Тези храмове са построени в различни части на Русия, по различно време и от различни архитекти. Архитектурата им е уникална, а историята на всяка сграда е богата на удивителни факти. Хората идват тук независимо от религиозните си убеждения.
Църквата „Преображение Господне“
Недалеч от курорта Ялта, в едно от най-красивите кътчета на Крим – в Никитската ботаническа градина, се намира удивително красивата църква „Преображение Господне“. Фасадата на базиликата е украсена с елементи от византийския стил, кръстове и малки фрески. Църквата е проектирана да побира до 200 души. В същата сграда е имало болница с шест легла и апартамент за свещеника с три стаи. Строителството на сградата започва веднага след полагането на основите през 1884 г.
Историята на храма е пряко свързана с Никитската ботаническа градина, основана през 1812 г. Около градината и на нейната територия са живели учени, градинари и служители на научния център. Именно за тях, по молба на директора Александър Иванович Базаров, встъпил в длъжност през 1881 г., са проектирани болницата и църквата.
Църквата „Знамение на Пресвета Богородица“
Един от най-известните храмове в Московска област, визитната картичка на имението Дубровици, е църквата „Знамение на Пресвета Богородица“, построена в края на XVII-XVIII век от княз Борис Алексеевич Голицин. Вътрешността на църквата също е богато украсена и изобилства от скулптурни композиции и релефи на библейски и евангелски теми. Стилът, в който е изпълнена църквата, се нарича „голицински барок“.
Храмът е издигнат от княз Борис Алексеевич Голицин, наставник на Петър Велики, в знак на помирение с Царя. През 1689 г. Голицин е наклеветен пред царя и се оттегля в селото си, но още през 1690 г. Борис Алексеевич е повикан обратно в Москва, като по същото време започва да строи нов храм, на чието полагане присъства Царят.
Църквата „Бялата Троица“
Църквата „Бялата Троица“ е най-старата действаща църква в Твер. Построена е през 1564 г. със средства на московския търговец Гаврил Андреевич Тушински. Между главите и сводовете на храма имало скривалище, до което можело да се стигне само през дупка в покрива. Скривалището било предназначено да пази църковните ценности в случай на вражеско нападение. Днес в църквата „Бялата Троица“ се съхранява една от реликвите на Тверската земя – ковчеже с мощите на монаха Макарий Калязинский.
Руският историк и изследовател на руската архитектурна древност Юрий Иванович Шамурин пише: „… изучавайки древността на Твер, човек не може да пренебрегне Бялата Троица. Тя принадлежи към най-интересната епоха на руската архитектура, според мнозина – към златния век на руското творчество в средата на XVI в. Каменните паметници от това време са сравнително малко и много малко от тях са оцелели до нас в добра консервация. Към Бялата Троица е добавено много, но малко е нарушено; това я прави особено ценен паметник“. Авторът отбелязва още, че църквата е запазила много от битовите особености на XVI век.
Катедралният събор „Света Екатерина“
е един от най-големите Храмове в Русия. Историята на събора започва на 17 октомври 1889 г., когато царският влак катастрофира край гара Борки, близо до Харков. Император Александър III се връщал в Санкт Петербург със семейството си от пътуване в южната част на Русия. Железопътната катастрофа е ужасна, но никой от царското семейство не е сериозно ранен. Фактът, че Императорът е успял да оцелее, се възприема от народа като чудо. Малко преди инцидента, по време на същото пътуване, Александър III посещава Екатеринодар (днешен Краснодар). В чест на избавлението от смъртта на Императора местната градска Дума решава да издигне Храм със седем престола.
Решено било главният престол да бъде посветен на Великомъченица Екатерина, а останалите шест били наречени в чест на небесните покровители на членовете на императорското семейство: Мария, Николай, Георги, Михаил, Ксения и Олга. Съборът е главният Храм на Екатеринодарската и Кубанската епархия и един от най-големите Храмове в Русия.
Църквата „Сурб Хач“ (Светият кръст),
построена през 1792 г., е една от най-красивите и древни постройки в Ростов на Дон. Историята на църквата е тясно свързана с появата на голяма арменска диаспора на Дон през 80-те години на XIX век.
Сурб-Хач е построена в стила на класицизма от 1786 до 1792 г., по проект на известния руски архитект Иван Старов, създател на Троицкия събор на Александро-Невската лавра в Санкт Петербург и Таврическия дворец. Стените на църквата са украсени с 13 хачкара (буквално „кръст-камък“), датирани от XV, XVI и първата четвърт на XVIII в., взети от арменските църкви в Крим и донесени в манастира на брега на река Темерник. Твърди се, че в манастира имало и хачкар от VI в., който според легендата бил взет от древната арменска столица Ани.
