Старият езически празник Масленица, който руснаците празнуват още от Средновековието, се превърна в най-мащабния фестивал на храната в съвременна Русия, а по търговски успех той е съпоставим с Октоберфест в Германия или с Деня на благодарността в САЩ. В Русия от него печелят не само продавачите на храна, но и туристическите фирми.
Масленица се нарича седмицата в края на месец февруари или началото на март (в България на този празник отговаря Сирната седмица/Сирни заговезни – бел. прев.), по време на която руснаците пекат блини (вид палачинки – бел. прев.) и организират народни веселия с изгаряне на сламено чучело. Традиционно този празник увеличава печалбите на хранителните магазини и ресторантите за блини, но в последно време и на туристическите фирми, които предлагат краткотрайни екскурзии до старинни руски градове със средновековна архитектура.
Интересното е, че продажбите на плънки за блини се увеличават повече, отколкото продажбите на материалите за самите блини, споделя наблюденията си с „Руски дневник“ Антон Пантелеев, представител на крупната верига супермаркети Dixy. Според него търсенето на брашно се увеличава почти на 100%, на мляко 10%, най-популярните плънки за блини са сгушчонка (концентрирано сладко мляко – бел. прев.), червен хайвер и мед. „Продажбите на сгушчонка могат да се увеличат и с 200%, а на мед – средно 20-30%. За червения хайвер масленицата е вторият най-висок сезон след Нова година – търсенето рязко се увеличава с 50%“, разказва Антон.
Блини от Pepsi и плънка от „Цезар“
По думите на Михаил Гончаров, основател на популярната в Русия верига за домашна кухня „Теремок“, която е специализирана в производството на блини, по време на Масленица продажбите на ресторантите им се увеличават до 40%. При това Гончаров отбелязва, че тогава се увеличава не само търсенето на блини, но и нараства конкуренцията между специализираните за направа на блини закусвални и ресторанти. В заведенията „Теремок“ не се ограничават с традиционните пълнежи и не се страхуват да правят експерименти с рецептите. По думите на Гончаров блин „Цезар“ (с плънка от салата „Цезар“ – „Руски дневник“) е един от новаторските в „Теремок“ и е много популярен и на Масленица.
„Теремок“. Снимка: Кирил Зиков / Агенция „Москва“
Международните марки, работещи в Русия, също използват Масленица като възможност за увеличаване на продажбите и имат специални предложения за руския пазар. Именно през февруари руската марка за млечни продукти „Домик в деревне“, която е собственост на компанията Pepsi, стартира специална акция по доставките на комплекти за печене на блини. Основата на този комплект е рецептата за тънки блини с крем от извара, създаден от специално поканен главен готвач.
Московското правителство се подготвя за по-мащабно честване на Масленица през 2017 г., в сравнение с други години. Както разказва Алексей Алексеевич Немерюк, началник отдела за търговия и услуги в Москва, отговорник за организацията на мероприятията за празника през тази година, до февруари 2017 г. Масленица никога не е била празнувана толкова широкомащабно. Най-разнообразни блини ще бъдат представени на фестивала „Московска Масленица“ в повече от 30 палатки за блини, в които ще има възможност не само да бъдат опитани, но и да се обучите как да ги правите.
За блини – в друг град
Изгаряне на чучело, символизиращо зимата, по време на Масленица в Суздал. Снимка: Владимир Вяткин / РИА „Новости“
Освен любителите на градските увеселения, има и такива, които предпочитат да изпитат нови усещания в други градове. В това отношение печеливши се оказват туристическите фирми, които предлагат тематични пътувания. Според статистиката на туристическата фирма „Рус“, продажбите на екскурзии за празничната седмица се увеличават 1,5-2 пъти. При това желаещите да отпразнуват Масленица на екскурзия са предимно руснаците, чужденците купуват едва около 2% от пътуванията.
Основателят на туристическата фирма Mayel Travel Мая Котляр отбелязва, че блинни тържества се организират във всички елитни комплекси в Подмосковието, но с особена популярност се ползва Тверска област. Тези, които се интересуват от по-краткотрайни излети, предпочитат екскурзии до Суздал, Углич и Коломна. При това Суздал е популярен сред тези, които са самотни пътешественици.
„Хората избират пакети за Масленица, защото в тях са включени празненства и традиционни руски забавления (хороводи, чай с блини, изгаряне на чучело“, обяснява Артьом. По думите му градовете от „Златния пръстен“ (Золотое Колцо) на Русия се асоциират с историята, както и празника Масленица, а освен това е съблазнителна и малката отдалеченост от Москва, в която са съсредоточени основните транспортни възли.
Източник: Руски дневник
Остави коментар