СССР вече го няма, но споменът за легендарните неща от тази епоха още е жив. От самолета Ту-144 до «Москвича» с педали и «авоська» (пазарска чанта).
1. Ту – 144
«Съветският Конкорд», първият свръхзвуков самолет, който возил пътници. За съжаление, Ту-144 не летял дълго. Заради две катастрофи на 1 юни 1978 година «Аэрофлот» спрял пътническите превози с Ту-144.
Но в началото на 1990-те «Ту-144» е работил за НАСА като летяща лаборатория.
2. Спътникът
Първият изкуствен спътник. ПС1 (най-простият спътник) е изглеждал стилно: блестяща топка (диаметър 58 см) с четири антени (2,9 и 2,4 метра). Тежал е 83,6 килограма. Думата «Спътник» станала интернационална, а профила му с нищо не можеш да го сбъркаш.
3. Луноходът
Луноходът бил плод на творческата мисъл на съветския инженер-конструктор Георги Бабакин и отбора му. Първият в историята Луноход имал осем колела, като всяко едно от тях имало собствено задвижване, което осигурявало на апарата вседеходни качества. Това било истинско «чудо на техниката», пълно с първокласна апаратура.
4. АК-47
АК 47 e жива легенда. Заема първо място в списъка с най-значимите изобретения на XX век според сп. «Либерасион» и 4 място в списъка «50 изделия, променили света» според сп. Playboy.
С името «Калаш» в Африка наричат децата, автоматът е върху държавните флагове на четири държави (Мозамбик, Зимбабве, Буркина-Фасо, Източен Тимор) и върху герба на Мозамбик.
5. Космическият кораб «Восток»
С него излита в космоса Юрий Гагарин. Само това е достатъчно, за да наречем «Восток» легендарен. Съветската промишленост произвеждала модели на космическите кораби «Восток» за деца, а възрастните си зашивали на ревера на саката значка с изображението му.
6. Орбиталната станция «Мир»
Съветските конструктори на орбиталната станция «Мир» показаха на целия свят, как трябва да изглежда космическият дом – лаборатория. «Мир» беше в орбита 15 години. На борда на станцията са били 135 космонавти от 11 страни. В уникалната космическа лаборатория са проведени почти 17 000 научни експеримента. Само научното оборудване било почти 12 тона.
7. ППШ
ППШ – 41 в годините на Великата Отечествена война е най-масовият и известен пистолет-картечница в СССР. Създател на това легендарно оръжие, което войниците с любов наричали «папаша» (татенце), бил оръжейният майстор Георгий Шпагин.
В следвоенния период се произвеждал в Северна Корея. Един от първите корейски ППШ (вариант с дисков магазин) бил подарен на Сталин през 1949 година за 70-годишния му юбилей.
8. Танкът Т-34
Танкът Т-34 заслужено е станал един от символите на Победата. Това е единственият среден танк, от чието оръдие по време на войната Героят на Русия А.М. Фадин свалил самолет на противника. Това е най-икономичният танк по изразходване на гориво, както и най-масовият танк в света: в СССР само в периода 1940-1946 били произведени повече от 58000 танка Т-34
9. Граненый стакан (многостенна чаша)
Със съветските многостенни чаши, направени по особена технология, е можело буквално да се чупят орехи. Появяването им в СССР го свързват с Вера Мухина. Уж тя е разработила дизайна на чашата през 1943 година в блокадния Ленинград, където Мухина ръководила Ателие за художествено стъкло.
10. «Зенит»
Тези култови фотоапарати се произвеждали в Красногорския механичен завод. «Зенит» – серия Е станала най-масовата огледална камера в света. През 1979 година престижното британско сп. What camera? признало Zenit EM за най-добрия фотоапарат на годината.
11. Екранопланът
Екранопланът «Лунь» (блатар), чиито изпитания били през 1985 година, бил истинска машина на бъдещето. Заради огневата си мощ бил наречен «убиец на самолетоносачи». Той е едно от най-големите някога произвеждани средства за летене.
