Военен самолет Ту-154 се разби в Черно море на път за Сирия. Всички пътници на борда загинаха при катастрофата. Следствието работи по три версии за инцидента: грешка на пилотите, техническа повреда и терористичен акт.
Самолет на Министерството на отбраната на Русия Ту-154 се разби рано сутринта на 25 декември на 1,5 километра от бреговете на Черно море по време на полет към Сирия.
Относно информацията за пътниците – засега се знае, че сред 92-та пасажери има 68 музиканти от военния ансамбъл „Александров“, деветима журналисти и осем членове на екипажа. До момента служители на Министерството на извънредните ситуации (МЧС) са извадили телата на десет от загиналите.
Руският президент Владимир Путин нареди на премиера Дмитрий Медведев да сформира държавна комисия, която да следи хода на разследването.
Според руските медии трагедията се е случила, докато самолетът е набирал височина, но екипажът не е подавал сигнал за бедствие.
В момента служители на МЧС и Следственият комитет работят на мястото на трагедията. Специалистите проучват иззетата предполетна документация и разпитват длъжностните лица, ръководителите на полета и техническия персонал на летището.
Към момента експертите работят по три версии за трагедията.
Според генералния директор на асоциация „Аеропорт“ към гражданската авиация Виктор Горбачов, има вероятност самолетът да не е имал достатъчно мощност при излитането.
„Явно нещо се е случило с двигателите. Към момента не знаем какво и не можем да гадаем: дали е горивото или отказ на двигателите… Излитането, разбира се, е най-сложният момент при един полет. Просто не му е достигнала мощност, скорост и самолетът е паднал в низходяща спирала“, смята експертът.
Разбилият се лайнер е в експлоатация от 1984 година. За последно е бил ремонтиран през 2014 г., а през септември тази година е минал планово техническо обслужване. Според Горбачов обаче солидната му възраст не е проблем.
„По цял свят самолетите летат по 30, 50, 60 и повече години. Това няма никакво значение. Бил е в летателна годност и е отговарял на всички изисквания“, твърди експертът.
Но не всички анализатори са на това мнение. Според о. р. полковника и военен експерт на ТАСС Виктор Литовкин гражданският авиопарк на руската армия не е в много добро състояние, за разлика от бойната авиация.
„Гръбнакът на гражданската авиация на Министерството на отбраната на РФ са именно самолетите Ту-154, съветско производство, а след рухването на авиопромишлеността през 90-те години на практика не се произвеждат никакви военно-транспортни пътнически самолети за военни“, каза експертът.
Министерството на отбраната на Русия нито може да закупи чуждестранни военни самолети, нито има с какво да замени военните Ту-154, добави той.
„Въпреки многобройните следствени проверки, военните продължават да летят на тези самолети“, отбеляза анализаторът.
2. Грешка на пилотите
Както съобщи Министерството на отбраната на РФ, пътническият Ту-154 се е управлявал от първокласния пилот Роман Волков с опит от над 3000 летателни часа.
„Екипажът на самолета е един от най-опитните. Те на няколко пъти са ескортирали на същия борд полетите на Су-30, Су-35 и Су-24 до Хмеймим“, съобщи източник на вестник „Известия“ от силовите структури.
Анализаторите обаче отбелязват, че пилотска грешка е една от основните причини за катастрофата, върху която работи следствието.
„На този етап не се изключва нито една версия за трагедията: като се започне от некачествено топливо и се стигне до терористичен акт. Включително и пилотска грешка, при която самолетът може да е набрал много рязко височина, да е извършил рязък завой и да е полетял надолу в низходяща спирала“, каза Литовкин.
3. Терористичен акт
Редица експерти направиха аналогия между трагедията с Ту-154 и взривеният на 30 октомври 2015 г. пътнически самолет Airbus 321-231, извършващ полет от Шарм ел Шейх до Санкт Петербург.
Преди година терористи заложиха бомба в багажното отделение на самолета. 22 минути след излитането самолетът се разпадна във въздуха и падна на земята от няколко хиляди метра височина.
Този път трагедията се случва седем минути след излитането.
„Метеорологичните условия са били добри, така че и да се е случило нещо със самолета или двигателите, той е трябвало да направи обратен завой и да планира по посока на летището, за да кацне в крайбрежната зона. А той е започнал рязко да пада. Обикновено това се получава в случаите, когато възниква нещо извънредно и неочаквано, при взрив или счупване. Поначало при тези самолети може да се отчупи само опашката“, каза в ефира на „КоммерсантЪ FM“ майорът от руските ВВС и пилот-инструктор Андрей Краснопьоров.
По думите му във всички други ситуации пилотът може спокойно да съобщи на диспечера за проблема и да подаде сигнал за бедствие. Само че не го е направил.
„Значи се е случило нещо необичайно и внезапно на седмата минута от полета. Затова не мога да виня екипажа, но и техниката не може толкова рязко да се счупи… дори намериха човек, пострадал от отломките на самолета в крайбрежната зона. Това показва, че отломките са се разхвърчали хаотично на земята, което пък означава, че самолетът се е взривил във въздуха“, добави пилотът.
Автор:
Остави коментар