Сергей Смитюшенко: България е на първо място в Европа по брой на заинтересованите лица да изучават руски език

„България е на първо място в Европа по брой на заинтересованите лица да изучават руски език“, това съобщи в събота в Санаторно-оздравителния комплекс „Камчия“ Сергей Смитюшенко – директор на Руския културно-информационен център и представител на Россътрудничество.

Това стана на откриването на Научно-практическата сесия на тема „Научно-методически основи на преподаването на руски език като чуждестранен в съвременното поликултурно пространство при използването на технологиите за дистанционно обучение“. Във форума участват повече от 120 педагози по руски език в детските градини, училищата, университети и експерти в образованието. Събитието е организирано от Московския педагогически държавен университет (МПГУ) и се подкрепя от Россътрудничество, от Министерствата на образованието на Русия и България и от СОК „Камчия“. Ръководител на проекта е проф. д-р Людмила Трубина – зам.-ректор на МПГУ. Участват още доц. Олга Дроздова, проф. д-р Виктор Чертов, доц. Екатерина Егорова и други водещи преподаватели.

Участниците в сесията бяха приветствани чрез дистанционна връзка от Вениамин Каганов – зам.-министър на образованието и науката на Руската федерация и от академик А. Л. Семеонов – ректор на Московския педагогически държавен университет, а така също и от Синдиката на българските учители. На откриването присъства и Владимир Золотов от Генералното консулство на руската федерация във Варна.

Зам.-министър Каганов припомни, че сесията в СОК „Камчия“ е проява на подписания протокол между българското и руското министерства на образованието и Россътрудничество. „Тази среща даде тласък не само на изучаването на руски език и култура в България, но и на отношенията между България и Русия“, каза още той.

Изпълнителният директор на СОК „Камчия“ и председател на Фондация „Устойчиво развитие за България“ Станка Шопова акцентира, че гостите на „Камчия“ са тук по избора на сърцето си, че комплексът се е утвърдил като образователен, научен, културен, обществен център и особено като център за изучаване на руски език и култура и за квалификация на учители. Тя получи специален подарък от МПГУ – историята на водещия руски университет в снимки.

Приветствие от името на българското Министерство на образованието поднесе Стоянка Почеканска – главен експерт в МОН, която заяви, че са изпълнени всички заложени задачи в предходната среща и благодари на Санаторно-оздравителния комплекс „Камчия“ и „Россътрудничество“.

От своя страна „Россътрудничество“ връчи паметен знак за хуманитарно сътрудничество на Станка Шопова и Стоянка Почеканска.

Значимата 150 годишна история на Московския държавен педагогически университет разказа проф. д-р Виктор Чертов. Тя започва с курсове по педагогика за млади момичета в края на 19 в., когато в Европа жените не са имали достъп до висше образование. Възпитаници и преподаватели в университета са едни от най-известните руски учени, творци, поети, писатели.

Проф. Д-р Людмила Трубина представи нови методи за обучение на преподавателите по руски език, които съчетават съвременните комуникационни средства с доказаните педагогически практики.

Гостите от Московския държавен педагогически университет разгледаха базата и се запознаха с възможностите на СОК „Камчия“. Двете страни обсъждат планове за съвместна работа.

Специално внимание бе отделено на новооткрития в „Камчия“ Международен образователен център на Фонд „Руский мир“, който бе посетен както от официалните гости, така и от българските преподаватели, участници в сесията.

Учителите се запознаха с възможностите, работата и опита на Средното общообразователно училище “Юрий Гагарин“ в СОК „Камчия“, което е лицензирано по българските образователни стандарти и приема ученици от 1 до 12 клас. Училището на бъдещето е с усилено изучаване на руски и английски език.

Вечерта завърши с вълнуваща среща – концерт на която българските и руските участници общуваха на един език и пяха заедно с голямата актрица и певица Грета Ганчева.

Обучението продължи с работа по групи като акцентите са върху „новата педагогика“ в обучението на руския език като чуждестранен език, обучението на деца – билингва; изучаването на руския език в детските градини; актуални проблеми на руския език, литература и история и др.