Марковите глезотии са издигнати в култ. Всеки бранд води – ако е успешен – до революционни промени на пазара. Една или друга стока придобива статут на символ. За да се случи това, са ангажирани хиляди хора и цели компании. Но всяко правило си има изключение.
Особено когато „брандът“ има милиони фенове – като Че Гевара, който четири десетилетия след смъртта си остава могъщ източник на търговски продажби. Няма спор, че снимката на кубинския фотограф Алберто Корда Диас, направена на 5 март 1960 г., е от най-мощните брандове в света. Тя се появи през 1967 г. във френското списание „Пари Мач“ само няколко седмици преди може би най-известният революционер на планетата да бъде убит. Тениски, запалки, чаши и други сувенири с лика на Че се продават по цял свят и най-вече в Латинска Америка.
„Той е част от нашия начин на мислене“, заяви министърът на образованието Вела Валдес. Учениците в страната започват деня с клетва Seremos como El Che! (Ще бъдем като Че). На банкнотите той е изобразен как сече захарна тръстика. Че бе управител на централната банка и министър на промишлеността на страната. „Лабиофам“ – най-големият кубински производител на природни продукти, представи два одеколона за поддръжниците на международния социализъм, които искат да бъдат разпознавани с нещо повече от култовата тениска с лика на Че Гевара, предаде „Асошиейтед прес“. С „Ернесто“ – аромат от дървесина, цитруси и талк – компанията почита прочутия бунтовник. Доскоро той водеше класацията за брандиране на лидери, но вече има претендент да надмине вечния символ на свободата – руският президент Путин.
Новият руски бранд би по популярност дори Диего Марадона и Наоми Кембъл. И въпреки, че целта на брандирането е то да допринесе със своята полезност, никой не е наясно каква точно е ползата от новоутвърдения бранд „Путин“, но той съществува и трайно се е наложил на руския пазар. Експерти и психолози твърдят, че „брандирането“ на политици е откровено прекланяне пред култа към личността – и е много трудно да се уцели мярката на допустимото. Но на братушките не им пука и ликът на обичания президент е навсякъде.
Най-известната търговска пешеходна зона в Москва – „Арбат“ – освен със сергиите за книги, се слави и с най-скъпите сувенирни магазини, които привличат минувачите с многообразните тениски с образа на Путин. Ликът задължително е съпроводен с интересен надпис като „Путин – най-добрият президент“ или „Путин – най-вежливият човек на света“. Тези тениски са предпочитани от дамите. Блузките, на които Путин е прегърнал кученцето Бафи, подарено му от българския премиер Бойко Борисов през 2010 г., са любими на децата и младежите. Култовата фланелка с „Путин на кон“ и с „Нас не догонят!“ („Няма да ни стигнат“) води класацията в продажбите. По-малко купуват матрьошките с физиономията на президента, докато порцелановите чаши с Путин са отличен подарък. На тях политикът е в най-различни мигове – като най се търси Путин с тъмните очила. За младите юнаци са тениските с Путин като боксьор и „Держим удар“ („Държим ответния удар“). Производителите сякаш са предвидели, че този модел ще се търси предимно от спортисти и са пуснали в мрежата чак до номер XXL.
За пънкарите и рокерите също има по нещичко. Кожени якета и страхотни суитчъри с Путин също се продават по „Арбат“ и на Червения площад. Цените са от 600 рубли нагоре – ако успеете да се спазарите за количество, може и да ви направят отстъпка. Но смее ли някой да се пазари за лика на президента!
Миналата година в Русия се появи за продажба шоколад с изображението на държавния глава. Серията със сладости се нарича „Президент. Човекът с най-добрата душа“ и има три различни вкуса – „Горчив“, „Добър“ и млечен „Нежен“. Опаковката на изкушението е изрисувана с държавния глава.
На едната страна е прегърнал кученцето Бафи, на друга картина Путин храни малка сърничка, а на трета рони сълза по време на митинг, след като е избран за трети път за президент. „Купувайки този шоколад, повишавате БВП на страната“, гласи слоганът на шоколадовата кампания. Шоколадите се произвеждат в Санкт Петербург. На сайта на производителя освен стандартна опаковка, струваща 150 рубли, се предлага и комплект от девет миниатюри от по 5 грама на цена от 200 рубли. Новото патриотично лакомство се разпространява най-вече в град Екатеринбург, разказват потребители на социалните мрежи. Сладкото изкушение може да бъде закупено и от онлайн магазина shokobox.ru. Най-голямата иновация са автоматичните машини с бранда „Путин“, които са на летище „Шереметиево“. С тях посрещат и изпращат. Ако сте били на бизнес конференция и сте нямали време да обикаляте магазините, за да купите оригинален подарък с бранда „Путин“, не се ядосвайте – това спокойно може да го сторите срещу няколко купюри, пуснати в автомата, на който пише „Все путем“, което в превод означава „Всичко е наред!“ Тениските са по 1500 рубли, а калъфите за айфони са по 2000 рубли. И все пак най-продаваният продукт с бранда „Путин“ е култовата водка „Путинка“, която въпреки кризата, е със стабилна и достъпна цена в супермаркетите и бакалиите – само 340 рубли. Водката наистина си заслужава и е прекрасен подарък.
Самият руски президент, по думите на говорителя му Дмитрий Песков, е заявявал нееднократно, че не одобрява комерсиализирането на образа му, но и не го забранява. Независимо дали с тениска, чашка, водка или шоколад, рейтингът на Путин вече е над 86 процента, според последното допитване на „Левада Център“, съобщи Интерфакс. Путин е напълно против „човек да се вкопчва в нещо“.
Автор: Оля Ал-Ахмед, журналист в. Стандарт
Снимки: Юсеф Ал-Ахмед
Москва-София
Остави коментар