от цената на един ремонтиран двигател спрямо първата си оферта.

Първите два двигателя ще бъдат доставени до края на април следващата година, въпреки че едно от първоначалните изисквания бе да са налични към момента на подписване на договора. Именно това се оказа и основната причина да се мине към пряко договаряне.

Предвиденият таван на сделката беше 36 млн. лева, но договорената крайна цена е с шест милиона повече. Само ден по-рано – в сряда – правителството отпусна нови 15 млн. лева на МО за поддръжката на МиГ-овете.

Казусът „МиГ“ и „прякото договаряне“

Военното министерство разчита само на изтребителите МиГ 29 за охрана на въздушния ни суверенитет. Поддръжката им обаче е силно затруднена, след като миналата година военният министър Николай Ненчев реши да се откаже от услугите на руснаците.

Тогава военното министерство реши да възложи на Полша да ремонтира шест двигатели за МиГ-овете и твърдеше, че ще има и споразумение за „интегрирана логистична поддръжка“. Предварително обаче бе ясно, че Полша няма капацитет за това.

Поддръжката на самолетите не включва само двигатели, а се следи и цялостното оборудване.

Военното министерство премина към пряко договаряне и за купуването на кутии на самолетните агрегати (КСА-2), за които са приготвени около 13 млн. лева. Покани са изпратени до две фирми – „Авиостарт“ ООД и „Армар Корпорейшан Дженерал Техникал Ко-оперейшан“ ООД. След като подадат офертите си, министерството ще прецени, с коя да започне преговори.

Краят на кръга

Така в началото на т. г. министър Ненчев съобщи в присъствието на премиера Бойко Борисов, че МО ще закупи още 10 нови или ремонтирани двигатели за МиГ-овете. Още тогава беше ясно, че практически много малко държави в света могат да предложат нови двигатели, като единствената сигурна е страната производител Русия.

Николай Ненчев обаче многократно увери, че двигателите няма да се вземат от Русия.

Беше известно и това, че подобна сделка би била спорна в условията на продължаващи санкции на ЕС спрямо Русия, но военният министър обяви, че в това отношение няма да има проблеми.

В крайна сметка, както се и очакваше, не се намери фирма, която да разполага с двигателите, а от документацията по поръчката стана ясно, че единствената допусната фирма – „Авиостарт“ – има уговорка с руската държавна корпорация РСК „МиГ“ за производството и ремонта им.

Така Министерството на отбраната се върна в изходно положение, но вече не преговаря пряко с руснаците, а чрез фирма посредник.

Източник: Медиапул