Европейските компании не се отказаха от инвестициите си в газовия проект..
Русия създава нова научноизследователска полярна станция „Северен полюс-41″ в източната част на Арктика, съобщи специалният представител на президента Артур Чилингаров. Обектът е част от националната стратегия за ускоряване усвояването на северните руски ширини. Най– важният строеж там е големият инфраструктурен проект Сабета, където в момента все още е минус 50 градуса.
Проектът поразява със своите мащаби. Сабета вече е пълноценен град. Центърът, разбира се, е сондата. За да се добива газ в суровите арктически условия, в Екатеринбург бе създадена високотехнологичната установка „Арктика”, която засега няма аналог. Всеки отсек е съоръжен със собствено отопление и топлоизолиращо покритие така, че работата да не се прекъсва и при рекордно ниски температури.
Газът на Ямал е особен, а експертите го наричат „мазен”. От него се произвежда и допълнителният продукт кондензат — полезна суровина за нефтохимическата промишленост. Според някои в Ямало-Ненецкия окръг се намират близо90 процента от запасите на руски газ. За да бъдат изчерпани само ямалските находища, които са малка част от целия регион, ще отиде повече от век. „Проектът е свръхважен за Русия — само от него в държавата ще постъпват данъци в размер над 55 млрд. долара”, отбелязва Леонид Михелсон, председател на управителния съвет на компанията „Новатек”.
Преди да бъде експортиран газът ще се втечнява при минус 160 градуса. За целта сега се строи модерен завод за производство на втечнен газ. Очаква се той да бъде пуснат в експлоатация до две години и ще бъде с капацитет 16,5млн. т втечнен газ. Такова е годишното потребление на Полша, Австрия, Естония и Швеция, взети заедно. Новият завод ще доведе до икономии в транспорта, а така също ще се разшири географията на доставките. Ямалски газ вече купуват Китай и Индия. Интерес проявяват и в Европа, като с Испания вече е подписан договор. До тях газът ще стига за 10 –12 дни с танкери по море. Вече се довършва строежът на новото пристанище с терминали. Освен всичко то ще позволи доставките на всякакъв вид стоки до и от Ямал да продължат през цялата година. Иначе това става само с вертолети, което е твърде скъпо, или по река, която само три месеца в годината не е скована от ледовете. Всеки танкер, който влиза в пристанището се съпровожда от ледоразбивач.
Когато проектът бъде изцяло готов, Сабета ще стане пункт, който ще приема и ще изпраща три пъти повече товари, отколкото са били транзитирани по Северния морски път в съветско време. Затова не кризата в Украйна, а успешното изграждане на този и други проекти е истинският мотив на САЩ да наложат санкции срещу Русия. Под тях попадна и главният изпълнител — компанията „Новатек”, която бе лишена от възможността да привлича дългосрочни кредити. Въпреки продължителните усилия на Барак Обама да сплоти заедно с Европа антируски фронт, европейските компании, участващи в проекта, продължават да инвестират в него.
„Много съжалявам за въведените санкции. Те обаче не можаха да повлияят на нашите планове и всички важни звена и срокове на работа са спазени. За нас сътрудничеството с руските компании е много важно. До преди няколко години никой не можеше да помисли, че са възможни такива изследвания на Арктика, каквито днес извършва Русия”, казва Даниел Вадом, участник в проекта „Ямал СПГ” от френска страна.
До Сабета има пряка авиолиния от Москва и полетът отнема 3,5 часа. След отварянето на новото летище се появи и пряка връзка с Нови Уренгой. Много скоро маршрутите ще се увеличат. Като се имат предвид тежките природни условия, пистите на летището бяха изградени по иновационни технологии — преди да се монтират бетонните плочи, под тях бяха насипани 5 м пясък. Благодарение на тази конструкция днес от летището могат да излитат и да кацат самолети от най-различен тип.
Само преди 12 години на това място нямаше жива душа. Сега в Сабета живеят вече 7000 души и скоро ще станат най-малко двойно повече. Жилищните сгради се строят върху високи железни греди, които се забиват на десетки метри в земята. По този начин фундаментът на зданията не се разрушава при размразяването на горните слоеве на земната повърхност. В Сабета няма проблем нито с интернет, нито с телевизионните оператори. Няма и недостиг от спортни зали, културни и развлекателни заведения. Едно единствено нещо липсва — в магазините не може да се намери алкохол, в Сабета е в сила сух закон. Ако някой работник бъде задържан в нетрезво състояние, компания, в която работи, ще го глоби със 100 000 рубли, а ако нарушението се повтори — глобата ще бъде 5 млн. рубли.
Придвижването в района става на всъдеходи с 6 колела, от които е удобно да се наблюдават и газопроводите. Коренното население, което тук търгува с риба, предпочита традиционните снегоходки или еленовия впряг. Хантите от начало бяха недоволни от строежите в тундрата, но вече и те виждат преимуществата от развитието на газодобива — идват в градовете за продукти и се наемат на работа.
Сабета има стратегическо значение не само за региона, но и за цяла Русия. В близко бъдеще ще бъде прокарана и жп линия. Тогава по Северния морски път ще се изнасят най-различни руски стоки по цял свят./ в. Русия днес – Россия сегодня
Остави коментар