В САЩ се работи по изучаването на перспективната тактика на въздушния бой и технологиите, необходими за господство във въздуха в бъдеще. Концептуалните възгледи са се оформили в комплекс от изисквания, получили названието „Следващо поколение въздушно господство“ (Next Generation Air Dominance – NGAD). В някои случаи този документ се нарича „Повишаване на способността за проникване във въздушното пространство на потенциалния противник“ (Penetrating Counter Air – PCA).
Американски анализатори прогнозират, че бъдещото доминиране на ВВС на САЩ ще се основава не само на една платформа, например изтребителя от шесто поколение. По-скоро това ще бъде някакво комплексно мрежево семейство от системи.
В момента вече се работи по подобна схема в базата на ВВС на САЩ в Райт Патерсън (щат Охайо). Именно там се очаква да бъдат изследвани новите технологии и да се изработят уточнените изисквания в рамките на NGAD. Ключът към успеха ще бъдат паралелните работи в областта на разработката на двигателя, бордовото радиоелектронно оборудване и оръжието, които след това ще бъдат интегрирани в изтребителя от шесто поколение.
„NGAD, също като другите изтребители, ще трябва да може да прониква в във въздушното пространство, отбранявано от врага, и да навлиза в оспорвани пространства, но освен това ще трябва да бъде в състояние да действа на по-големи разстояния в сравнение със сегашните платформи“, посочва Гринкевич.
Хиперзвуков и безпилотен
И в Русия се работи по изтребителя от шесто поколение.
Още през март 2016 година главнокомандващият на Въздушно-космически сили (ВКС) генерал-полковник Виктор Бондарев заяви, че „се прави разработка на шесто поколение и вероятно на 7-мо поколение“.
По-късно представител на Обединената авиостроителна корпорация Владимир Михайлов каза, че бойният самолет от шесто поколение ще се издигне във въздуха през 2023 година. А през юли съветникът на заместник-генералния директор на концерна „Радиоелектронни технологии“ Владимир Михеев заяви, че самолетите шесто поколение ще бъдат космически и безпилотни. С други думи, ще могат да излизат в близкия космос, а управлението им ще бъде с опции: ще може да се вземе пилот на борда, но ще може да се лети и без него. По думите на Бондарев „възможността за безпилотна експлоатация е едно от изискванията към изтребителя от шесто поколение“. Освен това самолетът трябва да бъде в състояние „да достигне хиперзвукова скорост, да бъде мултифункционален, свръх маневрен и слабо забележим“.
Например има много проблеми с хиперзвуковите самолети. В САЩ не веднъж са се опитвали да направят изпитания при хиперзвукови скорости. Само че повечето прототипи при такива режими не издържаха и няколко минути полет.
„Преди да говорим за 6-то поколение, трябва да направим така, че 5-то да бъде доведено до работоспособно състояние, а разработки по 6-то поколение, разбира се, трябва да се правят. Само че аз не бих правил изказвания, че нашият перспективен изтребител ще излети във въздуха само след шест години, през 2023 година. Някакъв макет, разбира се, може да се издигне във въздуха. Дали обаче това ще бъде 6-о поколение?“, казва главният редактор на списание „Износ на въоръжение“ Андрей Фролов.
Главният редактор на списание „Взльот“ Андрей Фомин отбелязва, че не се знае дали има някакъв документ, определящ концепцията му.
„Затова все още не може да се каже уверено какъв ще бъде самолетът 6-о поколение – пилотиран или безпилотен, хиперзвуков или не. Засега всичко това е повече в областта на дискусиите и предварителните научни изследвания“, отбеляза Фомин.
Остави коментар