ВМФ на Русия: перспективни кораби от 1-ви ранг

Къде са изчезнали половците и печенегите?

По време на изложбата „DEFEXPO 2014”, която се провежда в Индия, военният наблюдател на „Гласът на Русия” Иля Крамник взе интервю от ръководителя на департамента на държавната Обединителна корабостроителна корпорация Анатолий Шлемов.

В интервюто, в частност, били засегнати както въпроси на строителството на ВМФ на Русия, така и на военно-техническото сътрудничество с Индия.

КОРЕСПОНДЕНТ: Анатолий Фьодорович, неотдавна вие предадохте на Индия самолетоносача „Викрамадитя”. Ще има ли още съвместни проекти от подобен мащаб?

Анатолий Шлемов: Нашето сътрудничество с Индия в никакъв случай не е приключило със самолетоносача „Викрамадитя”, независимо от факта, че това е най-мащабният проект за цялата история. Русия достави разработено от Невското проектно-конструкторско бюро на авиационно-техническо оборудване за индийския комплекс за тренировки за палубната авиация, а също и за индийския нов самолетоносач от проекта 71. Освен това, водят се преговори за техническо обслужване след изтичане на гаранцията и осигуряване на жизнения цикъл на самолетоносача.

КОРЕСПОНДЕНТ: По време на строителството на „Викрамадитя”, „Севмаш” получи голям опит по ремонта на гореми надводни кораби. Как ще бъде използван този опит? Ще бъде ли ремонтиран „Кузнецов”?

Анатолий Шлемов: Разбира се, „Адмирал Кузнецов” се нуждае от сериозен заводски ремонт и модернизация. Сега флотът не може да си позволи да загуби самолетоносач за дълго време – корабът изпълнява важни политически задачи. И в същност това е единствената платформа за подготовка на летци за палубната авиация. Изваждането на „Кузнецов” за ремонт ще бъде загуба по отношение на квалификацията.

КОРЕСПОНДЕНТ: Радикално решение на въпроса ще бъде строителството на нов самолетоносач. Можем ли да го очакваме в обозримо бъдеще? В какво състояние са разработките?

Анатолий Шлемов: Сега се обсъждат няколко варианта на кораб от тази класа, но нещо определено ще може да се каже само след утвърждаване на дългосрочната програма за военно корабостроене, която трябва да бъде приета тази година. Тя ще определи параметрите на строителството на флота и потребността от кораби в основните видове до 2050 година.

КОРЕСПОНДЕНТ: Днес се строи серия от фрегати по проекта 22350, но излизането на челния кораб за изпитания и въвеждането му в строй непрекъснато се отлагат. Има ли някакви промени по този въпрос?

Анатолий Шлемов: Корабът ще излезе в море тази година. Проекта има проблеми, те са свързани с големия процент нови неща – и по енергетиката, и по електрониката, и по оръжието, в които сме заложили много перспективни решения. Разбира се, не мина без трудности, в частност, с доставките от страна на производителите на съответните системи оръжие и радиоелектронното оборудване.

Но ние решаваме тези проблеми. През декември в Санкт Петербург се състоя съвещание под ръководството на вицепремиера на правителството на Русия Дмитрий Рогозин, посветено на тези въпроси. Бяха приети конкретни решения по сроковете на доставки на оборудване и задълженията на производителите. Ние възлагаме на този проект големи надежди, той трябва да ни даде ефективен инструмент и в далечната морска зона, и отчасти в океанската.

error: Съдържанието ни е авторско!