Както следва от съобщенията, предимно в кипърската преса, министрите на отбраната на Русия и на Република Кипър – Сергей Шойгу и Фотис Фотиу – са водили преговори през последните девет месеца. Резултатът от тях беше именно решението на Министерския съвет на Кипър, при необходимост да предостави на руските военни кораби и самолети пристанището Лимасол и военновъздушната база „Андреас Папандреу”. Както поясни Фотис Фотиу, тази стъпка е доказателство за укрепването на сътрудничеството между Москва и Никозия. Министърът на отбраната подчерта, че Русия ще използва авиобазата и пристанището единствено в случай на извънредни ситуации и хуманитарни мисии. На руските военни няма да бъде разрешено да използват складовете на пристанището и авиобазата.
Независимо от факта, че това споразумение предоставя на руските ВВС и ВМС много ограничени възможности и дори още не е подписано, някои анализатори оцениха това, като ефект от прилагането на меки дипломатически методи от страна на Москва. С други думи, Русия използва срещу Кипър прословутата „мека сила”, за да създаде на острова своя военна казарма. В цялата тази ситуация ясно се появяват следите на рискованата авантюра започната съвместно от Никозия и Москва, твърди Борис Калноки в своя публикацията на страниците на влиятелния германския вестник „Die Welt”.
Не е изненадващо, че Русия е поискала от Кипър да й позволи да използва неговите бази, ако е необходимо, констатира експертът Руслан Пухов:
– Най-вероятно, става дума за това, че там биха могли да се приземяват руските военно-транспортни самолети, които носят някъде хуманитарна помощ. Ясно е, че този вид договореност не е популярна сред много от противниците на Русия и сред тези, които не биха искали Кипър да провежда по-независима външна и отбранителна политика. Както знаете, Кипър не е член на НАТО, но е член Европейския съюз. В ЕС има един вид обща политика, така че е възможно, Брюксел да окаже натиск на Кипър, за да не си сътрудничи с нас.
Изглежда, че създаването на пълноценна военноморска и военновъздушна база на Русия в Кипър, ако изобщо е реалистично, е въпрос на далечното бъдеще. Още повече, че сегашният президент на Кипър Никос Анастасиадис пое курс към членство в НАТО. Въпреки това, западните анализатори вече изчислиха, че просто възможността да зареждат с гориво самолетите си и да запълват запасите на корабите си в Кипър значително разширява оперативния потенциал на ВВС и ВМС на Русия. И защо не?
Остави коментар