Автор: Денис Кунгуров, Руски Дневник.
След използването на Су-34 в Сирия, където целият свят имаше възможността да оцени бойните качества на самолета, вероятността за експортни доставки на изтребителя-бомбардировач значително се повишава. Сред потенциалните клиенти могат да бъдат както страните от азиатско-тихоокеанския регион, така и от Близкия Изток.
Потенциалните купувачи
Към настоящия момент самолетите Су-34 се експлоатират само от Министерството на отбраната на Русия, което до 2020 година ще получи 124 единици Су-34. Все пак с разгарянето на сирийския конфликт не е изключено към добре препоръчалия се в боя самолет да проявят интерес чуждестранни купувачи.
„Сред близкоизточните страни купувачи могат да станат Иран и Алжир. При това Иран се стреми да получи контракт за производството на самолетите на своя територия. Подготовката за технологичната верига изисква немалко време. Ако говорим за Алжир и страните от Латинска Америка, то може да става дума за закупуване на неголяма партида – до 10 самолета. На страни с неголеми военновъздушни сили повече прилягат по-универсалните самолети от типа на Су-30. Такава машина като Су-34 на първо място искат големите ВВС“, каза на „Руски дневник“ независимият авиационен аналитик Владимир Карнозов.
Най-добрият по критерия „съотношение между цена и качество“
Су-34 е най-добрият продукт от всички изтребители от подобен клас според съотношението между цена – качество и спрямо бойния му потенциал. Прекият конкурент на руския изтребител – американският F-15 Eagle, е морално остарял. Миналата седмица ливанският вестник „Ад-Дияр“ съобщи, че шест самолета Су-34, излетели от базата Хамим в Сирия, в небето на Средиземно море са се натъкнали на четворка израелски изтребители F-15, следящи за доставяне на руско въоръжение в Латакия. След като Су-34 взели на прицел F-15, израелските самолети напуснали въздушното пространство. Монтираните радиолокационни системи за сигурност на Су-34 му позволяват да води бомбардировките в Сирия без заплахата да бъде свален от наземни средства за ПВО.
„За Су-34 сирийската кампания е преди всичко проверка на новата машина, постъпваща на въоръжение във военновъздушните сили на Руската федерация. Това е апробация в реални бойни условия, а не презентация за възможен износ – поясни за „Руски дневник“ независимият военен експерт Олег Желтоножко. – Експортът в дадения момент е малко вероятен, същевременно и пазарът за специализирани машини от подобен клас е значително по-малък, отколкото например за универсалните изтребители, а нуждата от Су-34 във ВВС на РФ при нашите разстояния и остаряването на Су-24 е извънредно остра“ – смята експертът.
„Ако експортните доставки все пак започнат, то най-перспективен изглежда Виетнам, особено в светлината на отдавнашните му връзки с Русия, на опита му в експлоатацията на машините от семейството „Су“, на добрите му финансови възможности и на противоречията с други държави по повод на спорните острови, намиращи се на значително разстояние от крайбрежието. Според опита на закупуването на други самолети, първата партида ще бъде 5-10 машини, а общият брой ще се определи от заинтересоваността“, каза Желтоножко.
Остави коментар