Да работи с непроменена ефективност по всяко време на денонощието и при всякакви метеорологични условия – такива са възможностите на новия руски фронтови бомбардировач Су-34, наречен според класификацията на НАТО Fullback – „Защитник“ и в руската армия „пате“, заради формата на носа.
По време на внезапната проверка на подразделенията от Северния флот тези машини създадоха много шум в Арктика и в небето над Балтийско море. Но това е напълно разбираемо. Нали „хибридът“ между изтребител и бомбардировач с еднаква лекота може както да изпълнява фигури от висшия пилотаж, така и да нанася удари върху добре защитени обекти.
Активното начало на експлоатация на Су-34 във войските е начало и на нова епоха в развитието на руската военна авиация. Машината е призована да замени предното поколение фронтови бомбардировачи Су-24 и даже значително по-големия по размери бомбардировач с далечен обсег Ту-22М3. По своите бойни характеристики Су-34 е значително по-ефективен от своите предшественици, заради което е необходим не толкова голям брой. В рамките на държавната програма за въоръжение до 2020 г. ВВС по план трябва да получи не по-малко от 200 такива изтребителя. Само през тази година пилотите ще получат 16 бройки Су-34. Това съобщи ръководителят на дирекцията за програми на военната авиация в Обединената авиостроителна корпорация Владимир Михайлов. Общият брой на машините в състава на ВВС ще е над 65.
Уникалният в своя клас самолет на Запад неслучайно е наречен Fullback – Защитник. В тази машина възможностите на тежкия изтребител отлично са съчетани с функциите на ракетоносец и бомбардировач, а съвременният технически пълнеж – с комфорт. Докато самолетът не се издигне на височина 11 хил. метра, пилотите на практика не усещат претоварване и могат през по-голямата част от маршрута да не използват кислородни маски. Кабината е оборудвана с всичко необходимо за далечно пътуване – на борда има дори мини-кухня с микровълнова печка, а в самата кабина е обособено и място за почивка. За разлика то Ту-22М3, тук има възможност пилотът да стане от мястото си и дори да се изправи в цял ръст.
Мощната ударна машина на базата на изтребител е създадена за унищожаване на силно защитени цели през нощта и през деня, дори и в най-сложните метеорологични условия, в условия на мощни радиоелектронни смущения и ешелонирана система за противовъздушна отбрана. Във версията с нормално тегло за излитане (39 тона) далечината на полета на Су-34 е 4000 км. С допълнителните резервоари за гориво тя може да достигне до 7000 км. Су-34 е обединил в себе си опита на бойното използване на ударни машини в локални конфликти.
За първи път в историята на авиацията кабината на фронтови бомбардировач е изпълнена във вид на здрава бронирана капсула. Екипажът и най-важните агрегати на самолета са защитени от титанова броня с дебелина до 17 мм. Уникална особеност на Су-34 е наличието на втори РЛС за обзор на задната полусфера – системата навреме ще предупреди екипажа за опасност или, ако е необходимо, ще отвърне със залп на управляемите ракети при опит на вражески изтребител да го атакува в гръб.
Су-34 може да носи до 8 тона бойно натоварване. На 12 възела за външно окачване, с вградено авиационно оръдие калибър 30 мм. . Широка номенклатура въоръжение: свободно падащи бомби и блокове с неуправляем ракети, комплекс от високоточно оръжие на основата на коректируемите авиобомби и ракети клас „въздух-повърхност“ – различни по маса и предназначение. Освен ударното въоръжение, самолетът може да носи на външните възли контейнери за радиоелектронна борба, окачваеми горивни резервоари, контейнери за малогабаритни товари и авиационно въоръжение за водене на въздушен бой, като цяло аналогично на изтребителя Су-27. Су-34 може да порази цел, летяща 10 км над него. Далечината на стрелбата достига до 150 км.
За първи път Су-34 се използва по време на войната в Южна осетия през 2008 г. Самолетът е бил използван за прикриване на действията на ударната авиация, водейки радиоелектронна борба със системите на грузинската ПВО. По най-опасните зенитно-ракетни комплекси „Бук“ и С-125 Су-34 нанесли ракетни удари, в резултат на което е била унищожена ключовата радиолокационна станция 36Д6-М край село Шавшвеби и по този начин е парализирала грузинската система за ПВО.
Защитата на бронята на пилотската кабина и на жизненоважните възли на самолета позволява на Су-34 да понася доста по-тежки повреди в сравнение с други машини от същия клас. Да се действа буквално на предните редици на настъпващи или отбраняващи войски. А високият потенциал за модернизация му осигурява срок на служба от 30-35 години.
Остави коментар