САЩ изпращат информационни войски в руските социални мрежи

През тази година на базата на чешкото радио „Свобода“, финансирано от правителството на САЩ, ще бъде създаден цифровият медиен департамент – DIGIM. В него ще работят специалисти в областта на социалните мрежи. Тяхната задача е „да се противопоставят на дезинформацията в руската медийна среда посредством различни платформи в социалните медии (по-точно Facebook, Twitter, „ВКонтакте“ и „Одноклассники“)“, пише „Известия“.

За създаването в Полша на кибер-щаба се казва в изявление на американската правителствена организация – Съвета на управлението, наблюдаващ и регулиращ работата на американските медии за чужбина (Broadcasting Board of Governors; BBG) – за следващата финансова година, която ще започне на 1 октомври 2015 г. Заявлението е подадено в конгреса на САЩ миналия месец.

Уставната цел на BBG е разпространяване на информация „в страни, където има недостиг на независими медии“. В заявлението от 160 страници BBG е посветил на Руската федерация цял раздел под названието „Противодействие на реваншистка Русия“. В него са описани плановете за периода 2015-2016 г. и са изброени причините, поради които е необходимо да бъде водена информационна борба с РФ. BBG отбелязва, че Русия „е задействала всемирен механизъм на дезинформация“.

Агенцията посочва и увеличаване на своята активност в интернет и най-вече в социалните мрежи. След присъединяването на Крим към Русия радио „Свобода“ е увеличило обема на рускоезичното съдържание, а за по-нататъшното разрастване на руската аудитория ще бъде създаден DIGIM.

Според „Известия“, в списъка със социални мрежи, където ще се провежда работата, е включен „Одноклассники“, потребителите на който най-активно отстояват позицията на Русия по много въпроси. В материалите на BBG се отбелязва също, че освен борбата в социалните мрежи, новият екип ще използва и приложението WhatsApp.

На сайта на чешкото радио „Свобода“ отскоро са обявени 14 свободни позиции за DIGIM. Обявена е например свободна позиция за работа като редактор на социална медия за рускоговоряща аудитория, като се уточнява, че екипът ще работи под различни марки и ще генерира разнообразно съдържание за социалните мрежи. В задълженията на кандидата влиза разработване на популярно съдържание за социалните мрежи, търсене на основни теми за деня и информиране на журналистите за тях.

Основното оръжие за информационната борба с Русия се планира да бъдат оригинални програми и политическа сатира, подчертава се още в материалите на BBG. В рамките на новото представителство на САЩ в руските социални мрежи е планиран и видео проектът Footage vs Footage. В заявката на DIGIM се посочва, че този ежедневно излъчван медиен продукт ще разобличава „руската телевизионна пропаганда“.

В американския портал за държавни поръчки „Известия“ са открили поръчките на BBG за месец март за насърчаване на услугите на руски език в Google: интернет-гигантът получава $100 хил. за насърчаване на радиостанциите „Свобода“ и „Гласът на Америка“ в рускоезичния сегмент на интернет.

През следващата финансова година за реализацията на проекта за борба с „реваншистка Русия“ BBG планира да похарчи 15,6 млн. долара. Проектът е определен от Съвета на управлението, наблюдаващ и регулиращ работата на американските медии за чужбина като приоритетен наред с противопоставянето на идеологията на терористичната групировка „Ислямска държава“, но за тази цел американската организация заделя само 6,1 млн. долара. Общо за 2016 г. BBG е поискала от конгреса на САЩ 751 млн. долара (+1% от бюджета на изминалата година).