От IT до машиностроене: 8-те най-любопитни нови руски разработки от „Иннопром“

От IT до машиностроене: 8-те най-любопитни нови руски разработки от „Иннопром“

Публикувано от:

Избрахме 8-те най-интересни руски разработки, показани на „Иннопром“. Трябва да отбележим, че повечето новости целят да се заместят вноса.

1. Двигател с КПД 95%

Откритието на изложението бяха опитните образци на енергийноефективните вентилни електрически двигатели от ново поколение, които по параметри многократно превъзхождат световните аналози, пуснати в серийно производство. Експозицията представи старши научният сътрудник във физическия факултет на Московския държавен университет „Ломоносов“ Владимир Милов. Проведените изпитания доказват, че КПД на разработените електродвигатели надвишава изискванията за най-висок клас енергийна ефективност, приети в ЕС, а при някои класове двигатели той достига 95%.

Разработката е 2-3 пъти по-малка и по-лека от аналозите си. Тя е и по-технологична за серийно производство. Двигателите могат да се използват в горивни помпи, в машини с електрическо задвижване и запорна апаратура, в сервомеханизми, в интелигентни системи за климатизация и вентилация. Към разработката интерес вече проявява компанията „Мицубиши електрик“.

2. Интерфейс «мозък-компютър»

Нейроинтерфейс, който позволява със „силата на мисълта“ да се управляват електронни и електромеханични устройства, е създаден в Института за електронни управляващи машини „Брук“ в сътрудничество с учените от Московския държавен университет „Ломоносов“. С помощта на специална система от датчици „мозъкът-компютър“ преобразува намеренията на човека, регистрирани чрез електрически сигнали от мозъка, в управляващи команди с точност 99,5%.

Изобретението създава нови възможности за робототехниката и медицината; в частност то помага да се възстановят загубените функции на хора с ограничени възможности. Разработката може да се използва за управление на бионични роботизирани екзопротези, като с помощта на Wi-Fi им изпраща команди за изпълнение на различни движения (качване или слизане по стълби и т.н.). Според разработчиците в света все още няма аналог на нейроинтерефейс с подобни функции и надеждна иновационна система от електроди.

Същият производител представи и иновативни антропоморфни роботозирани протези, разработени за първи път в Русия. Те съответстват на германските аналози, но са много по-евтини. Микропроцесорите, поставени в долния край на протезата, я управляват чрез вградени „датчици за движение“, а при необходимост – и с команди от нейроинтерфейс. Това осигурява на инвалида по-удобна и ествествена походка. Теглото на екзопротезата е същото като теглото на истинските крака.

3. Безопасни процесори

За първи път от времето на Съветския съюз Русия показа собствени сървърни и настолни решения, които могат по изчислителна мощност да се конкурират с аналозите си от Европа и САЩ. Русия стана една от малкото държави, успели да проектират собствен микропроцесор „от нулата“. Най-новата разработка – микропроцесорът „ЕЛБРУС-8С“, използващ технология 28 нм, ще се използва в сървъри и работни станции. Руският производител гарантира чистота от вируси и бекдорове.

Разработчици на новия продукт са ЗАО „Московски център SPARC-технология“ и Институтът за електронни управляващи машини „Брук“. Началото на серийното производство на микропроцесора е планирано за първото тримесечие на 2016 година. Основното му предимство е технологията за семантична защита на програмата, която неутрализира повечето разпространени вируси и хакерски атаки и разкрива грешки в програмите още на етап разработка. Според разработчиците сигурността при подобни системи няма световен аналог.

4. Руско-китайски булдозер

Символ на руско-китайската дружба на „Иннопром“ стана мощен булдозер във весел зелен цвят, създаден съвместно от корпорацията „Уралвагонзавод“ и един от най-големите китайски машиностроителни холдинги Shandong Heavy Industry Group. Машината е снабдена с китайски силови агрегати и хидромеханична трансмисия. Тежи 19 920 кг, а мощността на двигателя е 163 конски сили.

5. «Механично сърце“

Новият високооборотен дизелов двигател от семейството ДМ-185 е с мощност от 700 до 4000 киловата, а техническите му характеристики са на нивото на водещи световни производители. Негови създатели са конструкторите от Уралския завод за дизелови двигатели (част от ОАО „Синара – транспортни машини”). Промишлен дизелов двигател с подобни характеристики, според заместник-директора на проекта Сергей Нефедов, се създава в Русия за първи път. През 2016 г. предстои преходът от опитни образци към серийно производство. „Механичните сърца“ ще се използват в локомотиви, кариерна техника, на военни и граждански плавателни съдове и в т. нар. малка енергетика. Разработката е руска, с държавно съфинансиране (по федералната програма „Национална технологична база“), като е привлечена и водещата германска инженерингова компания FEV (гр. Ахен).

6. Реаниматор за новородени

Този уникален продукт за новородени представлява реанимационен комплекс, който съчетава дойстонствата на инкубатор и отворена реанимационна система с неонатален нагревател, използван при интензивна терапия, реанимация и хранене на бебета – разработка на „Швабе“. Инкубаторът имитира условия, максимално близки до естествената среда в утробата на майката, което позволява недоносените новородени успешно да се развиват до 9-месечна възраст. Отворената реанимационна система може без лекарства да лекува бебешка жълтеница и някои други заболявания, като провежда изкуствено дишане.

7. Вертолетни очила

Холдингът „Швабе“ показа вертолетни нощни очила с оригинална оптична схема. С тях може да се вижда на разстояние 500 метра, като полето на зрението е 48 градуса. Предназначени са за пилотиране на хеликоптери в нощни условия и имат вградена система за автоматично регулиране на яркостта. Приборът е направен изцяло от руски материали и, според разработчиците, има преимущества пред световните аналози. Подобни изделия чуждестранно производство не се използват в Русия.

8. Многоцелеви хеликоптер „Ансат“

Новият хеликоптер „Ансат“ може да се използва за пътнически, спасителни, медицински и учебни цели. Не е нужно да се съхранява в хангар, а според създателите му може да се използва в широк диапазон от климатични условия. Новост при хеликоптера е използването на композитни материали за перките на ротора, което позволява да се избегне греста, а сред отличителните му белези са специалната, изцяло метална, конструкция на фюзелажа и перките от фибростъкло, което подобрява здравината и удароустойчивостта.

Източник: “Руски дневник”