Преди дни близо до границите на Русия бе засечен американски самолет за разузнаване RC-135, който е преминал над Японско море. Инцидентът повдигна въпроси за сигурността на гражданските полети в страната, пише Виктор Сокирко в tvzvezda.ru.
На 22 май авиодиспечери по спешност трябваше да променят коридорите за самолети на компаниите KLM и SWISS, които се оказали в опасна близост до „неизвестен“ летящ обект. Няколко дни по-късно същият обект налага промяна и на маршрута на полет Токио – Париж. Руските средства за противовъздушна отбрана разпознават обекта, въпреки изключения му транспондер – разузнавателен самолет на ВВС на САЩ RS-135.
„Реално това е истински скандал, свързан със сигурността на въздушното движение, когато военен самолет се маскира на полетно ниво (ешелон, бел. ред.) на граждански самолет, което е напълно недопустимо по всички въздушни стандарти. Американските власти традиционно реагираха, че всичко е „ОК“ и пилотите им както обикновено са били коректни и не са нарушавали никакви правила“, коментира авторът на статията Виктор Сокирко. „В крайна сметка никой не е пострадал, а това, че под заплаха е бил животът на стотици пътници, не се взема присърце от САЩ. Американците се паникьосват само в случай, че самолетите им за разузнаване попаднат под вниманието на руските ВКС, когато изтребителите-прехващачи буквално са принудени да ги „избутват“ от границите си“, пише Сокирко.
За последния месец само в небето над Прибалтика бяха регистрирани девет случая на полети на американски самолети в непосредствена близост до руските граници. А в Далечния Изток – поне три, като това са само официалните случаи, припомня изданието.
„Това е разпространена практика за разузнаване в много страни. Ние също внимателно следим потенциалните си противници и просто сме задължени да знаем плановете и възможностите на евентуалните си съперници“, коментира военният експерт Александър Дробишевски.
„Но има определена практика, някакъв „кодекс на честта“, при който разузнаването не бива да пречи на сигурността на цивилните. Ние не нарушаваме тези правила. А американците сега започнаха да действат нагло, безразсъдно, буквално на ръба. И активността им е видима в много направления“, пише авторът на статията.
Интересите на въздушното разузнаване на САЩ сега са съсредоточени не само върху Далечния Изток, и Прибалтика, където активността на полетите им е очевидна. Техни самолети са забелязани над Черно море и в северните части на Европа. „Фактически се опитват тотално да контролират всички граници на Русия – подобна активност не е била наблюдавана дори и по време на Студената война“, пише Сокирко, като допълва, че зоните на полетите са точно определени – места, на които са разположени военни заводи, системи за ПВО и ПРО, дислокации на наземни и флотски части.
„През последните години американците не харчиха много средства за разузнаване, защото смятаха, че руската армия, която те активно разоръжаваха от началото на 90-те години на миналия век, не представлява особена заплаха“, казва военният експерт Владислав Шургин. „Сега, когато САЩ се разтревожиха от възраждането на руската армия, което просто проспаха да видят, Пентагонът спешно поиска нови данни за възможностите на руснаците. Реално те не си и представят възможностите на противника, когото преди няколко десетилетия банално изключиха от сметките си. И ми се струва, че те банално се вцепеняват от получените данни, осъзнавайки, че имат насреща си мощен потенциал, срещу когото дори нямат с какво да отговорят“, убеден е Шургин.
„Настоящата активност на въздушното разузнаване на САЩ е свързано именно с това, че те се опитват да намерят „слабите места“ на руската армия“, допълва експертът.
Но самата американска техника също има нужда от обновяване. Самолетите за разузнаване RC-135 смело могат да бъдат причислени към „динозаврите“ – създадени са на базата на Боинг 367 в началото на 50-те години на миналия век. Те все още могат да летят, но не бихме ги отнесли към последната дума на техниката, пише авторът на статията.
„Преди двадесетина години този разузнавателен самолет можеше да се причисли към „чудото на техниката“ и възможностите му в областта на професионалната му употреба бяха изключително високи. Но днес това е доста посредствен „летящ шпионин“, който „пронизва“ територията на ограничено пространство и като цяло не представлява сериозна опасност за „разкриване“ на руските системи за ПВО и Ракетните войски със стратегическо предназначение“, се посочва в статията.
„В Air Force US има полк от такива разузнавателни самолети – над 30 единици. Сега голяма част от тях провеждат мониторинг на руските граници от Далечни Изток и Арктика до Балтийско и Черно море, данните от които се предават непосредствено на президента на САЩ и на министъра на отбраната“, твърди авторът на статията.
Възможностите на тези самолети за разузнаване биха могли да се увеличат съществено, ако те можеха да навлизат по-навътре в територията на Русия, пише Сокирко. „Но печалният опит на американския пилот на U-2 Гари Пауърс, чийто самолет бе свален на 1 май 1960 г. в Сведрловска област, донякъде охлажда поривите“, коментира авторът.
И още един детайл за полетите на американски самолети над Японско море, както и над Прибалтика и Мурманска област – те първо са засечени от руските средства за ПВО, а едва след това сведенията са предадени на диспечерските служби. И унищожаването на „любопитните“ RC-135 в случай на нарушаване на въздушното пространство на Русия е било само въпрос на техника. Американските пилоти не рискуват да повторят „подвига на Пауърс“, констатира авторът на статията.
Остави коментар