ЗНАМЕНИТАТА ЗВУКОЗАПИСНА ФИРМА ОТБЕЛЯЗВА 50-ГОДИШНИНА
Източник: в. „Русия днес – Россия сегодня“
Фирма „Мелодия” е създадена с постановление от Министерския съвет на СССР на 11 май 1964 година, на мястото на вече съществуващата тогава Всесъюзна студия за грамофонни плочи. Тя обединявайки звукозаписните студии на Москва, Ленинград, Талин, Рига, Вилнюс, Тбилиси, Алма Ата и Ташкент и става монополист в производството на музикални записи в страната и с най-голям потенциал на музикално студио в света. Така в продължение на 25 години „Мелодия” провежда огромна работа в записването и издаването на плочи на класическа, народна и естрадна музика, а също и на литературни и историко-политически записи. Десетки милиони плочи, продаващи се в най-отдалечените краища на Съветския Съюз и в много страни по света, както и над 300 хиляди звукозаписни ленти в баланса на фирма „Мелодия”, са ясно потвърждение на това. Трудно може да се назоват имената от огромния списък с изпълнители, записвали с „Мелодия”, а целият каталог дори само на най-популярните плочи би се вместил в десетки страници.
Знаменитости творят историята на „Мелодия”
Най-грандиозният проект на „Мелодия” в съветските години е свързан с колектива на Държавния академичен симфоничен оркестър на СССР и неговия ръководител Евгений Светланов. „Антология на руската симфонична музика” — днес трудно би могла да се посочи друга подобна монументална партида в световната практика на звукозаписа. За създаването й са били необходими над 25 години. Стотици часове руска музика от век и половина, включваща не само световно известните шедьоври на Михаил Глинка, Пьотър Чайковски, Александър Бородин, Николай Римски-Корсаков, Модест Мусоргски, Сергей Рахманинов, Александър Скрябин и Игор Стравински, но също и записи на всички оркестрови произведения на Александър Даргомижски, Милий Балакирев, Александър Глазунов, Сергей Танеев, Анатолий Лядов; произведения на по-малко известните, но пресъздалите пълната картина на руското музикално изкуство композиторите Николай Метнер, Антон Аренски, Василий Калиников, Сергей Ляпунов… Под ръководството на Евгений Светланов Държавният оркестър на СССР записва всичките 27 симфонии на Николай Мясковски.
По равно на концертната и на студийната работа е отделял внимание знаменитият диригент Генадий Рождественски. Първо с Големия симфоничен оркестър на Всесъюзното радио, а по-късно със създадения от него оркестър към Министерството на културата на СССР, който става собствен колектив на фирма „Мелодия”, Генадий Рождественски е представял на слушателите уникални концертни програми, съчетаващи широко известните произведения с рядко изпълнявани, понякога и съвсем неизвестни на съветския слушател шедьоври. Голяма част от тях са били записани на плочи, а на обложките им се печатали текстовете на авторските коментари на диригента. За първи път в СССР Рождественски записва всички симфонии на Антон Брекнур, Ян Сибелиус, Актюр Онегер, както и симфониите и произведения за балети на Сергей Прокофиев. Под негово ръководство в „Мелодия” са били издадени симфонични комплекти на Пьотър Чайковски, Александър Глазунов и Дмитрий Шостакович.
Над 50 години Евгений Мравински (приятел и първи интерпретатор на Дмитрий Шостакович) ръководил друг известен оркестър — Симфоничния оркестър на Ленинградската Академическа филхармония. Неговите многобройни записи на концертите в Ленинград, Москва и чужбина (например серията плочи „Евгений Мравински във Виена”) с изпълнения на произведенията на Волфганг Амадеус Моцарт, Лудвиг ван Бетовен, Карл Мария фон Вебер, Франц Шуберт, Йоханес Брамс, Рихард Вагнер, Антон Брукнер, Рихард Щраус, Пьотр Чайковски, Стравински и Шостакович, издадени от „Мелодия”, са били и остават безценни съкровища за истинските ценители на класическата музика. Приемник на Генадий Рождественски в Големия симфоничен оркестър на Всесоюзното радио става Владимир Федосеев. С течение на времето оркестърът под негово ръководство се издига на ново ниво на изпълнителското майсторство, завоювайки руската и чуждестранната аудитория. Още през първите години на работата с колектива Владимир Федосеев посвещава много време на студийната работа, записвайки произведения на руската оперна и симфонична класика, в това число рядко звучащи при други диригенти (например, авторската редакция на операта на Модест Мусоргски „Борис Годунов”). Много записи на Владимир Федосеев са удостоени с престижни международни награди. Дълги години Всесъюзното студио на грамофонни плочи, а по-късно и фирма „Мелодия” сътрудничат плодотворно с Болшой театър и неговите диригенти и музиканти. Малко са звукозаписните компании в света, които биха могли да се похвалят с подобно съзвездие от солисти, чиито плочи със записи са издавани от „Мелодия”. Сред тях са едни от най-знаменитите и популярни музиканти на ХХ век. От имената на пианистите достатъчно е да назовем само Святослав Рихтер, който е един от водещите интерпретатори на Бах и разполагащ с огромен репертоар на музика от три столетия.
