Подвигът на руският мореплавател Семьон Дежньов

Дадена е зелена светлина за велия проект на света – тунел под Беринговия проток, който ще свързва транспортните системи на Евразия и Америка. Изграждането на грандиозното съоръжение, дълго над 100 км, ще струва повече от 99 милиарда долара. Но експерти са изчислили, че инвестициите в проекта могат да се изплатят след само 15 години от неговото осъществяване.
В тунела ще има железопътна линия, автомагистрала, трасе за предаване на електричество и комуникационни връзки.
Руската страна е длъжна да завърши  почти 800- километров железен път, който ще свързва Транссибирската магистрала с Якутск, а към 2030 г. – да добави още около 4000 км жп линия до Уелен.
Американците от своя страна трябва да подготвят 2000 км път до входа на тунела
Срещата на строителите на подводното съоръжение  вероятно ще стане под Беринговия пролив над т.нар. международна линия, която минава в района на островите Диомид – остров Ратманов (Русия) и остров Крузенщерн (Малък Диомид, САЩ).
Така превозът на товари по магистралата Евразия-САЩ, която ще съедини богати на ресурси, но слабонаселени части на планетата, с ключови транспортни връзки, ще стане по-евтин, бърз и безопасен, отколкото досега по море. Според представителя на Руско-британската търговска палата обемът на товаропревоза по железопътния северен път се очаква да достигне 3% от световния. Годишно изгодата от тази транспортна артерия може да бъде 11,5 млрд. долара.
Технически препятствия за строителството на такъв тунел няма, са категорични експертите.
Освен това линията, която може да съедини по суша Лондон с Ню Йорк, ще привлече и много туристи, които няма да пропуснат да минат от Европа в Америка и обратно през красиви труднодостъпни досега краища на планетата.


През ледниковите епохи там е имало земен мост


Беринговият проток се намира между полуостров Чукотка (Азия) и полуостров Аляска (Северна Америка). По средата му са двата скалисти острова Диомед.
Протокът свързва Северния Ледовит океан с Тихия океан. Първото известно (документирано) преминаване на протока е от мореплавателя Семьон Дежньов (1605–1673) през 1648 г. Наречен е на мореплавателя Витус Беринг (1681-1741), който преминава през протока през 1728 г.
Протокът е дълъг 96 км, максималната му ширина е 86 км, а минималната дълбочина – 36 м.
По време на ледниковите епохи протокът се е превръщал в земен мост, тъй като нивото на водата в океаните е спадало. По този начин първите американци (коренното население на Америка) са пристигнали пеша от Сибир през пролива, когато той бил суша (Берингов мост), по време на последния ледников период. При максимума на обледеняване, който в Европа се оценява, че е настъпил преди около 18 000 години, нивото на водата в океаните е било със 120 метра по-ниско от сегашното, тъй като голяма част от водата се намирала на сушата под формата на лед. Тогава Азия е била свързана с Америка с широка 1500 км ивица суша, покрита с тундра. Приема се, че първите северноазиатци, влезли в Америка, просто са преследвали стадата бизони, лосове или мамути по тази суша към Аляска. В крайна сметка те си пробили път и надолу в континента по свободния от лед коридор по долината на река Маккензи към района на днешна Албърта и Съскачеуан. След това се разпръснали из Северна и Южна Америка..