„Лада Эва“ – една забравена руска „бомба“!

Автор: инж. Иля Селиктар

300 „кончета“ и турбо – през 1986-а в руски автомобил! Не може да не впечатлява, още повече че става дума за „Лада“. Дори и днес, след като съм се нагледал на всякакви фурии на четири колела, външният вид на колата не ме оставя равнодушен. ВАЗ-2108 ЭВА (Lada Eva) беше създаден в експерименталния автозавод във Вилнюс, Естония, от много известния в целия бивш соцлагер автомобилен пилот и инженер Стасис Брундза. VFTS (Вилнюска фабрика за транспортни средства) тръгва като сервизна работилница във Вилнюс. Тя се занимава със специализиран ремонт и подготовка на рали варианти на автомобилите „Лада“ и форсиране на двигателите им. Компанията е основана от Стасис Брундза. Именно той успява да „изстиска“ от двигателя на ВАЗ-2106 немислимите в 80-те години на миналия век в СССР 300 к.с. вместо стандартните 80.

За да оценим по достойнство работата на Брундза, можем да се поогледаме навън от СССР за автомобили с мощност 300 к.с. в 1986 година. По това време класиката в жанра – Porsche 911 Carrera CS, има мощност на двигателя си от 231 к.с. „Горещата“ баварка BMW M5 (E28) е с около 50 кончета повече – 286 к.с.

В СССР най-опасната машина е била специално доработената за КГБ „Волга КГБ ГАЗ-24-24“ с 8-цилиндров мотор от „Чайка“ с мощност 195 к.с., наричана още „догонялка“.  А Брундза взима „ВАЗ 2108 Самара“, чийто двигател стандартно е с мощност 64 к.с., заменя го с двигател от ВАЗ 2106 и го форсира от 80 на 300 к.с. Истинска кола бомба!
LADA ЭVA оказва огромно влияние на разбиранията за възможностите на руските автомобили тогава и доказва, че имат пред себе си огромен простор за усъвършенстване, че пределът е далеч напред. На уменията на Брундза в подготовката на руски автомобили за спорт имаха късмета да се радват и наши елитни състезатели – известните пилоти на тогавашния ЦАК на МВР – майсторите на спорта Стоян Колев и Христо Веселинов, получили по една страхотна „брунзовка“ – рали-развитие на ВАЗ 2105. Двата автомобила навремето пристигнаха у нас за АСК ЦАК на МВР в замяна на автомобил Porsche 911, конфискуван за контрабанда от нашите митници.
Проектът на Брундза първоначално се нарича Lada Turbo, машината, развита на базата на „ВАЗ 2108 Самара“, е с коренно променена компановка – двигателят е изваден от предницата на колата и е поместен на мястото на задните седалки в купето. Целта е била да се подготви достоен противник на чуждите суперрали бегачки от международната група Б (Group B) на Международната автомобилна федерация FIA. Проектът тръгва през 1984-та, машината има напълно тръбна носеща конструкция, покрита с купе от стъклопласти, повтарящи външните черти на стандартния модел. Двигателят от ВАЗ 2106 1600 куб.см е напълно преработен, ходовият му обем е увеличен на 1860 куб.см, има два горни разпределителни вала (DOHC), по четири клапана на цилиндър и му е добавен турбокомпресор. Мощността му е можела да се регулира в диапазона 270-300 к.с.
В LADA ЕVA от „осмицата“ остават само двете врати, предното стъкло и фаровете, всичко останало в купето е оригинално проектирана и ръчно създадена конструкция. Аеродинамиката на автомобила е развита и от специалистите на Пренайския експериментален завод за спортна авиация на ДОСААФ (организацията за съдействие на армията, аналог на нашето ДОСО).

