Откъс от материала на Ганчо Каменарски, offnews.bg.
Руснаците със сигурност няма да осигуряват на WZL-4 нови резервни части за ремонта на двигатели за българските изтребители. Така че е проблематичен и моментът какви части ще се влагат в ремонтираните ни двигатели – нови или втора ръка. Последното обстоятелство изкушава за едно извънредно любопитно журналистическо отклонение.
Само преди година, на 13 октомври 2014 г., в Алжир при рутинен тренировъчен полет пада бомбардировач Су-24МК. Двамата летци загиват. Започва разследване. За късмет бордовата записваща апаратура остава относително цяла. Изводът е, че в полет се е разрушил един двигател АЛ-21Ф.
По-нататъшното разследване показва, че Су-24МК са постъпили от Русия от наличните самолети. През 2005 г. е организиран търг по ремонта и удължаване на ресурса на техните двигатели АЛ-21Ф3. Конкурсът е спечелен от Полша, предложила най-малка сума, с незначителна разлика от Русия. В периода 2006-2009 г. във варшавския завод WZL-4 е извършен ремонт на 50 двигателя от този тип.
След катастрофата миналата година е извършена проверка на целия парк от Су-24МК. Изяснено е, че на повечето от двигателите има лопатки в различни степени на турбината, експлоатирани по-продължително от останалите, тоест са втора ръка. Анализът от фрагментите на двигателите от катастрофиралия бомбардировач потвърдил предположенията на следствието – при ремонта поляците са използвали вече употребявани лопатки от турбини, получени от Луцкия ремонтен завод „Мотор” в Украйна.
Алжирците поискали от Варшава да предяви сертификати на окомплектовката, придобита за ремонта на АЛ-21Ф3. Варшава естествено отказва, позовавайки се на липса на такива изисквания в договорните документи. В резултат алжирците идват до извода, че при ремонта на двигателите са използвани употребявани детайли, снети от по-рано експлоатирани механизми.
На държавно равнище е взето решение от 2015 г. да бъде извършен капитално-възстановителен ремонт на всички АЛ-21Ф3, ограничавайки експлоатацията на Су-24. Ремонтът е извършван в Русия, в Полша повече ремонт на съветска авиационна техника Алжир няма да извършва. В Алжир се вдигнал много шум по случая, но всичко си останало там.
Случаят обаче е емблематичен пример за „пиратски” ремонт без легална документация и не осигурени нови резервни части. Точно по този начин ще бъдат ремонтирани и двигателите РД-33 на българските МиГ-29, защото Полша просто не разполага с други възможности – нито легална документация по технологията на ремонта, нито достъп до нови резервни части. Практическият извод от този поучителен случай е в договора с Полша да се заложи клауза, според която поляците задължително да ни предоставят сертификат за произход на всяка заменена жизнено важна част, на първо място за лопатки от турбината.
Освен двигателите, на задължителна профилактика подлежат както планерът на МиГ-29, така и негови възли, системи и агрегати, като особено важна е КСА (кутия на самолетните агрегати). Това би следвало да се извърши в добре стопанисвания ремонтен завод WZL-2 в Бидгошч, където работят около 600 добри специалисти, разполагащи и с цифрови технологии покрай обслужването на своите F-16. За тази дейност обаче засега не се предвижда споразумение нито с Полша, нито с Русия.
При това изобщо не става дума, че за поддържане на изтребителите в боеготово състояние непрекъснато са нужни „дребни” консумативи – гуми, спирачни парашути, пиропатрони за катапултните седалки, горивни и маслени филтри, лампи за фарове и други. Министър Ненчев обаче няма желание за отваряне на процедура за възлагане на обществена поръчка, тъй като на нея ще се явят представители на РСК „МиГ” и е много възможно именно руската компания да бъде победител, което е нежелателно от политическа гледна точка. Най-вероятно отново ще се търси директен междудържавен договор с Полша, но все още не се работи сериозно по темата и ако нещо стане, ще е най-рано през пролетта на следващата година.
Пълният текст ще намерите тук: http://offnews.bg/news/Analizi_289/Po-diriata-na-tri-opashati-neistini-na-voenniia-ministar-Nenchev_590421.html
Остави коментар