12. Командирският часовник
Ако е автомат, то да е «Калашников», ако е часовник, то «Командирские». В началото са наричали «командирски» часовниците, давани за награда, които можело да ги връчат заради някакъв подвиг. След войната започнали да ги произвеждат в Чистополския часовников завод.
13. «Чайка»
Най-красивата кола на Съветския Съюз била най-масовият съветски автомобил на представителната класа. Външният вид на колата бил компилация от дизайнерски решения на американската автомобилна промишленост, т.н. «детройтски барок».
14. ЗАЗ 965. «Гърбавият»
ЗАЗ 965 бил истинска «народна кола». За основа бил взет италианският Fiat 600. «Гърбавият» бил звезда, снимал се в такива филми, като «Три плюс две», «Кралицата на бензиностанцията» и много други. Появявал се е «гърбавият» дори в анимационни филми «Ну, погоди» и «Ваканция в село Кисело мляко».
15. Значките
Всички в СССР имали значки. Носели ги октомврийчетата, пионерите, комсомолците, членовете на партията, спортистите и обикновените работници. Значките се пускали по случай паметни дати, юбилеи на генерални секретари, празници. Те били конвертируема валута. Ценните значки били скъпи.
16. ВАЗ 2101. «Копейка»
ВАЗ 2101, «Копейката» е автомобил-легенда. За прототип на първия модел «Жигули» взели италианския Fiat 124. «Копейката» била любим автомобил не само в Съветския Съюз, но и в страните от социалистическия блок. В Куба и до днес се движат «копейки-лимузини», които се използват за маршрутки. През 2000 година сп. «За рулем» (на волана) признало ВАЗ 2101 за «най-добър руски автомобил на столетието».
17. «Белаз»
БелАЗ-540 бил един от най-добрите кариерни самосвали в света. Този гигант пръв получил Знак за качество и бил истински пробив на технологичната мисъл. Това бил първият автомобил, произведен в СССР, с хидропневматично окачване на колелата, обединени с хидравлични системи за усилване на волана и подемника на каросерията.
18. Батериите «Планета»
Плоските батерии «Планета» не само зареждали различни портативни приспособления, но и всяко съветско дете трябвало да ги има. Обикновено отгоре били запечатани с хартия с надпис «Не отваряй, без да провериш», а било възможно да се проверят само, след като се отворят – с езика, ако щипе, значи е годна.
19. Акумулаторът
Още един източник на захранване, акумулаторът, бил интересен за съветското дете по съвсем различни причини. Не било важно, дали е годен. Важни били оловните пластини, които лесно се разтапяли и ставали от тях различни неща – от боксове до амулети.
20. «Метеорът»
Крилатите «Метеори» и «Ракети», проектирани от конструктора Ростислав Алексеев, били най-бързоходните кораби на СССР. Първият капитан на «Метеор» бил известният летец Герой на Съветския Съюз Михаил Девятаев, който по време на войната избягал от плен, като откраднал вражески бомбардировач.
21. Неваляшката
Всичко гениално е просто. Неваляшката била главната детска играчка на няколко поколения съветски деца. Тя учила децата на твърдост. Тези, които били вече големи да си играят с невеляшката, правели от нея димка.
22. Авоська (вид пазарска чанта)
Въпреки, че тази чанта се асоциира със СССР, тя е измислена от чеха Вавржин Крчил в края на XIX век. Но именно в Съветския съюз тя става култова вещ. Смята се, че името «авоська» го е измислил през 1930-те писателят Владимир Поляков. Тези чанти били компактни и с голяма вместимост. През зимата често в тях окачвали продукти на прозореца. А крадците ги отрязвали от прозорците.
23. Прахосмукачката «Вихър»
Освен със стилен дизайн, прахосмукачките «Вихър» се отличавали от другите и с невероятната си мощ. И до днес стоят на вилите на много хора и се използват дори за почистване на промишлен боклук.
24. Апаратите за газирана вода
На 16 април 1937 в стола на Смолни бил сложен първият апарат с газирана вода. След това автоматите се появили в Москва, а по-късно и в целия Съюз. Просто газираната вода струвала една копейка, а газираната вода със сироп се продавала за три копейки. Чашите били многократни, те просто се плакнели със струя вода.
