Във вторник на форума АТИС в Пекин, отново бе засегната темата за крушението на малайзийския Boeing 777 в Източна Украйна през юли. Според западните медии, премиерът на Австралия разказал на руския президент Владимир Путин версията за катастрофата на австралийските специални служби.
Нищо ново – австралийските, както и европейските, така и американските спецслужби твърдят, че пътническият самолет на малайзиската авиокомпания Malaysia Airlines, бил унищожен от ракета на установка на ПВО. Но фактите говорят друго.
„МК” (Московский Комсомолец) разполага с документ, който удостоверява, че в момента на катастрофата близо до MH17 е летял военен самолет – факт, който Западът се опитва всячески да игнорира.
Документът представлява снимка с данни от радарите на авиодиспечера по контрола на въздушното пространство от момента на катастрофата. Този документ е предоставен на „МК” от Консултативно-аналитичната агенция „Безопасност на полетите”. Генералният директор на агенцията е Сергей Мелниченко, поясни данните на въздушната обстановка, фиксирани на снимката:
„Не бих искал да разкривам напълно източника на тази информация, но ако специалист погледне тази снимка, той веднага ще разбере откъде е взета – снимката е направена в един от центровете за управление на въздушното движение. Дълго време работих там и много добре познавам оборудването, което се използва там. Картинката, която сега обсъждаме представлява данни, пристигнали от центъра за управление на въздушно движение в Ростов на Дон (Русия). Радарът, който стои в ростовска зона „вижда” въздушната обстановка не само до границата, но и някакво разстояние след нея. Това е необходимо, за да знаем, какво очаква нашите диспечери след няколко минути: какви бордове се приближават към тях за управление, какви са интервалите между тях, на каква височина се движат и т. н. Ето защо радарите „гледат” и зад границата ни. Като цяло, границата е начупена линия, а радарите имат зона за действия, наподобяваща окръжност. Ето защо от територията на Русия макар и да не се вижда цялата информация над Украйна, се вижда онази част, за която сега става въпрос, тъй като самолетът е бил свален в непосредствена близост до нашата граница. Разбира се, радарът е засякъл движенията в момент на трагедията, след което тази информация ние обработихме и представихме във вид на същата тази картинка. Ние имаме пълното доверие на онези източници, които ни помогнаха да я публикуваме”, поясни Мелниченко пред „МК”.
„Нашите данни са малко по-точни от тези на генералния щаб на Русия, които бяха представени на третия ден след катастрофата. На тях траекторията на полетите на самолетите не е толкова ясно представена. Въпреки това, нашите данни и техните, които военните представиха на пресконференцията си, съвпадат в общата картина на случая”, уточни Мелниченко.
– До какви изводи стигате на базата на данните на ростовския радар?
– Те отразяват траекторията на движението на самолетите за периода до 13 часа 40 минути и 55 секунди според зоната UTC.
– Какво отношение има това време към авиокатастрофата?
– Тази картина е на събитията от момента на катастрофата плюс 20 минути след нея – от момента, в който е изчезнал сигналът на Boeing 777. Тоест, това не е моментна снимка, а запис на движението на самолетите в района след инцидента.
Изображенията представляват дисплея на радара, който се използва за управление на въздушното движение. На него ясно се вижда, че в момента на катастрофата и след нея, северно от маршрута на Боинга е забелязано движение на някакви самолети. Най-вероятно на военни, тъй като маркерите на екрана на радара са били силно концентрирани и динамични. От това може да се направи извод, че самолетът е бил или един, или два. При всички случаи там във въздуха е имало нещо. На снимката, «неидентифицираният обект» е обозначен с маркер във форма на буква «Т». Сините линии отразяват полети на други самолети. Лилавата линия показва движението на полета MH17. Точката, където линията прекъсва, е мястото, в което ответния сигнал от страна на „Боинг“ е получен за последен път.
– Защо смятате, че «неидентифицираните обекти» в района на крушението на «Боинга» са именно военни самолети?
– Защото от тях е идвал само първоначалния маркер на радара.
– Какво значи «първоначален»?
– Как функционира радарът? Той изпраща сигнали във всички посоки на небето. И ако там някъде се намира самолет, той го засича и на екрана му се появява маркер, който показва, че във въздушното пространство има някакво присъствие. За да бъде ясно на диспечерите, какъв точно обект се намира в дадения момент в небето, самолетите са оборудвани със специална техника – транспондери. Те приемат сигнали от радара и му изпращат сигнал в отговор. Когато транспондера е изключен, то диспечерът вижда кода на транспондера, който преди това е бил зададен от екипажа. Така диспечерите виждат височината, скоростта, други параметри на самолета, необходими за управлението на въздушното движение.
Военните самолети или не се оборудват с транспондери, или при изпълняване на бойни задачи пилотите ги изключват. В такъв случай на радара се отразява само така нареченият първоначален маркер, а това означава, че не може със сигурност да се каже какъв самолет е имало в небето и на каква височина, но че е бил там – не подлежи на никакво съмнение.
Нали разбирате, че опълченците не разполагат с авиация. А ако това е бил руски самолет, то много лесно може да си представите какъв шум би се вдигнал в целия свят, относно нарушаването на въздушното пространство на суверенна държава от страна на Русия. Но, както е известно, руски военни самолети не са пресичали границата с Украйна.
– А ако все пак са я пресекли?
– Не. Това е невъзможно. Защото всичко щеше да бъде регистрирано веднага от украинските радари и веднага щяха да ни представят съответната «нота», както се прави в такива случаи.
– Подобно движение биха могли веднага да регистрират и спътниците на НАТО, които, както вече знаем, са били в пространството над мястото на катастрофата, както и самолетите на НАТО «Авакс», които следят граничните райони.
– И отдавна всички щяха да отреагират – и НАТО, и Украйна, но такава реакция не последва, защото не е имало причина за реагиране. Но, при липса на каквито и да било факти, въпреки това – нас, включително и европейците, и австралийците, упорито се опитват да ни убедят, че е имало някаква ПВО система, доставена от Русия, която уж свалила «Boeing 777».
При това, данните фиксирани от радара, които доказват, че в продължение на още 20 минути след крушението (маркери с форма на буква «Т») военният самолет се намирал в това въздушно пространство. Всичко това просто се стараят да премълчават.
Но наличието на тези маркери на екрана на радара по никакъв начин не се връзват със заявленията на украинската страна, че военната авиация на Украйна не е извършвала полети в рамките на трагедията. И още нещо важно, местоположението на тези маркери на дисплея на радара (ляво от курса на движението на Боинга), съвпадат със снимките от мястото на падането на самолета, където ясно се виждат следите от външно въздействия на лявото крило и лявата страна на кабината на екипажа на сваления «Boeing 777.
Остави коментар