„Искат да ни разделят на няколко квазидържави“

В гражданската война в Сирия участват представители на най-различни конфесии от най-различни страни. И част от противоборстващите сили използват религиозни лозунги, за да мобилизират последователите си. Мюфтията на Сирия Ахмад Бадреддин Хасун разказа за това, как да бъде спряно кръвопролитието и защо конфликтът се корени не само в религиозните противоречия, публикува Газета.ру.

Мюфтията на Сирия Ахмад Бадреддин Хасун е последователен привърженик на правителството на Асад. Той многократно е посещавал Русия и един път е провел проповед в главната чеченска джамия „Сърцето на Чечения“. Ние разговаряхме с религиозния деятел, който е с авторитет сред сунитите, за процесите, които протичат в Сирия и в Близкия Изток като цяло.

Разпространено е мнението, че гражданската война, която се води в Сирия, е междуконфесионален конфликт. Това така ли е?

Действително, през четирите години, откакто се води войната, през цялото време се опитват да я обяснят като религиозна. Но това не е така. От териториите, контролирани от ИД или от „Джебхат ан Нусра“ бягат всички: и християни, и сунити, и алевити. И бягат натам, където е сирийската армия. Провинциите Ракка и Идлиб са региони, в които живеят само сунити, но защо ли същите тези сунити бягат от там от „Джебхат ан Нусра“, която се позиционира като „защитник на сунитите“.

Сирия е светска държава и преди 70 години ние имахме за премиер християнин. Засега ние сме единствената страна в Близкия Изток, в която в училище децата изучават само един религиозен предмет. В университета християни и мюсюлмани учат заедно. За да си в правителството, не задължително да си представител на някоя определена конфесия.

Как тогава вие лично ще охарактеризирате този конфликт?

В момента се води война между религиозния тероризъм и светската държава. Войната в Сирия – това не е религиозна война и не е война за свалянето на Асад. Това е война за разрушаването на Сирия като последната светска държава в Близкия Изток. Всички останали страни в региона отдавна вече са държави с ярко изразен диктат на една религия. Дори в Ливан този елемент е налице: страната отчетливо е разделена на няколко части по религиозен признак. Бившият президент е маронит [маронитите признават върховенството на папата, но запазват старинния си ритуал и богослужението на сирийски език – бел. ред.], председателят на парламента – шиит, и само такъв баланс позволява там мирът да бъде съхранен. Кралят на Йордания задължително е хашемит. В Саудитска Арабия управляващата династия са сунити и задължително – членове на семейството на Саудитите. В Ирак президентът трябва да бъде сунит, а премиерът – шиит. В Турция президент може да бъде само мюсюлманин.

Засега само Сирия, все още, остава страна, в която и президентът, и премиерът могат да бъдат християни, могат да бъдат шиити, алевити, сунити или дори атеисти.

Сега искат по религиозен признак нас да ни разделят на няколко квазидържави.

Защо започна тази война и защо противниците на правителството са толкова силни?

В този смисъл всичко, което се случва в тази страна, има несирийска същност. Достатъчно е да се каже, че от първия ден на войната се появиха два щаба на тези, които воюват с правителствените сили: единият се намира в Йордания, другият – в Турция. Три години Сирия се бори с всички тези сили, при това достатъчно успешно. Тогава те провокираха нашествие на ИД в нашата страна. Сега против нас воюват 30 хиляди уйгурски мюсюлмани от Китай, бойци от Чечения, Великобритания, редица европейски страни. Всички те в момента изтребват хора, без да се интересуват какво вероизповедание имат те. И като стана дума, откакто сме във война, тези терористи убиват най-много хора от сунитите.

Когато представителите на Саудитска Арабия казаха, че РФ подкрепя шиитите срещу сунитите, Путин правилно отговори, че ние подкрепяме сирийците в борбата им срещу терористите, а не правителството на тази страна, шиитите или пък когото и да било друг.

Вие самият какъв сте – алауит или сунит?

Сунит съм, но това е абсолютно е без значение за мен във връзка с текущите събития в страната ми. Веднъж една телевизия от Саудитска Арабия ме нарече „мюфтията на сирийските сунити“. Аз им отговорих, че аз не съм мюфтия на сирийските сунити, а мюфтия на целия сирийски народ. В моята енория има и мюсюлмани, и християни, и дори такива, които в никого не вярват. Всичките те са мои хора. В самото начало на конфликта сирийският министър на отбраната Дауд Раджиха, православен, бе убит в резултат на терористичен акт. Вдовицата му и неговите дъщери сега идват при мен и казват: „Вие сте нашият патриарх“.

Какво според вас трябва да се направи, за да се постигне помирение на хората с различни конфесии в Близкия Изток?

Трябва да се превъзпитава младежта, трябва постоянно с нея да се работи. Освен това, трябва да се разграничат политическите и религиозните въпроси. Да се направи така, че от една страна светският характер на страната да не означава борба с религията, а от друга – така, че религията да служи на човека, а не да го управлява. Та нали Исус не е създал държава само за християните. Мохамед не е създал държава само за мюсюлманите, а Моисей не е създавал страна само за юдеите. Те са създавали светски държави. Наскоро президентът Путин откри в Москва голяма прекрасна джамия. Това е добре. Но, повярвайте ми, ако бяха построили голям завод за производство на лекарства и малка джамия – това щеше да бъде още по-добре.

Аз смятам, че ако Исус или Мохамед сега се появят отново, те няма да отидат в черквата или джамията, а например на стадиона, където се събират много хора, и там щяха да провеждат своите беседи и молитви.

А вие прощавате ли на тези сирийци, които са воювали на страната на ИД или за други ислямистки групировки, но са се отказали от тях и са се предали на правителствените сили?

Аз всяка седмица посвещавам на това свои изказвания и ги призовавам към тази крачка. Стотици такива сирийци преминават редовно на наша страна, и ние им прощаваме. Пътят към родината е открит за всеки, никой няма проблеми с това.

 

Източник: Руски Дневник.