Договорът между България и Полша за МиГ-29 ще бъде оспорен

„Аз съм силно обезпокоен от факта, че българската авиация е поставена на колене и днешната ратификация на договора за ремонта на изтребителите МиГ-29 в Полша е последната стъпка за унищожаването на самолетите ни. Полша няма нито документация за реконструкцията на изтребителите, нито лиценз.“ Това заяви в парламента представителят на руската корпорация РСК-МиГ в България ген. Александър Александров, цитиран от Епицентър.бг.

Ген. Александров обясни, че двигателите са руско производство и ремонтът може да се извършва само от завода-производител. Завод с лиценз от руската компания е имало доскоро в Пловдив и там ремонтирани над 60 двигателя на МиГ.

Безопасността на нашите летци е поставена на карта, допълни ген. Александров.

Той зададе следния въпрос на военния министър Николай Ненчев: Има ли клауза в договора с Полша за поставяне на нови части при ремонта на изтребителите ни?

От думите му стана ясно, че в деня, когато Ненчев е бил в Полша, в РСК са получили от поляците покана за преговори за доставка на резервни части за МиГ-29, на която е отказано.

Миналата седмица представители на фирмата отново са били в Москва с искане да получат части за самолетите. Руснаците са ги предупредили, че ако не прекратят този „срамен договор с България“, никога няма да получат нищо.

Ген. Александър Александров е убеден, че ратификацията на договора от Народното събрание е размиване на отговорността, тъй като миналата година България е ремонтирала 8 двигателя и за това не е било нужно решение на депутатите.

Сега за 6 двигателя се иска ратификация, което значи, че ако стане нещастен случай отговорността ще бъде размита, а министър Николай Ненчев ще се измие ръцете и ще каже: „Ами парламентът гласува решението!“ Призовавам депутатите да гласуват с главите си, а не по партийна повеля“, заяви представителят на руската държавна компания у нас.

Организаторът на срещата на Александров с медиите Велизар Енчев прочете решението на Европейската комисия относно санкциите срещу Русия.

В чл. 2, ал. 2 се казва, че забраните не се отнасят за предоставянето на резервни части и услуги, които са необходими за поддръжката и безопасността на наличния капацитет в рамките на съюза, каза Енчев и припомни, че Николай Ненчев е излъгал, че ЕС ни забранява да сключим договор за ремонт с РСК-МиГ.

Александър Александров припомни скандалния случай с ремонта на българските хеликоптери от израелската фирма „Елбит“.

Тя също твърдеше, че има лиценз от руската „МиЛ“. Когато спечели търга и България плати 15 млн. се оказа че „Елбит“ няма лиценз, договорът беше разтурен, а парите не бяха върнати. Аз питам: Къде са тези 15 млн. и няма ли някой да ги потърси!?, каза генералът.

Той категорично опроверга твърденията на поляците, че сами могат да изработят резервни части за МиГ-овете.

РСК-МиГ ще оспорва договора между България и Полша. Сумата на иска към момента не е известна.

 

Източник: „Гласове“.