Ще има ли нова версия на „Южен поток“? Москва ще каже през септември

На дневен ред е газоразпределителният център „Балкан“ във Варна и възможността за получаване през него и на руски газ по опростена версия на „Южен поток“.

България реши първа да направи стъпка за възобновяване на преговорите за строителството на газопровода „Южен поток“, по който Русия ще може да доставя синьо гориво за европейските потребители, заобикаляйки Украйна. Поради това Европейската комисия (EК) и българското правителство организират във Варна конференция, на която вече е поканен и „Газпром“. Очаква се тя да се проведе на 4-5 септември тази година, пише „Российская газета“, цитирана от 3e-news.net.

На дневен ред е строителството на газоразпределителния център „Балкан“ във Варна и възможността за получаване през него в това число и на руски газ по опростена версия на „Южен поток“, пише изданието, позовавайки се на информация в български медии. Има се предвид част от тръбопровода, преминаващ по дъното на Черно море до обреговете на България, без сухопътен участък. Експертите смятат, че дори и в този си вид проектът ще намали разходите на руската страна и зависимостта от украинския транзит.

На конференцията са поканени 16 компании в това число и британската ВР, авсрийската OMV, немската RWE, азербайджанската SOCAR и гръцката DEPA. От страна на българското правителство ще присъстват премиерът Бойко Борисов, вицепремиерът Томислав Дончев и министъра на енергетиката Теменужка Петкова, а от Европейската комисия – Клаус Дитер Борхард от департамента по енергетика.

Работната група между България и ЕК по въпроса за разработката на концепцията за хъба беше създадена през декември 2015 г. Газоразпределителният център е част от енергийната стратегия на България за диверсификация на доставките и на теория той може да обезпечи с гориво Сърбия, Македония, Гърция, Хърватия, Словения, Австрия и Унгария, пише изданието. (В сегашната приета от НС и действаща стратегия такъв проект няма б.пр.).

Дневният ред все пак предизвиква въпроси, като например какви перспективи и рискове носи само по себе си строителството на хъба. Още не е уточнена концепцията е невъзможно да се оценят финансовите разходи.

„Дали това ще е строителство само на подземно хранилище за газ във Варна и на съединителни газопроводи с Гърция, Румъния, Турция и Сърбия и дали се предполага формиране на голям международен консорциум? „- пита старши анализаторът от VYGON Consulting Мария Белова.

„Иначе, защо във Варна канят толкова много нефтогазови компании? За пресъздаване на по-рано планираната за строителството наземна част на „Южен поток“?“

Сега проектът „Балкан“ се бави поради финансови проблеми и недостатъчната либерализация на българския газов пазар: така например, едниствен доставчик в страната е държавната Bulgargaz EAD, системен оператор на магистралните газопроводи и по съвместителство собственик на ПХГ (подземно газово хранилище) е Bulgartransgaz, напомня Мария Белова. Според правилата на Третия енергиен пакет, който изисква разделяне на бизнеса по продажба и транспортиране на газ, формално всичко е спазено, но ще може ли страната да стане мост за хъба, който, за да работи трябва задължително да е ликвиден и да осигурява недискриминационен достъп на доставчиците и купувачите. Това е съществен въпрос, отговорът на който, както се надява експертът ще се чуе на 4-5 септември, пише изданието.

Във всеки случай за Русия е изгодно да участва в проекта – това е шанс да се изпълнят договорните задължения към страните от Южна и Югоизточна Европа.