НАТО отхвърли поредна инициатива, подета от Русия, за повишаване сигурността в Европа. Кремъл отправи призив всички военни самолети, летящи над Балтика, да бъдат с включени транспондери. Получи отказ, пише Андрей Акулов в коментар за Strategic Culture.
В региона се забелязва нарастване на напрежението. Разузнавателните самолети на НАТО понякога летял с изключени транспондери, особено когато изпълняват мисии близо до руската граница.
Представител на алианса заяви пред „Уолстрийт джърнъл“, че предложението на руснаците няма да подобри обстановката. Изявленията на натовските сили създават усещането, че Русия редовно нарушава чуждото въздушно пространство. Сериозен проблем са US шпионските машини, летящи близо до Русия, но за тези истории не са водещи новини и няма да прочетете за тях.
На 13 септември патрулен самолет „Орион“ на германския флот прелетя край Калининград с изключен транспондер. Руското министерство на отбраната алармира за инцидента, който обаче бе игнориран от западните медии.
Включването на транспондерите – устройството за идентификация на самолетите – би намалило напрежението в региона и би било важна стъпка към сигурността и диалога, но предложението на Кремъл остана във въздуха. Генералният секретар на НАТО Йенс Столтенберг приветства факта, че Русия показва интерес по този въпрос, но алиансът не направи нищо, за да продължи дискусиите.
Идентична е ситуацията и за Черно море, където България и САЩ проведоха съвместни патрули на въздушното пространство. Отношенията по оста НАТО – Русия със сигурност са виждали и по-добри времена.
Междувременно Кремъл изпрати покани към няколко страни – Латвия, Литва, Полша, Швеция и Финландия – да изпратят свои военни експерти в Русия за дискусии, но изглежда и това предложение ще бъде отхвърлено.
Изненадващо е, че споразумението за предотвратяване на инциденти над открито море (INCSEA) – което Русия е сключила с 11 членки на НАТО – не се споменава в контекста на повишилото се напрежение.
През месец май 1972 година Москва и Вашингтон си стискат ръцете и договарят мерки за предотвратяване на сблъсъци. Уточняват се и протоколите за безопасно разстояние на военните самолети и кораби.
Проблемът не е в липсата на договорености или подходящи форуми, на които да бъде обсъдена безопасността и сигурността в региона. Проблемът е нежеланието на САЩ и натовските съюзници да участват в сериозни дискусии за подобряване сигурността на Стария континент.
Остави коментар