На 18 юли в Жуковски ще се открие авиокосмическият салон МАКС 2017

Историята на салоните МАКС започва с първото авиационно изложение в Русия – „Мосаэрошоу-92“ – през 1992 г. От 1993 г. вече официално се провежда като Международен авиационно-космически салон (Международный авиационно-космический салон или МАКС). Той става уникален, тъй като експозицията му включва прототипи на самолети и хеликоптери, експериментални системи и бойни комплекси, руска разработка и производство, които по различни обективни (и субективни) причини не могат да се видят по авиационните и космическите салони в Европа.
Премиерите за МАКС 2017 ще включат серийният вариант на многофункционалния изтребител МиГ-35, пътническия самолет за полети по средни линии МС-21 и демонстрация на групов пилотаж с изтребители Су-35С.От 1993 до 2015 г. посетителите на МАКС станаха свидетели на мнжество премиери. На МАКС през 1993 г. ОКБ „Сухой“ демонстрира бойните самолети Су-24МК и Су-30МК. ОКБ „Камов“ демонстрира прототипа на вертолета за борба с танкове Ка-50 „Черна акула“ („Черная акула“). Демонстрираният тогава Су-30МК все още не разполага със система за дозареждане във въздуха, но експозицията на въоръжението му е доста впечатляваща.На МАКС-95 за пръв път е демонстриран ракетно-оръдейният комплекс „Панцирь“. Разработката му е завършена през 1994 г., въпреки това модернизацията му продължава, докато на МАКС през 2007 г. вече показаха последния му вариант. В експозицията на МАКС-95 са самолетите Ил-76МФ, изтребителят Су-32ФН (Су-34), регионалният пътнически самолет Ту-334. „Камов“ показва макети в действителен размер на транспортния хеликоптер Ка-62 и на лекия многофункционален Ка-226.

Фаворитът на публиката на МАКС-97 е бойният вертолет Ка-52, а на фюзелажа си носи надписа Alligator („Алигатор“). Той изпълнява демонстрационни полети заедно с Ка-50 „Черна акула“. Серийното производство на Ка-52 стартира от 2008 г., а от 2017 г. вече започнаха и доставките му за експорт.

На салона МАКС-99 е показан само един нов самолет – технологичният демонстратор на концепцията за боен самолет с обратна стреловидност на крилото Су-37 „Беркут“ (по-късно обозначението му е променено на Су-47). ОКБ „Сухой“ разработва проект на тази концепция за перспективен изтребител, но той така и не прескочи етапа на технологичен демонстратор. Днес този проект вече е анулиран.

МАКС-2001 може да се смята за салон на премиерите на РСК „МиГ“ с неговия прототип МиГ-29М2 и технологичният демонстратор на концепцията за отклоняем вектор на тягата или ОВТ (отклоняемый вектор тяги). Системата ОВТ позволява постигането на висока маневреност с голяма ъглова скорост и рязко намаляване на скоростта и всякакви ъглови положения и непредсказуеми за евентуалния противник.

Премиерата на МАКС-2003 е хидропланът-амфибия Бе-200ЧС чиято основна мисия включва не само борбата с горски пожари, но и оказване на помощ по време на природни бедствия, медевак,транспорт на товари, издирване и спасяване в морето и мониторинг на околната среда в морските райони. Другите участници в експозицията са Су-32ФМ (Су-34), модернизираните Су-24, Су-25 и Су-27. Като макети тогава публиката успява да види регионалния пътнически самолет RRJ (Russian Regional Jet) в конфигурация за 75, 85 и 95 места на ОКБ „Сухой“. Другият макет на пътнически самолет е този на МС-21 за 150 места и за въздушни линии със средна дължина на полет. Проектът МС-21 се разработва от ОКБ „Яковлев“ и ОКБ „Илюшин“.

Премиера на МАКС-2005 е демонстрацията на два прототипа на реактивния регионален пътнически самолет Ан-148, като евентуален наследник на Ту-134 и Як-42. При хеликоптерите премиерата е на лекия боен „Ансат“ на вертолетния завод в Казан. Сред чуждите участници САЩ отбелязват значително присъствие в експозицията с девет бойни самолета, сред които разбира се F-15 и F-16, а премиерата в Русия е за свръхзвуковия стратегически бомбардировач В-1В.

МАКС-2007 остава в историята на тези изложения с премиерата на Су-35. Демонстриран като Су-35БМ, прототипът на този многофункционален свръхманеврен изтребител на „Сухой“ от поколението „4++“ е завършен през лятото на 2007 г. Сред другите премиери е ЗРК С-400, но вниманието на публиката привличат и проектите Sukhoi Superjet 100 и ГЛОНАСС (руският аналог на GPS).

На МАКС-2009 своята премиера направи реактивният учебно-боен самолет Як-130. Серийното му производство стартира през 2013 г., а до сега са изпълнена доставка на повече от 80 самолета за Краснодарското висше военновъздушно училище.

МАКС-2011 е салонът с премиерата на все още намиращия се в процес на разработка проект за перспективен авиационен комплекс на фронтовата авиация (ПАК-ФА) за изтребител от 5-поколение за ВВС на Русия. Основен изпълнител на проекта ПАК-ФА е ОКБ „Сухой“ В програмата за въздушни демонстрации участват два прототипа Т-50, произведени от авиозавода „Ю.А. Гагарин“ в Комсомолск-на-Амур. Първия си полет прототипът на Т-50 изпълнява през 2010 г.

МАКС-2013 също ще представи премиера на прототипите на ПАК-ФА с демонстрация на групов пилотаж на три Т-50. Сред другите премиери са тази на модернизирания пътнически самолет за полети по средни въздушни линии Ту-204СМ. Корпорацията „Иркут“, производител на двуместните Су-27 и Су-30, за пръв път демонстрира своя нов Су-30СМ. Той участва в програмата за въздушни демонстрации с фигури от висшия пилотаж.

МАКС-2015 ще остане с най-много премиери в сектора на руските производители на хеликоптери. Първо място се отделя на премиерата на палубния вертолет Ка-52К. „Камов“ разработва този вариант на „Алигатор“, след поръчката на Русия за вертолетоносните кораби Mistral, френско производство. През 2014 г. тази поръчка беше анулирана, но тестовете в рамките на изпитателната програма на Ка-52К ще завършат през 2019 г., след което се планира да стартират серийното производство и доставките. Обект на премиера са хеликоптерите, предназначени за експлоатация в Арктика – Ми-8АМТШ-АВ и Ми-26Т2 – те ще могат да се експлоатират при екстремно ниски температури… под минус 60 градуса!

По информация от руската преса
Максим ГЕНОВ
Сп. „Клуб КРИЛЕ“