The National Interest: Как Русия може да спечели войната в Арктика

Русия е единствената страна в света, чиято армия е подготвена за военни операции в Арктика, пише анализаторът Робърт Фарли за изданието The National Interest. Експертът разказва за „смъртоносната гама от възможности“, с които Русия е в състояние да защити интересите си в Северния ледовит океан.

Ледоразбивачи
Плавателните съдове от този клас са най-важни за достъп до Арктика. Русия разполага с най-широкия флот от ледоразбивачи в света. Ролята на тези кораби се увеличава допълнително с нарастването на интереса към търговската експлоатация на региона. Особено като се има предвид глобалното затопляне, ледът се пука и става непредсказуем. При такива условия за извършване на обичайните си задачи ледоразбивачи бъдат подпомагани както от гражданските така и от военните кораби.
Русия може най-лесно да гарантира глобален достъп до Арктика. Тя разполага с океанските ледоразбивачи, с достатъчна мощност и обхват в подкрепа на експедиции в целия регион.
За сравнение, САЩ имат само три ледоразбивача в собствената си бреговата охрана, с малък брой такива плавателни средства разполага бреговата охрана на Канада – подчертава Фарли.

Подводниците тип „Акула“
Подводниците на този проект, авторът нарича „чудовища, способни да носят огромен арсенал от оръжия.“ Въпреки възрастта си „Акула“ може ефективно да провеждат борба с подводници, както под леда така и в открито море. Тези подводници могат да се използват срещу кораби с помощта на крилати ракети.
„Акула“ има значителен недостатък – по-шумен е в сравнение със западните модели. Но това се компенсира от размера на подводницата и масата на полезния товар.

 

 

МиГ-31
Въпреки постепенното топене на ледниците, арктически условия не позволяват въздушните операции със самолетоносачи. Това увеличава значението на самолетите, пригодени да се приземяват на твърда почва. МиГ-31 е идеална за тази цел, казва Фарли. Работа от регионни-гранични бази, изтребител-прихващач покрива голяма площ. Радиусът на бойна употреба е около хиляда и петстотин километра. Максималната скорост, която е в състояние да развива е до 3 хиляди километра в час (Mach 2.83). МиГ-31, има отлична маневреност и подобрен радар, които дават огромно предимство във въздуха.

– Разбира се руският изтребител ще изпита затруднения при среща с американските самолети от 5-о поколение и поколения 4+. Но последните просто няма да ги има при липса на сухопътни бази’, добавя експертът.

 

Ту-95 / Ту-142
Едни от най-старите бойни самолети в света са Ту-95 и Ту – 142, които се чувстват напълно спокойни из мрачното небе над Арктиката. Благодарение на своя радиус на бойното използване, „мечка“ е в състояние да работи добре извън обсега на въздушни и наземни базирани изтребители.

Класическият Ту-95 има противокорабни и крилати ракети. Ту-142 може да бъде използван и за противодействие срещу бойни кораби. Русия планира да използва самолета в продължение на още няколко десетилетия като сдоказан начин за контролиране на морето.

 

Отряди за специално реагиране
Използването на големи единици пехота или бронирана техника в Арктика е практически невъзможно. На преден план тук се сформирани малки бойни формации, чиято подготовка Русия е засилила през последните години. Тези команди, подпомогнати от подводници, кораби или самолети, могат да поемат контрола и да поддържат отдалечени райони, да извършват разузнаване, да разрушават средства за комуникация на врага. Освен това, Отрядите за специално реагиране могат да бъдат използвани в спасителни мисии.

Източник: ИА Кросс