Сергей Капица: Задачата на настоящото образование е преподаване на разбиране

Известният руски учен-физик, телеводещ и популяризатор на науката Сергей Капица е  роден на 14 февруари 1928 година. Неговият баща – Пьотър Капица е  лауреат на Нобеловата награда по физика, дядото – Алексей Крилов е математик и корабостроител. Той е правнук на френския биохимик  Виктор Анри и правнук на географа  Стебницкий

Сергей Капица е включен в Книгата на рекордите на Гинес като най-дълго  водещ  предаването по телевизията „Очевидное – невероятное“, главен редактор на списание „В мире науки“.

Мисли на големия учен-просветител:

Картинки по запросу Сергей Капица фотографии

Задачата на настоящото образование

«Хубав въпрос: как  да се преподава — занание или разбиране? Цялата моя педагогична практика на физическия факултет показва, че трябва да се преподава разбиране. В нашия институт това започнаха физиците, след това се разпространи по другите факултети. При нас нямаше билети, на изпит се влизаше с всякакви пособия и записи, конспекти, единствено не трябваше да се съветваш със състудентите.

Студентът, обикновено, идваше с въпрос, който сам е приготвил и разказваше какво разбира по този предмет. Не беше просто да научиш и студентите и преподавателите, но това беше нашата цел. Защото е много лесно да получиш знания – от интернет, от различни източници, те са изключително много и са твърде преходни, а разбирането – това е, което остава.

Това е добре изразено от Вацлав Хавел, президентът на Чехия : „Колкото повече знаеш, толкова по-малко разбираш“.

„Той твърде афористично е изразил разликата между нивото на знание и нивото на разбиране. Основната задача на настоящото образование е да преподава разбиране „.

Странностите на критичния ум

„Мнозина смятат, че най-важното – това е свободата, но целият опит на историята показва, че голямата свобода, особено в сферата на идеите и духовните ценности, трябва да бъде съпровождана от също толкова голяма отговорност. Ето защо както странностите в поведението на живия и критичен ум, така и смелата лудория на младежа, не трябва да бъдат забранени отвън, а винаги да бъдат ограничени от собственото съзнание за отговорност. „

Дисциплинираното мислене

„Нашето развитие се заключава в знанието – това е основният ресурс на човечеството. Следователно, да се говори, че нашият растеж е ограничен от изчерпването на ресурсите – е една много груба постановка на въпроса. При отсъствие на дисциплинирано мислене се появяват много всевъзможни ужасяващи истории. Например, преди няколко десетилетия сериозно се говореше за изчерпването на среброто, което се използва за направата на филмови ленти: че в Индия, Боливуд, се снимат толкова много филми, че скоро всичкото сребро на земята, ще отиде за емулсията на кинолентите. Това , може би, е реално, но беше изобретен магнитният запис, който не се нуждае от сребро. Такива оценки – плод на спекулации и звучни фрази, предназначени да поразяват въображението – носят само пропаганда и голям шум „.

Бащи и синове

„Науката и религията трябва да умеят да съществуват съвместно. Крайното отричане на едната от другата, не е конструктивен начин. В края на краищата, в миналото, благодарение на религията, в манастирите се е родило това, което се нарича съвременна наука. Съществува такава приемственост. Въпреки това, следващото поколение винаги смята предходното за несъстоятелно – това е вечният проблем на бащи и деца. Но без това, няма да има развитие“.

Картинки по запросу Сергей Капица фотографии

Картинки по запросу Сергей Капица фотографии

Картинки по запросу Сергей Капица фотографии

Картинки по запросу Сергей Капица фотографии

Картинки по запросу Сергей Капица фотографии

Картинки по запросу Сергей Капица фотографии

Картинки по запросу Сергей Капица фотографии