„Росатомфлот“ – повелителят на морските ледове

За пръв път в историята на арктическата навигация ядреният ледоразбивач „50 лет Победы“ на „Росатомфлот“, част от руската държавна корпорация „Росатом“, успешно завърши свръх късен транзитен рейс с конвой от три плавателни съда с различни технически характеристики.

Преходът от Беринговия пролив до Обския залив отне общо две седмици. На 21 декември 2016 г. „50 лет Победы“ съпроводи транспортният AUDAX, товарният „Арктика“ 1 и танкерът „Щурман Овцин“ в Чукотско море в района на Беринговия пролив. Рейсът продължи две седмици и завърши на 3 януари 2017 г.

Северният морски път като национална транспортна комуникация на Русия в Арктика има изключително важно значение за осигуряване на по-нататъшното развитие на икономиката на северните региони и страната като цяло. Това е и транзитна арктическа транспортна магистрала, която може да бъде алтернатива на съществуващите междуконтинентални връзки между страните от Атлантическия и Тихоокеанския басейн.

Официални претенденти за ресурсите на арктическия шелф и дъното на Северния ледовит океан са САЩ, Канада, Дания, Норвегия и Исландия. Активен интерес към Арктика проявяват и Германия, Япония, Индия и Китай. За изпълнение на научни програми за изучаване на Арктика и за геофизични и геологически изследвания страните от ЕС и САЩ отделят ежегодно сериозни бюджети. Често обаче за провеждането на научни изследвания и за помощ на различни експедиции в Арктика се разчита на руските ледоразбивачи и кораби. Така например експедицията на Университета на Аляска през 2008 г. бе немислима без рейса на руския ледоразбивач „Капитан Драницин“.

В условията на нарастваща международна конкуренция в борбата за ресурси от арктическия шелф съществено нараства значението на руския ядрен флот от ледоразбивачи като най-ефективно средство за осигуряване на транспортната и стопанско-икономическата дейност в Арктическата зона. Благодарение на създаването на мощни ядрени ледоразбивачи като „Арктика“ през 1977 г. за пръв път в активно плаване бе достигната географската точка на Северния полюс. До днес руски ядрени ледоразбивачи 65 пъти са стигали до Северния полюс. С помощта на ядрени ледоразбивачи тип „Арктика“ от 1978 г. започва преходът към целогодишна навигация в западния район на Арктика. Целогодишната навигация е необходима за осигуряване и развитие на Норилския промишлен район (полуостров Таймир е най-северната континентална суша в Евразия).

След 2000 г. започва тенденция към увеличаване на обема на морските превози в Арктика, като през 2005-2007 г. те са в обем над 2 милиона тона и продължават да се увеличават.

Днес Русия е световен лидер в областта на ядрените ледоразбивачи за решаване на транспортни задачи в моретата на Арктика и неарктическите замръзващи морета. За да запази позицията си на властелин на морските ледове и за да е успешен конкурент в Арктика Русия трябва постоянно да развива и усъвършенства флота си от ядрени ледоразбивачи като ключово звено от инфраструктурата за функционирането на Северния морски път. Затова никак не е учудващо, че „Съдостроителният Балтийски завод“ подготвя площадката за строителството на най-големия в света ядрен ледоразбивач „Лидер“. Поръчител на ледоразбивача е „Росатомфлот“, който се надява да получи „Лидер“ през 2023 г.

Стойността на съда е 75-80 милиарда рубли (около 1,2 млрд. евро). Проектната му дължина е 209 м, най-голямата ширина – 47,5 м, а мощността – 120 мегавата. Тези габарити позволяват да се преминава през лед с дебелина до 4,3 м. Балтийски завод ще работи по създаването на ледоразбивача заедно с централното конструкторско бюро „Айсберг“. То е разработило предварителния проект на „Лидер“ през 2015 г., а през ноември 2016 г. започнаха основните проектни дейности.

Източник: offnews.bg