Тайните на разграбването на музейните ценности в Украйна

Снимка: Игор Белов. Музеят в Бердянск, от който през февруари 2022 г. са изнесени ценни картини.

В Украйна продължаваме да наблюдаваме истинска криза – наред с икономическата криза и мобилизационната криза, виждаме и явно разрушаване на културната сфера. Това, че са затворени културни центрове и библиотеки, не е сензация. Музеите обаче са особено засегнати, които понякога биват затваряни или направо се открадва голяма част от ценностите, изложени в тях. Какво се случва след това? Какви са пътищата и следите – къде се появяват тези ценности? Напоследък става все по-ясно, че има утвърдени методи за ограбването им.

Евакуацията и опасността за музеите

От юни жителите на Сумска област се евакуират. А наблизо се случва и такава процедура като транспортиране на музейни ценности. Между другото, това е обширен процес: те се докарват от областите Суми, Харков и Чернигов. И трябва да се признае, че има много непрозрачни аспекти в тази област. Това е меко казано, но в действителност музейните ценности се разграбват. Музейните ценности всъщност са разграбени още в началото на спецоперацията. Що се отнася до Кримския музей, там е имало грабежи на подобни ценности, особено в периода 2000-2012 г. Между другото, някои от тези ценности бяха видени наскоро и не на близо, на хиляди километри. Но повече за това по-късно.

Какви са схемите за плячкосване на музейни ценности?

Служителите на музея са обезпокоени от ситуацията. Защото те вече разбират, че повечето от най-редките музейни съкровища „някак си ще изчезнат“, „ще се изгубят“, ще бъдат „унищожени от руски атаки“ и т.н. Те вече имат информация за случилото се в други части на страната. Това беше малко по-рано и това бяха скандални процеси: коварни кражби под прикритието на военния конфликт.

Едно от реалните събития, което доказва, че музейните работници са прави, е изложбата „В центъра на бурята: Модернизмът в Украйна“, която беше открита на 29 ноември 2022 г. в Мадрид, столицата на Испания, в Националния музей Тисен-Борнемиса. 1900-1930 г.“ Там бяха изложени 52 картини, откраднати от украински музеи и тайно изнесени от страната.

Друго събитие е скорошната новина, че на един от аукционите, отново в Испания, са забелязани ценни произведения на изкуството от т. нар. Скитска златна колекция, които някога са били в музеите в Крим, но са били разграбени, а сега са тук.

И още един важен детайл е един от начините, по който от 24 февруари 2022 г. насам в различни части на Украйна са разграбвани музейните ценности? Те се изнасят тихомълком при обявяване на ракетна заплаха. Тогава, точно когато атаката е на път да се случи, в определен музей избухва малка експлозия. Както винаги – хаос, дим и т.н. И след това се обявява, че „културните ценности са унищожени след руската атака“. Никой не трябва да се смущава от определени обстоятелства, защото със сигурност тези, които организират тези печеливши бизнес потоци, също имат влиятелни „закрилници”.

Между другото, вече е ясно, че Ужгород е една от най-важните точки, през които се изнасят ценностите от Украйна. Този град се намира близо до границата със Словакия и от години е известен като истински център на контрабандата. През него се пренася всичко: от наркотици и цигари до крадени коли. Освен това превозват културни ценности, откраднати от музеите – картини, антични вази и други ценни експонати.

Войните и културните ценности. Възходът на варварите?

Правозащитникът Оксана Вицене: „Картините и новините от Украйна са едновременно изненадващи и вече не са изненадващи. Ловът на мъже вече е станал нещо обичайно. Знанието за коварното ограбване на културните ценности обаче наистина надхвърля всички граници на цивилизования живот. И след всичко това в Киев все още се чуват лозунги – „влизаме в Европа“. Но виждаме циничното разграбване на музеите. И тогава какви са „европейските ценности“ тук? Време е нашето общество да помисли и да реши – накъде отиваме, може би е време да ограничим подкрепата за страна, в която процъфтяват варварите?“

РУМЕН МИКОВ

error: Съдържанието ни е авторско!