Какво си представяне, като чуете завод за гуми? Вероятно мръсно производство с тежък физически труд в него. Честно казано, това беше и моята представа.
В миналото това беше така, коментира Андрей Пантюков, който в момента е временен президент и изпълнителен директор на „Нокиан тайърс“ и изпълнителен директор на един от най-модерните заводи за гуми в Европа. Той е собственост на финландския производител и се намира в руския град Всеволожск (на 28 км от Санкт Петербург). Изявлението дойде на среща с група български, полски, чешки и румънски журналисти, поканени на обиколка из завода.
За дрехите и гумите
„Преди двадесетина година посетих подобно производство във фабрика, работеща от съветско време. Направих грешката да бъда със светъл костюм и след обиколката из производствените помещения костюмът ми беше на черни петна, които се оказа, че няма начин да бъдат изпрани, довършва Пантюков.
За обиколката в руския завод на „Нокиан“ аз пък бях с бял пуловер, на който нищо не му се случи след продължилата повече от час визита из цеховете за производство. Единствената разлика беше, че от него се носеше един специфичен аромат – аромат, не миризма, идващ от суровия каучук, както ни беше обяснено.
Плод на 1 млрд. евро инвестиции
До момента в завода на „Нокиан“ в Русия са инвестирани 1 млрд. евро, а капацитетът расте непрекъснато. При 1 млн. гуми годишно в началото сега се правят 15.5 млн., а скоро капацитетът ще скочи до 17 млн. бройки. За сравнение – заводът на „Нокиан“ в град Нокиа, Финландия, прави едва 2.5 млн. бройки на година.
Финландският завод обаче работи пет дни в седмицата, докато руският е с непрекъснат цикъл на работа. Единствено по Коледа машините се спират за седмица, няколкоседмичен е престоят през юли, когато основната част от персонала е в отпуск.
През другото време се работи денонощно, като смените са две по дванадесет часа. На учудването ни, че не е избрано работно време с три смени по осем часа, директорът на завода отговори, че самите работници са предпочели сегашният вариант.
Проблем ли е щампата „Сделано в Росии“
Иначе машините и начинът на производство в заводите в Нокиа и Всеволожск са абсолютно идентични. Във фабриките идват всички продукти, а след замесването на правилните съставки започна и производството на гумите. Те са за леки автомобили и SUV модели, като номенклатурата включва над 170 различни размера.
В Русия гумите на „Нокиан“, особено зимните, от години са сред най-продаваните, но Андрей Пантюков не скрива, че с пускането на руското производство са се появили съмнения дали то е със същото качество като финландското.
При обиколката на завода видяхме и процеса на контрол. На практика всяка гума се проверява първо от машина, а след това минава през оглед от квалифицирани служители. На разположение е и зона за тестове, където се имитират различни натоварвания и дългосрочна употреба.
При наличие на проблем по баркода, който всяка гума има, може да се проследи нейния път назад и да се открие причината за него.
На въпрос от „Дневник“ какъв е процентът на продукцията с някакви дефекти от заводите във Финландия и Русия Андрей Пантюков отбеляза, че системата на контрол е една и съща, а резултатите са твърде близки. Той дори допълни, че в руската фабрика е по-лесно да се достигнат по-добри резултати, защото заводът е по-модерен. „Той е инженерна мечта“, допълва Пантюков с гордост.
Как се намират и задържат работници
Директорът на руския завод не скрива, че тайната на успеха и качествената продукция се крие и в добрия персонал. Одобрените кандидатите за работа минават през специално обучение с продължителност между 4 и 12 часа в зависимост от позицията.
Стремежът е кадрите да бъдат запазени и лоялността е доста голяма, като повече от половината от кадрите са със стаж между 4 и 10 години. Освен заплатата, която е достатъчно атрактивна, за да няма проблем с набирането на хора, компанията развива и сериозна социално политика. Заводът има 2 детски градини, предлага възможности за спорт и развлечения. Храната в стола не отстъпва по нищо на тази в ресторант средно ниво, убедих се сам при посещението на завода и обяда в неговата столова.
Уникална екстра е и предлагането при преференциални условия на жилища в изграден от „Нокиан тайърс Русия“ жилищен комплекс от затворен тип, в който има 360 апартамента. Всеки от работещите в завода може и да купи по два комплекта гуми годишно на специална цена. „Идеята е хората да усетят качеството на продукцията, която произвеждат“, обяснява директорът на завода на „Нокиан“ в Русия.
В отговор на въпрос Андрей Пантюков не скри, че в сравнение с Финландия разходите за работниците са в пъти по-ниски, но допълни, че основната разлика идва от различните социални плащания.
Следващият завод ще е в САЩ
Следващият завод на „Нокиан тайърс“ ще е в САЩ, съобщи още Пантюков. Той ще се намира в щата Тенеси и ще обслужва приоритетно пазара в Северна Америка.
Общият размер на инвестициите на тази фаза е приблизително 360 милиона долара. Строителството ще започне в началото на 2018 г., а първите гуми ще бъдат произведени през 2020 г.
С построяването на новата фабрика производствените мощности на компанията ще станат три. Годишният капацитет на новото предприятие ще бъде 4 милиона гуми с потенциал за разширяване в бъдеще.
Остави коментар