Скъп шоколад, като подарък в края на работния ден

Скъп шоколад, като подарък в края на работния ден

Публикувано от:

Автор: Оля Ал-Ахмед, журналист в. Стандарт

Продажбите на луксозен шоколад в Русия през първата половина на 2015 г. са нараснали с 15%, сочи изследване на компанията Nielsen. Това е единственият продукт в категорията на луксозните шоколадови изделия, който е показал изключителен ръст на консумацията от началото на тази година. Странното е, че при наличие на много голям асортимент от шоколадови изделия, принадлежащи към средната и икономичната ценова категория, най-добре се продават именно скъпите и елитни шоколади. Средната класа от какаовото изкушение е в стагнация, а при някои продукти има дори спад в продажбите от -1% до -8%.

Икономически погледнато това показва, че руснаците в криза предпочитат качеството пред евтиното. Русия е страна с традиции в шоколадовата индустрия и голям производител на шоколадови изделия, популярни по света. Но страната е и вносител. Предвид санкциите обаче явно руснаците все повече посягат към собствените шоколадови изделия, но за авторитет предпочитат най-скъпите. Принципно структурата на руския шоколадов пазар се разделя на три сегмента: нисък, среден и премиум (луксозни). Пазарният дял на луксозните шоколади в Русия е 22% за тази година, а за миналата е бил 19%. Шоколадовите блокчета от средната ценова категория през 2015 г. заемат 62% от пазара, а миналата са водили с 66%. Постоянен остава делът на евтините шоколадови изделия, които се вписват в икономичния сегмент, и те са едва 16% от пазара на шокопродуктите. Компанията Nielsen е изхождала от разчетната средна цена за килограм шоколад от ниската категория, която е 373 рубли (5.13 евро), средната категория – 543 рубли (7.46 евро) и луксозната – 742 рубли (10.20 евро). Средно руснакът плаща 74 рубли (1.02 евро) за един шоколад. Откъде идва невероятният интерес и предпочитания на руснаците към най-скъпите шоколади?

Драстичното покачване на продажбите на луксозните шоколади се дължи на промените в потребителското поведение в резултат на санкциите и на контрасанкциите. Потребителите искат да имат високо самочувствие в създалата се ситуация на лишения и забрани. И като ответна реакция на фона на кризата, в която нямат големи възможности да се радват на по-скъпи и луксозни покупки, руснаците са намерили своя вариант на луксозен каприз и угаждане – те се глезят с най-скъпия шоколад. Този вид глезотийка дори си има име – “end of the day award” – самовъзнаграждение в края на деня. “Луксозният сегмент си е намерил ниша и се чувства много добре в кризата”, казва Юлия Маруева от “Nielsen Русия”.

Интересното е, че по данни на Nielsen шоколадовите бонбони не се влияят от кризата и промяната на настроенията на потребителите. При тях продажбите стоят на едно място – нито нарастват, нито падат. Луксозните шоколадови бонбони са от порядъка на 1162 рубли (15.97евро) за 1 кг, в средния сегмент цените са средно 636 рубли (8.74евро). Но и тук се забелязва по-силен интерес и предпочитания към средните и скъпите шоколадови бонбони. Например ниският клас, който е около 314 рубли (4.32евро) за кг, се продава с 18% по-малко, отколкото през миналата година. Потребителите постепенно се изтеглят от този сегмент, като преминават на по-горно ниво луксозни бисквити и сладкиши с шоколадово покритие или по-скъпи шоколадови бонбони.

Руснаците вече са си изградили определени навици в консумацията на шоколадови изделия. Потребителите имат традиции, които спазват независимо от цената, с което си повдигат самочувствието по време на криза. Често покупката на шоколад е своеобразна награда за потребителя в края на работния ден. Но за задоволяване на потребности на купувача с цел “награда” отговаря определена категория шоколадени блокчета. Понякога тази задача успешно изпълнява и кутия луксозни шоколадови бонбони. Но бонбоните са по-скоро подарък за друг в знак на благодарност, годишнина или друг повод. А шоколадът можете да го подарите и на себе си. С един шоколад човек може да се справи и сам, докато е много по-трудно и необичайно да изядете сам цяла кутия бонбони. Затова и продажбите на луксозните шоколади са в пъти по-високи от тези на бонбоните.

Според Юлия Маруева от “Nielsen Русия”, ако цените на шоколада продължават да растат, относителен “имунитет” в продажбите ще има само луксозният шоколад. Този сегмент има постоянни клиенти, които ще се увеличават, и едва ли биха го напуснали за сметка на по-ниското качество. Все повече потребители ще се покачват към лукса, няма да слизат стъпало надолу. Ако пазарната ситуация се задържи като стабилна, силният потребителски интерес ще поддържа развитието на луксозния сегмент.

Съгласно данните на компанията, ръстът на цените на шоколадовите изделия за периода от 2014 г. до първото тримесечие на 2015 г. е с 15%. Главна причина за това е поскъпването на съставките на шоколада заради покачването на долара и еврото към рублата.

Директорът на Центъра по изследвания на сладкарската промишленост Елизавета Никитина в интервю за в. “Известия” отбеляза, че основни производители и доставчици на елитния шоколад са Германия, Швейцария, Италия, Франция и Белгия. Вносът на шоколад в Русия през първите четири месеца от 2015 г. е паднал от 31 хил. тона до 11,8 хиляди т в сравнение със същия период на миналата година, поясни Никитина. Предимство имат скъпите, луксозни и елитни руски шоколади, които по нищо не отстъпват на европейските, допълни тя. През първото тримесечие на 2015 г. специалистите са засекли оживление на търсенето в сегмента на много скъпия шоколад, който има едва 3-5% пазарен дял. Това е свързано с факта, че цените на елитния шоколад са нараствали по-бавно и незабележимо от себестойността на масовата продукция. Поради намаляването на разликата между цените на ниския и луксозния сегмент, потребителите си позволяват да експериментират и да се ориентират към по-качествения продукт.

Производството на шоколад и други хранителни продукти с какао в Русия през първата половина на 2015 г. е паднало с 18,4% на годишна база, сочат данни на Центъра за изследвания на сладкарската промишленост. Най-значителен спад има в категориите: опакован шоколад, продукти с какао и бонбони с алкохол. Общият обем на производството на шоколад в Русия през първата половина на 2015 г. е 737,8 хил. т.