Леденият „Терминатор“: 10 факта за новия руски арктически вертолет

Автор: Татяна Русакова.

Русия затвърждава позициите си в Арктика и за това е необходима нова качествена авиационна техника за изпълнението на бойни задачи при тези сурови условия. През миналата седмица, на 24 ноември, Министерството на отбраната на Русия получи първия вертолет Ми-8АМТШ-ВА, направен за работа в частите на арктическата военна групировка.

1. Неофициалното име на Ми-8АМТШ-ВА е „Терминатор“

Той е създаден на базата на военно-транспортния вертолет Ми-8АМТШ (експортира се под името Ми-171Ш). За разлика от базовата версия, вертолетът е оборудван с новите газотурбинни двигатели „Климов“ ВК-2500-03, с по-мощния помощен двигател ТА-14 и с обновен комплект за авионика. Ми-8АМТШ-ВА е юбилейният хиляден вертолет, произведен в авиационния завод в Улан Уде (УУАЗ).

2. Вертолетът е специално направен за работа в арктическите ширини

Той може да работи в условията на ниски температури, полярна нощ, местност без ориентири, нестабилна радиовръзка, големи разстояния между базовите точки и продължителни полети над водна повърхност.

3. Ми-8АМТША-ВА – спасител и разузнавач

Вертолетът е предназначен за десант, поддръжка на операции от въздуха и евакуация на групи със специално предназначение, въздушно разузнаване и целеуказване, транспортно-десантно и санитарно обезпечение на действията на арктическата военна групировка, а също така за издирвателни и спасителни дейности за граничните сили, екипажите, претърпели бедствие и пасажерите от морските съдове, в това число и в района на Северния морски път.

4. Арктическият вертолет е боядисан по нестандартна схема на окраска

За разлика от прилагания за болшинството от вертолетите на Министерството на отбраната камуфлаж, арктическият вертолет е боядисан със специални светлоотразителни бои в ефектен тъмносив и яркочервен цвят, което го прави колкото се може по-забележим сред безкрайните снегове или унилия пейзаж на тундрата.

5. За производството на арктическия вертолет са използвани самолетни технологии

Всички надлъжни елементи по конструкцията на Ми-8АМТШ-ВА не са занитени, както е при болшинството от обикновените вертолети, а са заварени. Заварените шевове повишават аеродинамичността на вертолета, те са по-лесни за ремонт в „полевите“ условия на Крайния Север. Освен това, хората, които „сглобяват“ вертолета, не са подложени на вредните вибрационни въздействия, наблюдавани при занитването.

6. Максималната далечина на полета на вертолета без кацане е над 1 300 км (обикновената версия е с 1 065 км)

Това разстояние се осигурява благодарение на двата допълнителни горивни резервоара с външно окачване и на двата допълнителни вътрешни горивни резервоара.

7. Ми-8АМТШ-ВА може да се ориентира в пространството, дори и ако загуби сигналите от спътниците

Благодарение на дигиталния автопилот е повишена ефективността и точността на навигация на вертолета в условията на местност с недостатъчно ориентири и на арктическата полярна нощ. Освен това, машината е оборудвана с дублирана спътникова система, дигитална навигационна система с вграден генератор на карти и с безплатформена инерциална система, която позволява текущите координати на местоположението на вертолета да се определят и без наличието на спътникови сигнали.

8. На вертолета е монтирано оборудване, което позволява неговата ефективна експлоатация и при температури, по ниски от -40 С°

Вертолетът е снабден с допълнителен двигател модел Т-14, който, работейки на земята, осигурява предполетната подготовка на бордовото оборудване, работата на керосиновата печка (за отопляване кабината на вертолета), работата на системата за подгряване на редукторите на трансмисията и на силовия двигател, работата на оборудването за затопляне на бордовата храна и за гореща вода.
Подобряването на топлоизолацията се постига чрез допълнително прилагане на съвременния високотехнологичен материал „пяна от фиберглас“, който притежава понижена топлопроводимост.
Съчетанието от стандартна и допълнителна топлоизолация на товарния отсек, а също така монтираните топлоизолационни щори, позволяват да бъдат намалени топлинните загуби в товарната кабина.

9. Очаква се и гражданската версия Ми-8АМТШ

Тя, преди всичко, ще е предназначена за работа в шелфа (превоз на пътници и товари). Към гражданската версия на арктическия вертолет проявяват интерес субекти на руската федерация, федерални органи на изпълнителната власт (например Министерството на извънредните ситуации), а също така компании, занимаващи се с нефт и газ. Освен това, от вертолета могат да се заинтересуват редица чужди страни (например Аржентина, която провежда изследователски дейности в Антарктида).

10. В съседство с пилотската кабина върху вертолета е нанесено стилизирано изображение на бяла мечка

Кафявата мечка е традиционен символ на завода в Улан Уде и неговото изображение понякога се появява върху техниката, която за първи път излита от площадката на УУАЗ. В случая с арктическия Ми-8АМТШ мечката смени традиционната си окраска и стана бяла.

 

Източник: Руски Дневник.