Външните панели на купето от леки композити са така разработени, че предната и задната част на автомобила лесно и бързо се отварят нагоре, откривайки лесен достъп до най-важните възли и агрегати на автомобила. Много впечатляващи детайли на външния дизайн са въздухозаборниците за охлаждане на агрегатите и на четирите калници на купето, както и използваните двойни спойлери, подобряващи цялостната аеродинамика на автомобила.
Разположеният централно двигател задвижвал задните колела, а не предните, както е при ВАЗ 2108. Генерално е променено и окачването на автомобила – и отпред и отзад на двойни напречни носачи, закачени на тръбни подрами, които от своя страна били закрепени за централната носеща тръбна клетка. Според очевидци по динамика, пъргавина и управляемост „Лада Эва“ по нищо не е отстъпвала на тогавашната рали-кралица Lancia Stratos.
Проектът за направата на автомобила не е бил част от развойната програма на АвтоВАЗ и независимо от камерния характер на групата, занимаваща се със създаването на автомобила, инженерното ниво е било изключително високо за времето си. В СССР навремето не беше никак лесно да се получи финансова подкрепа за автомобилния спорт и техническото му развитие, но качеството на разработката се оказва толкова високо, че накрая Брундза и хората му успяват да получат подкрепа от властта в съюзната република. Отделя им се финансиране за направата на 200 броя автомобили, необходими за получаване на международна хомологация (разрешение за участие) в международни надпревари под егидата на FIA. Подготвя се и специална спортна програма с име Lada Rally team.

Успяват да направят около 30 коли, като доста от тях с цел намаляване на разходите не са с мощността от 300 к.с., а са базови машини, необходими за достигане нужния брой за хомологацията с мощности от по 160 к.с. на атмосферните си двигатели. За съжаление доста скоро след като проектът е сериозно задвижен през 1986-а, FISA анулира хомологациите на автомобилите Group B, забранява състезанията с тях, защото ги смята за прекалено опасни, и това слага край на проекта на Стасис Брундза.
Lada EVA би могла да бъде много успешен конкурент в европейските и световните ралита, ако беше имала късмета да стартира в тях. По това време чуждестранните бегачки се ориентират към пълното задвижване на колелата, което отсъстваше при „Лада Эва“, но познавайки уменията на Брундза, с когото няколко пъти лично съм се срещал по време на състезанията от тогавашните шампионати „Мир и дружба“ на социалистическите страни, мисля, че ако проектът беше продължил, той непременно би добавил и задвижване 4х4 на бегачката си. Даже е имал още по-напредничав проект, наречен S-Proto, с мощност на двигателя 350 к.с. и пълно задвижване, от който е направен само един прототип.

Със забраната на група Б от FIA създаването на спортни автомобили на базата на ВАЗ-2108 не спира, защото има и други надпревари, като знаменитото „Париж – Дакар“ например. За съжаление в началото на 90-те години на миналия век в „нерушимия“ Съветски съюз започват търкания и центробежни стремежи на републиките и Експерименталният вилнюски завод, вече с новото си име ВФТС, се отказва от подготовката на ВАЗ 2108 за Дакар.
Щафетата се подхваща от компанията POSH – дистрибутор на автомобилите „Лада“ във Франция. Тя развива спортната LADA SAMARA T3, в която от ладичката остава още по-малко – двигателят вече не е руският, а немски – боксер на Porsche с ходов обем от 3,6 литра, развиващ мощност до 400 к.с! Плюс пълноприводна трансмисия от Porsche 959, а окачването е развито на базата на това при изтребителите Туполев. В крайна сметка външно изглеждащата като ВАЗ 2108 кола, всъщност става своебразна кръстоска между съветски изстребител и Porsche – истински вълк в овча кожа с цена от $150 000 и максимална скорост от 220 км/ч.
LADA SAMARA T3 завършва седма в ралито „Париж – Дакар“ през 1990 г. и пета в 1991-ва. В „биографията“ на спортния модел са записани още второ място в рали „Тунис“ в 1990-а и първо в Ралито на фараоните в Африка година по-късно.

Източник: в. Дума