Повече от 40 процента от целия алкохол в Русия се продава през двете седмици преди Нова година, и докато на продажбите на водка се пада лъвския пай от него, постоянно нарастващият сегмент е този на квалитетните (висококачествени) вина
Руските навици за пиене видимо се промениха през последното десетилетие. През 90-те години, скъпото шампанско и вина бяха запазена марка изключително на новобогатите, които ги имаха по-скоро за статусен символ, отколкото за качествен продукт. Днес олигарсите може да слагат на масата си Петрус вино, но голямата промяна, от бира и водка към вино, се наблюдава при нарастващата група на младите професионалисти. Тази кохорта е съставена предимно от средни и топ мениджъри от руски и международни компании, които са пътували и учили зад граница, и са се върнали с идеята, че винената култура е нещо, което си заслужава да се изследва и опита. По време на дегустация, проведена наскоро в офиса на международна юридическа кантора, разположен точно до Кремълските стени, участник, който предпочита да остане анонимен заявява: „Забити сме в нашия офис по 12 часа на ден, ние сме офисни обитатели. Затова искаме да разберем, че има живот и отвъд стените на нашата компания.“
Виненото познание се превърна в популярен начин за социализация извън офиса. В добавка към дегустациите, предлагани от винените вносители, ресторанти и готварски училища също започнаха да включват комбинирането на вина и храни в техните учебни курсове. През последните няколко години готварските курсове станаха много популярни в Москва, и с нарасналия интерес към виното и спиртните питиета, обучението, за това, какво питие с каква храна се комбинира при готвене, се превърна в естествено допълнение към пазара.
А за тези, които предпочитат да излизат навън, предложенията на московските ресторанти и барове стават все повече. Основната тенденция в ресторантите на Москва от 2012 година е нарастване на броя на винените барове – малки, задушевни кътове, които предлагат голяма селекция от вино на чаша. Цените на виното обикновено са ахилесовата пета на всеки руски ресторант; квалитетно означава, че само хора, които са в състояние да се изфукат, могат да си поръчат цяла бутилка. Една западна тенденция, която позволява на клиентите да се наслаждават на достъпна бутилка вино с техните ястия, е заплащането на такса за сервиране на вино купено отвън, но тя все още не е въведена в Русия.
Разбира се, това означава, че много руснаци предпочитат да пият вкъщи – особено на Нова година, която най-често се празнува със семейството и приятели, в разговори на по питие в кухнята. На Нова година, в Русия, както навсякъде другаде, повечето хора празнуват с пенливо вино, а тези, които вдигат новогодишни тостове в Москва с истинско шампанско, са много малко. Най-популярното питие за празничната вечер е евтино, сладко, руско пенливо вино известно като „Съветско шампанско”. Италианското бяло пенливо вино Асти също е много разпространено. Тези, които празнуват с бутилка Кристал (скъпо шампанско) остават малцинство, въпреки че не са малка бройка за пазара като цяло. В близко бъдеще Русия ще се превърне в един от най-бързо растящите пазари в категорията Шампанско.
Автор: Антон Мойсенко, специално за RBTH
Остави коментар