Оля Ал-Ахмед е известен български журналист и преводач от арабски и руски, експерт по ПР и протокол. Говори свободно английски, арабски, руски и испански. Завършила е арабска филология в СУ , с втора специалност : журналистика и ПР , и здравен мениджмънт в УНСС. Преди години само за една нощ преведе наказателният кодекс на Либия и обвинителния акт срещу българските медици , с което нашумя.

Оля Ал-Ахмед е известен български журналист и преводач от арабски и руски, експерт по ПР и протокол. Говори свободно английски, арабски, руски и испански. Завършила е арабска филология в СУ , с втора специалност : журналистика и ПР , и здравен мениджмънт в УНСС. Преди години само за една нощ преведе наказателният кодекс на Либия и обвинителния акт срещу българските медици , с което нашумя.

Секс, наркотици и джихад в нета

Публикувано от:

84% от младите наемници са привлечени от “Ислямска държава” чрез социалните мрежи

Макар да губи територии, “Ислямска държава” продължава да прелъстява и вербува младежи от цял свят. Към момента в редиците на терористичната групировка има около 4700 бойци от бившите съветски републики. Това е 1/6 от чужденците, присъединили се към джихадистите, пише “Русская весна”. По данни на изданието, за ИД се бият общо около 30 000 наемници от 100 държави. Изследване на американската консултантска компания по въпросите на безопасността Soufan Group също твърди, че отрядите на терористите в Ирак и Сирия в много по-голяма степен се попълват от хора от бившите съветски републики. Сред тях беше и ликвидираният наскоро Омар ал Шишани. Роденият в Грузия чеченец се смяташе за един от най-авторитетните командири в “Ислямска държава.

Защо кавказците, а и не само те, намират приложение на необуздания си нрав точно там в редиците на ИД? Част от отговора се крие в професионалния ПР на джихадистите. Те промотират идеята си по най-модерен начин, ползвайки интернет, смартфони с приложения и всички видове социални мрежи. Радикалите разпространяват идеите си и вербуват хора във Facebook, ВКонтакт, Twitter и Youtubе, коментира Гулзат Билялова, научен сътрудник от Конгреса на религиоведите.
Колко са силни ислямистите в мрежата говорят и данните от статистиката: 84% от младите хора са привлечени към ИД именно чрез интернет; вниманието на 47% в нета привлечено от статии или видеа с екстремистко съдържание; 19% са открили пак там инструкции за подготовка на терористични атентати и са се възползвали от тях, а 41% са се врекли във вярност на джихадистите.

Вербовчиците действат много просто и примитивно, но ефективно! Стъпка номер едно – убедително и красноречиво разказват колко добре се живее при терористите. Каква власт и свобода дават те на младежите, които никой никога няма да забележи в техните държави. Така те ще се прояват, ще станат известни и популярни. С една дума – звезди. Ислямистите пускат снимки на джихадисти на фона на разкошни дворци и скъпи лимузини. Главната задача на този етап е да се съблазнят тези, на които им е станало интересно, и да бъдат предразположени към разговор. След това вниманието се насочва към онези, които жадуват не за лек живот, а за подвизи. Екшънът също е примамка, на която мнозина кълват. Показват се снимки на успешни бойни акции, разказват за “героичния” образ на бойците на ИД и призовават идеите да се отстояват с оръжие в ръка. Първата задача на вербовчиците е да изолират потенциалния новобранец от близки и приятели, и най-вече от семейството му, което би могло да го разубеди. Манипулаторите използват сектантски прийоми – опитват се максимално да предразположат набелязаната жертва към себе си, да станат за него наставник, приятел, брат, нещо като роднина, да му дават съвети по всички въпроси и да го подкрепят с добри думи. В резултат на подобна обработка за много младежи най-важни вече не са родното му семейство, любимият човек и колегите, а “духовните братя и сестри”, на които трябва да се помага. При обработката на бъдещия терорист вербовчиците умело разясняват най-важните религиозни понятия: шахид, джихад и други. Така човекът става като дрогиран и следва сляпо вербовчика си, без да се замисля какво прави. Жертвата разбира грешката си, но това става прекалено късно, когато вече се намира в зоната на бойните действия, а обратният път е затворен.

Има и друг фактор за примамка. Какво търсят сега незаетите с работа младежи – секс, наркотици и оръжие. Всичко това го получават гарантирано в редиците на ИД, и то по много. Много секс с нещастните сексробини, предимно кюрдки, много дрога, която им замъглява мозъците, и безразборно много оръжие. “Ислямска държава” умело и бързо усъвършенства и маркетинговите си технологии. Бандитите публикуват в социалните мрежи снимки с котки и оръжия, качват свои битки в Twitter. Те имат и собствено мобилно приложение и интернет магазин, откъдето могат да се купят тениски или блузи с логото на ИД.

Модернизацията на ислямисткия ПР е вече факт, въпросът е как да му се противостои? Най-добрата защита от вербовката е добрата осведоменост за същността на ИД, коментират експерти. Никой не може да те накара да обичаш сладолед, ако си падаш по диня със сирене – две коренно различни неща, каквито са истинският ислям, изповядван от нормалните мюсюлмани, и този на джихадистите, проповядван от “Ислямска държава”.
Автор: Оля Ал-Ахмед, в. standartnews.com