25. Ракетата «Сатана»
Не напразно американците нарекли съветския стратегически ракетен комплекс Р-36М «Сатана». През 1973 година тази ракета станала най-мощната балистична система, разработвана някога. Нито една система на ПРО не могла да противостои на SS-18, радиусът на поражението на която бил 10000 километра.
26. Мотоцикълът «Урал»
«Урал» е кралят на съветските мотоцикли. Надежден, тежък, проходим. Историята на «Урал» от края на 30-те до 1964 година била история на военен мотоцикъл. Дори когато започнали да го продават на гражданите, собствениците на «Урал» трябвало да бъдат вписани във военните регистри, а КАТ забранявали да се използва мотоциклетът без коша.
27. Велосипедът «Кама»
«Кама» била истински бестселър. В края на 80-те това колело струвало 100 рубли, което не било малко, но въпреки това се редели за него на опашка.
28. Моторолерът «Муравей» (мравка)
В СССР не е имало хипстъри, но моторолери имало. При това, не само пътни и туристически, но и товарни. Който помни СССР, помни и моторолерите «Муравей» (мравка). Обичали да ги карат работници, строители и водопроводчици.
29. Електронната игра «Ну, погоди!»
Главната игра на 1980-те. Вълкът трябва да хване с кошницата колкото може повече яйца, пускани от четири страни от кокошки. За всяко хванато яйце се дава точка, за всяко счупено – се взима точка. Като събере 200 точки, играчът получава призова игра. По време на играта от време на време се появява в горния ъгъл заекът, и тогава може да се получат бонус точки.
30. Будьоновката (вид шапка)
Будьоновката я наричали още и «фрунзенка», и «богатирка». Шеговито наричали върха й «умоотклонение». Тя била въведена като част от зимното облекло на червеноармейците през 1919 година. До 1940 година будьоновката неизменно се свързвала с бойците на РККА (Червената армия), но след финландската война била заменена с ушанка (шапка с наушници).
31. Брезентовите ботуши
Брезентовите ботуши били повече от обувки. Иван Плотников, който започнал производството им преди войната, получил Сталинска премия. В края на войната с брезентови ботуши ходели 10 милиона съветски войници. След войната ги носели всички – от старците до децата.
32. Рижките електрически влакове
В късния СССР за най-добри електрически влакове се смятали тези на Рижкия вагоностроителен завод. Те наистина били прогресивни. В Рижкия завод е карал практиката си изобретателят на тролейбуса Владимир Веклич.
33. Двуетажният тролейбус ЯТБ-3
От 1939 до 1953 в Москва имало двуетажни тролейбуси от Ярославския автомобилен завод ЯТБ-3. Този тролейбус бил известен на повечето жители на бившия СССР от филма «Подкидыш» (подхвърлено дете), където той се появява в един от епизодите. През 1947 година във филма «Весна» (пролет) попадат едновременно в кадър и двете оцелели след войната коли. Също така се среща в епизод от филма «Счастливый рейс» (щастливият рейс).
34. Електрическата самобръсначка «Харков»
Култовата съветска електрическа самобръсначка с тример Харков 109. Тиражът й бил повече от 30 милиона. Самобръсначката работела с ток в различен диапазон. Именно затова била незаменима в командировките и далечните пътувания.
35. Тельняшка (долна моряшка фланелка на райета)
„Тельняшка“ се е появила при моряците много преди СССР, но именно в Съюза тя станала нещо повече – от моряците минала в гардероба на десантчиците. Официалната премиера на „тельняшка“ със светло сини ивици се състояла по време на пражките събития през август 1968 година: именно съветските десантчици с раираните фланели изиграли решаващата роля за прекратяването на пражката пролет.
36. Антерията
Властите на СССР виждали в памуклийката идеалната дреха, която била функционална както за работа, така и за война. През 1932 година антериите станали униформена дреха за строителите на Беломорканал.
През 1930-те години започнали да се появяват в киното. Например, в култовия филм «Чапаев» се докарват в памуклийки Анка и Петка, демонстрирайки с това «универсалността» на дрехата. Великата Отечествена война превърнала антерията в истински култ, правейки я дреха на победителите.