Новочеркаският катедрален събор „Свето Възнесение Господне“
е главният храм на Донското казашко войнство. Открит и осветен е през 1905 г. Височината на камбанарията му достига 74,7 м, а по височина на купола се нарежда на седмо място в Русия. Кръстът, който увенчава главния купол, е инкрустиран с 80 монолита от планински кристал с диамантени фасети. Пречупвайки се върху тях, светлината блести толкова ярко, че съборът е наречен „второто слънце на Дон“.
Тук са положени тленните останки на донските атамани М. И. Платов, В. В. Орлов-Денисов, И. Е. Ефремов, Ю. П. Бакланов.
Църквата „Покров на Нерли“
край Владимир е един от най-известните паметници на древноруската архитектура. „Храмът – лебед“ – така наричат това чудо, съхранило се от XII в. Църквата „Покров на Нерли“ е шедьовър на архитектурата, признат в целия свят.
Църквата „Покров Богородичен“ на река Нерл е признат шедьовър на владимиро-суздалската белокаменна архитектура, разположена недалеч от Боголюбов, резиденцията на княз Андрей Боголюбски. Храмът „Покров Богородичен“, отличаващ се със стройните си пропорции, е построен през 1165 г., в памет на починалия син на Андрей Боголюбски – Изяслав Андреевич.
От 1992 г., в състава на белокаменните паметници на Владимир и Суздал, Храмът е включен в Списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО.
Храмът „Рождество на Пресвета Богородица“
във Владикавказ започва с четириъгълна дървена постройка, издигната по заповед на Осетинската църковна консистория (по-късно църквата ще се нарича „Осетинска“) през 1814-1815 г. Днес Осетинската църква е единствената оцеляла сграда от тези, които се намират на територията на Владикавказката крепост и е паметник на културата от федерално значение. В църквата се съхранява Моздокската икона на Божията майка – почитана православна светиня. В продължение на 50 години там идват на поклонение всички православни жители на Владикавказ.
През 1823 г. дървената постройка е заменена с каменна сграда, в традициите на православната архитектура. На 24 март 1824 г. сградата е тържествено осветена. През 1862 г. в църквата е открито женско училище от Аксо Колиев, осетински просветител и общественик, свещеник на Руската православна църква. През 1890 г. на територията на осетинската църква е построено едноетажно енорийско училище.
Църквата „Възнесение Господне“
е уникален архитектурен паметник в Коломенское – първият каменен шатров храм в Русия, включен в Списъка на световното наследство на ЮНЕСКО. Съществува легенда, според която под църквата „Възнесение Господне“ се е съхранявала библиотеката на Иван Грозни. Сега се смята, че библиотеката е изчезнала безследно.
Архитектът (вероятно италианецът Петрок Малкия) не се поколебава да отхвърли каноните на византийския монументализъм и се обръща към изящната естетика на Ренесанса. Всичко в църквата е ново. Липсват архитектурни елементи, традиционни за руските църкви от по-ранния период, интериорът е скромен по размери, само 100 квадратни метра. Вместо традиционния купол, сградата е увенчана с многостенник. Опирайки се на традициите на родната си страна, архитектът все пак уважава опита на ранната староруска архитектура и използва елементи от дървените шатрови църкви.
Църквата „Дмитрий на Крови“
На мястото на смъртта на царевич Дмитрий през 1692 г. е построена църква, която е оцеляла до наши дни. На мястото на порутения дървен параклис е построен каменен Храм в празничен и светъл „московски“ стил. Църквата „Дмитрий на Крови“ е част от архитектурния ансамбъл на Угличкия Кремъл. Храмът на царевич Дмитрий има статут на паметник от самото си създаване. Църквата е построена в декоративния и богато украсен стил от края на XVII век. Върху червената тухлена повърхност на стените се открояват бели плочи, полуколони, корнизи. Прочутият Храм се споменава във всички пътеводители за Волга и „Златния пръстен“.
В църквата са запазени стенописи от втората половина на XVIII в., които изобразяват смъртта на царевич Дмитрий и избиването на убийците от тълпата. Възможно е картините да са дело на московския майстор Сапожников.
Картините в трапезарията са посветени на библейската история за сътворението на света, Адам и Ева, тяхното грехопадение и изгонването им от Рая. Те са изпълнени от майстор Хлебников от Борисоглебските слободи през 1788 г. и са силно повлияни от европейския реалистичен маниер.
Източник:
https://www.culture.ru/themes/393/10-khramov-rossii-neveroyatnoi-krasoty-i-s-interesneishei-istoriei
The text beautifully captures the rich history and stunning architecture of various Russian churches, bringing their stories to life with vivid detail. Its fascinating to learn about each site and its cultural significance.
Много интересно е да се разгледат тези паметници! Църквата с скривалище в Твер е истински спасителен капан за ценности. А кои знае, може би и библиотеката на Иван Грозни се крие някъде под Коломенското второ слънце? Историята на всяка църква е като малка драма – от княжески помирения до императорски чудеса. Тези малки фрески и голицински барок са като капки от златния век, които ни напомнят, че дори болницата може да има своята история. Чудесен поглед към руската архитектура и нейните забавни аспекти!