Русия се сбогува с "Волга" – любимата кола на съветските апаратчици

Лъскава, приклекнала, обикновено черна – ГАЗ-21 “Волга” е някогашният обект на мечтите на всеки съветски бюрократ. През тази година, след повече от 50 години от началото на производството, Русия спира производството на легендарните автомобили, пише в “Гардиън”.

Бившият символ на елегантност и любим автомобил на апаратчиците на средно ниво отчаяно се опитваше да се конкурира с чуждестранните марки – вносните коли, които наводниха автомобилния пазар след разпадането на Съветския съюз през 1991 година. Автозаводът ГАЗ, приватизиран от олигарха Олег Дерипаска, потвърди тази седмица, че масовото производство на прочутите лимузини ще бъде прекратено в рамките на два месеца. По думите на прессекретаря на компанията решението не е свързано с глобалната финансова криза. „Решението беше взето по-рано”, казаха от компанията. Смъртния удар по “Волга” нанесоха високите цени на резервните части и жестоката конкуренция от евтините вносни автомобили.

Производството на “Волга” започва в периода на „затопляне” през 1956-а, когато съветският лидер Хрушчов открито осъжда жестокото управление на Сталин. Първият модел – ГАЗ 21 – си остава класически. И до днес в цяла Русия съществуват много клубове на почитателите му. На радиаторите на ранните модели е поставена петолъчка – елемент от дизайна, лично одобрен от героя от войната маршал Жуков.

През 2005 година руският президент Владимир Путин помогна на американския си колега Джордж Буш да подкара “Волгата” му модел 56-а година. Снимка: Ройтерс

Фен на този модел е и министър-председателят на Русия Владимир Путин. Първата му кола била “Волга”. На среща в Москва през 2005 година той се похвали на президента Буш с безупречно поддържания модел. Отначало Буш не успя да се справи с лоста за скоростите, монтиран до кормилната щанга, но в края на краищата успя да покара из лятната резиденция на домакина си.

„Когато Волга се появи за пръв път бяхме горди, че страната ни може да произвежда толкова красиви елитни автомобили, които не отстъпваха на американските и на британските, казва Владислав Лазаренко, основател на фенклуба на “Волга” в град Кострома (Централна Русия). Беше повод за патриотизъм.”

С течение на времето обаче качеството на продукцията започва да спада. От 70-те години основният модел – или „платформата” – на практика не са променяни. „Използваха все по-евтини западни части, продължава Лазаренко. “Волга” изостана, докато автомобилната промишленост се движеше напред с огромни крачки.”

Владимир Путин разглежда новата “Волга Сайбър” в завода ГАЗ в Нижни Новгород. Лимузината трябва да замени старата “Волга”. Снимка: Ройтерс

В резултат “Волга” – със своето отчайващо управление и евтин интериор – не успява да съперничи на японските и на немските коли, които доминираха на пазара в посткомунистическата ера. Доскоро московската фирма „Ново жълто такси” има голям парк от “Волги”, които обикалят из целия град. На въпроса как се отнася към спирането на производството, един от таксиметровите шофьори отговаря: „Вече не използваме този боклук. Останаха около десет “Волги” и искаме да се отървем от тях. Сега имаме “Фордове”, които са много по-добри.”

Историческа справка

Първата “Волга” е произведена през 1956 година и е почти буквално копие на “Форд Мейнлайн”. Масовото производство започва две години по-късно. Оперативните работници на КГБ използвали по-мощна версия на автомобила. По-късно универсалните модели били използвани и от “Бърза помощ”. Според критиците “Волга” напълно отговаря на името си – с нея не е по-лесно да се оправиш, отколкото с лодка. В постсъветската епоха “Волга” се опита да конкурира вносните автомобили, най-вече с любимите на руските бюрократи и мафиоти “Мерцедеси”..