100 години от рождението на академик Владимир Челомей

Генералният конструктор на ракетно-космическата техника, академик на АН на СССР, два пъти герой на Социалистическия труд, лауреат на Ленинска и на три Държавни премии- Владимир Николаевич Челомей (1914-1984) е роден в град Седлец, в семейство на учители. Дипломната работа на тема „Колебания в авиационните двигатели” е призната от Съвета на учените на Киевския политехнически институт за изключителна, на равнището на кандидатска дисертация.

Владимир Челомей е знаменит конструктор на ракетно-космическата техника, блестящ учен и ярък педагог. Той създава бойните междуконтинентални балистични ракети, космически апарати и дълговременни орбитални станции.

На тържествената церемония присъства цветът на съветската и руската космонавтика. Не всички знаят с какво в действителност се е занимавал Владимир Челомей. Той е бил в числото на най-засекретените съветски учени.

CH-5 CH-2

«И системите РВСН (Ракетные войска стратегического назначения), и ракетите за флота, и космическите апарати, първият маневриращ спътник са негови, системата за въздушно-космическа отбрана – е негова. Корабът «Алмаз» – най-тежкото нещо, издигано в космоса – също е негов”, – разказва авторът на книгата за В.Челомей – Николай Бодрихин.

Може да се продължи този внушителен списък, накратко – Владимир Челомей е бил творецът на ядрения щит на СССР. Неговият конструкторски гений е създал няколко разновидности крилати междуконтинентални ракети, много от които до днес са на въоръжение в Руската армия. Тези, които са познавали Челомей казват, че той е бил много миролюбив човек. Обичал класическата музика – Бах, Шуберт, Лист. Свирел на пиано. Но главното в неговия живот са били ревящите акорди – музиката на стартовете на ракетите. Именно Челомей е автор на работното конче на цялата световна космонавтика – ракетата носител „Протон”.

CH-4 CH-6

Той е създал и ракетно-космическия комплекс „Алмаз”. Тази орбитална станция с военно предназначение е станала космически дом за няколко отряда съветски космонавти.

«Техническите възможности на “Алмаз” са забележителни, – отбелязва Борис Волинов. – Космическата станция “Алмаз” тежи 20 тона. Примерно 7 тона тежи транспортният кораб. Обиколката на Земното кълбо трае 90 минути. И такива в денонощието са 16. А за денонощие целият разход на гориво за тази станция е 150 грама!»

Станцията „Алмаз” е гордостта на на Челомей, за която той е разработил първия в света апарат с многократна възвращаемост. Именно тази съветска станция впоследствие е послужила за прототип на основния работен модул на МКС „Звезда”. Владимир Челомей дори не е могъл да си представи, че именно на „Алмаз”, най-неочаквано ще се въплъти неговата заветна мечта – покоряване на Космоса…

CH-3

http://tvkultura.ru/article/show/article_id/113326