През 2015 година шествието достигна огромни мащаби – в него участваха повече от един милион души из целия свят. Най-многочислен бе „Безсмъртният полк“ на Москва – през центъра на града преминаха около 500 хиляди души. Но след края на събитието организаторите на патриотичното движение забелязаха, че в интернет са се появили снимки, които показват, че портрети на ветерани и георгиевски ленти са изхвърлени в кофите за боклук, писа вестник „Московски комсомолец“.
Според изданието потребителите на интернет е можело да си направят изводите, че хората са носили не портрети на свои близки, а са създавали визуален ефект, внушаващ масовостта на акцията, което възмути организаторите. Те заподозряха, че снимките са фалшификат, и във връзка с това се обърнаха към Главната прокуратура на Руската федерация, за да се направи проверка.
Какво беше шествието?
Москва, три часа следобед. „Тверская“, една от най-големите улици в центъра на Москва, е залята от народ – хората стоят така плътно един до друг, че не може да се направи ни крачка. Това е средата на пътя, общата дължина на маршрута е 4,5 км. Народът е толкова много, че на организаторите им се налага да спират колоните, за да не допуснат блъсканици. Но хората са щастливи от това, че са тук, те са излезли да почетат паметта на своите роднини и близки. В ръцете си държат снимки и портрети, от които гледат лицата на тези, които вече ги няма – на тези, които са воювали против нацизма във Великата отечествена война.
Гледайки безкрайното море от хора, е сложно да си представим, че акцията „Безсмъртният полк“ е само на пет години. За първи път тя се провежда през 2012 г. в сибирския град Томск, където група местни журналисти решава по този начин да помогне на жителите на града да почетат паметта на своите предци, сражавали се във Втората световна война.
„Безсмъртният полк“ бързо завладява Русия – с всяка следваща година географията на градовете, в които хората излизат на улицата с портрети на бойците от Великата отечествена война, се разширява, а броят на участниците расте. На улицата в столицата излязоха около 500 хиляди души (по оценки на пресцентъра на Министерството на вътрешните работи) начело с президента на Русия, носещ портрет на своя баща фронтовак, общият брой на участниците из целия свят надхвърли един милион.
В разговор с „Руски дневник“ един от основателите на движението „Безсмъртният полк“ и председател на неговия съвет, журналистът от Томск Сергей Лапенков сподели мнението си по въпроса защо акцията се е оказала толкова популярна: „В основата на идеята на „Безсмъртния полк“ стои това, че спомняйки си победата, хората виждат себе си. Движението съсредоточава вниманието върху конкретни човешки истории, върху лицата на тези, които вече ги няма, на тези, които са спечелили войната. Това са семейни, лични истории за тези, без които това семейство не би съществувало. И задачата на полка е да предаде паметта нататък – на нашите деца“.
Не е имало стандарт, по който участниците в „Безсмъртния полк“ да оформят портретите. Надписите на портретите също бяха различни – едни посочваха само фамилията и името, другите също и войнското звание, а понякога и някакви детайли от биографията: „Загинал при Вязма“, „Сражавал се при Сталинград“.
Полк за всички
Сергей Лапенков е уверен, че причината за успеха на шествието е станала неговата необвързаност с политиката или бизнеса. „Нашият главен принцип е единението – каза Лапенков за „Руски дневник“.– Ние сме неправителствена, непартийна организация с нестопанска цел. В редиците на полка може да влезне всеки независимо от политическите си, религиозните, партийните или каквито желаете възгледи. Основното за нас е да си спомним своите войници“. Когато вървиш в редовете на „Безсмъртния полк“, разбираш, че Лапенков е прав.
Но след появата на снимки, които подлагат на съмнение главния принцип на начинанието, организаторите не могат да не се обърнат към следствените органи.
Остави коментар