В Русия създадоха подводен ГЛОНАСС

Руските подводни роботи, работещи на дълбочина от няколко километра под дебел слой арктически лед, ще могат с точност до милиметър да определят собственото си местоположение и в реално време да обменят информация с въздушни, надводни и наземни центрове за управление. Уникалната система за навигация и комуникация „Позиционер“, разработена от концерна „Океанприбор“ в Санкт Петербург, скоро ще бъде разгърната на дъното на руския арктически шелф.

Системата се състои от автономни необитаеми подводни апарати (АНПА), хидроакустични шамандури с апаратура за спътникова комуникация „Гонец-Д1М“ и навигация ГЛОНАСС. Подводните роботи патрулират в райони на дълбочина до 8 километра, като се ориентират с помощта на шамандури-фарове. В тях са заложени свръхточни координати, които се използват от безпилотния кораб, за да уточни той местоположението си и да продължи работа. Шамандурите служат, също така, за да предават информация на повърхността.

„Системата е напълно готова да бъде разгърната – съобщи за „Известия“ официалният представител на „Океанприбор“ Павел Мартишкин. – Първият район, в който тя ще бъде внедрена, е дъното около газодобивната морска платформа „Приразломная“. Планира се на база нашата апаратура да бъде създадена глобална информационна мрежово-централизирана система за подводен мониторинг и обслужване на районите за добив на нефт. Концернът планира в Арктика едната от тях да бъде реализирана в рамките на опитно-конструкторската дейност по проекта „Информативност“ на Министерството на промишлеността и търговията.

Предполага се в системата „Позиционер“ да се използват няколко типа шамандури: подводни, плаващи, дори замразени в леда. Апаратната част на шамандурите се състои от радио- и хидроакустична части с общо електрозахранване, поставени в пластмасов корпус. В същото време, радио- и хидроакустичното оборудване съдържат радиостанция на ултракъси вълни, приемник за ГЛОНАСС, комплект система за спътникова навигация „Гонец-Д1М“ и апаратура за подводна връзка с роботите.

При варианта на дрейф, апаратната част на шамандурите е разположена в защитен корпус с поплавъци, в които са поставени допълнителни захранващи елементи. Докато шамандурите, предвидени за замразяване в леда, се окомплектоват със специален високоустойчив термоконтейнер с повишена топлинна изолация.

Шамандурите имат три режима на работа. При първия апаратът получава информация по спътниковите комуникационни канали, запомня я и, ако роботът го изисква, ще я предаде.

При втория режим – „диалог“, шамандурите свързват в реално време по радиоканал в УКВ диапазона роботите с бреговите, въздушните, морските центрове за управление. Такъв обмен на данни позволява не само да се знае местоположението на робота и какви задачи изпълнява той, но и непрекъснато да бъде управляван.

Третият режим е най-елементарен. Роботът действа абсолютно автономно и използва шамандурите, само за да свери координатите си и да коригира курса си. В екстрени ситуации безпилотникът може да подаде SOS-сигнал, съобщавайки, че дълбоководната мисия е прекратена.

„В момента за лидер в областта на създаването на перспективни автономни системи се смятат САЩ – съобщи за „Известия“ професорът от Академията на военните науки Вадим Козюлин. – За тези цели ежегодно се харчат около $70 милиарда. Американската агенция за перспективни изследвания на Пентагона DARPA, съвместно с редица частни компании, реализира програмата Poseidon, подводен аналог на системата за глобална навигация GPS. Тя ще позволи на подводници и безпилотни кораби не само да се ориентират в подводен режим, но и да си разменят информация. Очаква се нейните изпитания да започнат през 2018 г. Русия се включва в надпревара с лидера с 15 години закъснение и, според западни източници, в момента харчи за военни научни разработки около $4-5 милиарда. Но ние вече заехме лидерски позиции в областта на разработката на автономни необитаеми подводни апарати и системи за тяхното управление“.

Източник: в. Известия, превод Руски дневник