Първият полет на многоцелевия вертолет на ОКБ „Камов” – Ка-60 «Касатка» се е състоял на 10 декември 1998 г . Масово на въоръжение в руската армейска авиация ще започне да постъпва през 2016 г. Това забавяне е свързано с факта, че хеликоптерът е от ново поколение, като в него ефективно се използват технологии за намаляване на радиолокационната и топлинна забележимост. А оцеляемостта му е забележителна.
Главният конструктор Сергей Михеев
Разработването на Ка-60 е започнато през 1984 г., като няколкократно проектът претърпява промени във връзка със сложността за финансиране в началото на „перестройката” и периода на натрупване на капитали. Първоначално се е планирало на бойното поле Ка-60 да играе ролята на въздушен команден пункт на ударните вертолети Ка-50. Но едновременното производство на двата вертолета е било непосилна задача за онзи период и за това Ка-50 „Черная акула” е бил доработен, като е снабден с мощни оптико-електронен и радиолокационен комплекси, а Ка-60 е бил малко ‘опростен’. На първо място «Касатка» вече се отнася към средния клас вертолети, а не към тежкия.
Ка-60 изпълнява различни задачи – транспортиране на въоръжен десант, доставка на въоръжение и боеприпаси в район на бойни действия, евакуация на ранени, разузнаване, търсене и спасяване, патрулиране и охрана на икономически важни зони с базиране ка кораби, обучение на летателен състав. До сега МО е поръчало 100 вертолета Ка-60, но се очаква този брой да бъде значително увеличен в бъдеще.
Най-голямо внимание при конструирането на Ка-60 е обърнато на оцеляемостта в бойни условия. Всички основни системи и агрегати са дублирани и разнесени на различни места. Лопатките са изработени от композитни материали , което позволява да работят нормално дори и след като получат пробойни при обстрел от стрелково оръжие. Управлението и трансмисията издържат на пряко попадение на куршуми калибър 12.7 мм. Над 60% от конструкцията също е от композитни материали, а при пробойни на горивните резервоари, те се запушват с пенополиутерен, което предотвратява възникването на пожар и взрив на борда.
Пилотските седалки и тези на десантчиците са специално проектирани, за да ги предпази от тежки травми при твърдо кацане или падане от неголяма височина.
Максималната скорост е 300 км/ч, благодарение и на съвършената аеродинамика. Взети са и специални мерки за намаляване на шума и ‘видимостта’ на вертолета в радиолокационен, топлинен и оптичен диапазони, включително и с използване на ‘стелт технологии. Вертолетът разполага и със система за РЕБ.
Турбовалният двигател РД-600В на ОАО «Рыбинские моторы» е с модулна конструкция и цифрова система за управление. Малкият и среден ремонт може да се изпълняват в строевите части.
«Касатка» може да действа при всякакви МТУ и нощем. Вертолетът е снабден с РЛС«Арбалет», която предупреждава за доближаване на препятствия (включително и електропроводи тип ЛЕП) на разстояние 500 м, като грешката при измерване на разстояние е до 20 м, а ъгловата грешка – до 12 минути. РЛС е интегрирана също към прицелната и навигационна системи, работи и при противоракетната защита. «Арбалет» може да дава целеуказване и на други вертолети, следи едновременно до 20 цели, откривайки ги на разстояние 10-15 км.
Летателно-технически характеристики на Ка-60
Дължина – 13,47 м
Височина – 4,00 м
Ширина – 1,90 м
Диаметър на носещия винт – 13,50 м
Диаметър на опашния винт – 1,40 м
Маса (празен) – 3500 кг
Максимална маса при излитане – 6500 кг
Два двигателя РД-600В
Мощност – 2х1300 к.с.
Максимална скорост – 300 км/ч
Крейсерска скорост – 270 км/ч
Далечина на полета – 700 км
Таван – 2100 м
Динамически таван– 5150 м
Полезен товар – 14 десантчици или 2000 кг товар в кабината или 2750 на външно окачване.
Източник: http://pan.bg/
Остави коментар