37. Фенерчето «Жучок» (бръмбарче)
Такива електродинамични фенерчета е имало почти във всяко семейство. Ергономични и на практика вечни – само сменяй лампичката. Преди използване се свалял предпазителят от ръчката на динамо-машината, което в съчетание с приличното тегло на фенера създавало чувството за оръжие в ръцете.
38. Календарът с откъсващи се страници
Съветските календари с откъсващи се страници създавали празнично настроение. Всеки ден. Там се отбелязвали паметни събития, публикували се шахматни скици и копия на картини. Също така се отбелязвала дължината на деня и времето на изгрева и залеза. Било удобно също така да се пишат бележки върху календарите.
39. Ледоразбивачът «Арктика»
СССР бил известен със своите ледоразбивачи. Един от най-добрите бил атомният ледоразбивач «Арктика». Бил пуснат на вода през 1975 година и се смятал за най-големият от всички съществуващи тогава: ширината му била 30 метра, дължината – 148 метра, а височината на борда – повече от 17 метра.
«Арктика» била първият плавателен съд, достигнал Северния полюс.
40. Пирографът
Всяко съветско момче мечтаело да има пирограф. За много модели имало комплекти от игли с различен размер, затова фантазиите на детето били ограничени само от размера на дъската, върху която то щяло да рисува.
41. Спестовната книжка
Това била, може би, най-важната книжка в къщата. Там се съхранявали спестяванията, слагали я в плик, а него в друг плик. Само и само нищо да не изчезне. Но след това дошла перестройката и лятото на 1991 година.
42. Килимът «Руската красавица»
Килимът показвал статута на стопанина на дома, топлил стената и заглушавал звука от другата страна. За най-добри килими се смятали туркменските, азербайджанските, грузинските, арменските и дагестанските, а най-популярният модел бил килимът «Руската красавица».
43. Коланът с тока
Полираната тока на колана била основният фетиш на съветския моряк и войник. Например, заостряли токите, с тяхна помощ се бръснели. Коланите с токи били незаменими по време на бой.
44. Касетофонът «Электроника»
Всеки уважаващ себе си съветски младеж трябвало да има касетофон «Электроника» от «тристата серия». Особен шик били портативните касетофони, с които човек можел да излезе навън и гордо да се разходи.
45. Търговският кантар
В съветско време сред търговците било ценно не толкова умението на продавача да смята, колкото да извършва ловки манипулации с теглилките на кантара. Имало много начини да се излъже клиентът в сметките.
46. Шевната машина «Подолск»
Шевните машини «Подолск» са деца на известните «Зингери». Още през 1902 година американската компания отворила завод в Подолск. След революцията взели фабриката на американците и направили своя марка – «Подолск»- много популярна в СССР.
47. Пишещата машина «Ятрань»
Машинописките наричали тези машини «Янтарь» (кехлибар) и «Ядрань». Било трудно да се различат пишещите машини «Ятрань» от немските Olimpia, защото украинският завод за производство на машините «Ятрань» бил построен от самите немци. Тези електрифицирани машини се използвали в печатниците.
48. «Москвичът» с педали
Мечтата на всяко съветско момче. Почти истинска кола, само придвижването било с педали.
49. Партенките
Партенките били неразривно свързани с брезентовите ботуши. По отношение на практичността партенките имали преднина пред чорапите: партенките не се смъквали на петата, ако се намокрели, можело да се намотаят от другата страна, по-малко се износвали, в студено време можело да се намотаят две партенки, слагайки между тях вестници.
50. Пистолетът Стечкин
«Стечкин» до ден днешен е един от най-уважаваните пистолети сред познавачите. Бил е взет на въоръжение през декември 1951 година и цяло десетилетие не е имал аналог в света. Стечкин бил харесван не само в СССР. Фидел Кастро е спал със Стечкин под възглавницата, и Че Гевара е харесвал този пистолет.
Алексей Рудевич
Источник: 50 легендарных вещей СССР
© Русская Семерка russian7.ru
Остави коментар