Звуков режисьор Александър Штилман – 1979 г.
Нови времена — нови технологии
В началото на 1990-те години за фирма „Мелодия” настъпват нови времена. Тогава се усвоява технологията за издаване на масов тираж на компакт дискове и постепенно се прекратява издаването на плочи. Сред първите дискове са били представени както шедьоврите на руската класика в изпълнение на Държавния оркестър на СССР под ръководството на Евгений Светланов, така и хорова музика на Дмитрий Бортнянски, Пьотър Чайковски, Сергей Рахманинов, 24прелюдии и фуги на Шостакович в изпълнение на Татяна Николаева, както и съвременни автори на хорова музика — Родион Шчедрин, симфонични произведения на Гия Канчели, Алфред Шнитке, Едисон Денисов, Вячеслав Артьомов и други.
В продължение на 20 години основно направление в дейността на „Мелодия” е преиздаването на стари записи върху компакт дискове. Особено внимание е отделяно на „Антологията на руската симфонична музика”, музиката на Прокофиев, Евгений Мравински, Давид Ойстрах, Рихтер и други. В тези трудни години за Русия „Мелодия” запознава слушателите с ново поколение руски музиканти и нови колективи. Сред тях са камерният оркестър Musica viva, ансамбъл Moscow Baroque, Камерният хор на Московската консерватория, записът на Седмата симфония на Антон Брукнер в изпълнение на Държавния академичен симфоничен оркестър на Русия с диригент Марк Горенщейн.
Историята на „Мелодия” е дълга и богата. Днес държавното предприятие (ФГУП) „Фирма Мелодия” е съвременен комплекс, който твърдо е заел позиции на руския и световния пазар, активно сътрудничи с чуждестранни партньори. В най-близките си планове „Мелодия” предвижда преиздаване на най-ценните руски музиканти на ХХI век.
Плочите превземат интернет
От 2013 година плочите на „Мелодия” звучат в интернет. Най-старата в Русия звукозаписна компания вложи средства, за да може повече от 700 нейни албума да се появят в iTunes. „Мелодия” е съкровищницата на автентичните записи от съветската епоха, включваща произведения на Чайковски, Шостакович и др. велики композитори” — така определят наследството на фирмата от компанията The Orchard, която се занимава с разпространителската част от проекта. Въпреки че историческите записи са притежание на „Мелодия”, специално се акцентира на факта, че представители на iTunes самостоятелно са избирали дисковете от каталога на руската фирма. Фирмата не издава плочи вече 22години, а продукцията й на компакт дискове се реализира от 2000 година насам. По повод новия живот на музикалните записи в интернет, генералният директор Андрей Кричевски казва: „Цифровизацията на каталога ни е логична стъпка в разпространението на нашия репертоар по целия свят”. В каталога на „Мелодия” са включени интегралните издания на симфониите на Сибелиус и Прокофиев с диригент Генадий Рождественски, както и пълните събрани съчинения на струнните квартети на Шостакович в изпълнение на Квартет „Бородин”. Още през 2012 година шефът на EMI Russia/Gala Records Александър Блинов увери, че към класическия репертоар има голям интерес в чужбина. „Мелодия” притежава уникален класически каталог, какъвто няма никъде другаде. Тези записи представляват национално богатство, те са като музейни експонати” — каза той през август 2012 г., когато все още се работеше върху цифровизирането и новия дизайн на продукцията. Тази година „Мелодия” отбелязва 50 години история и продължава да вписва нови страници в нова епоха.
Остави коментар