Да развиваме, съхраняване и защитаваме Арктика – такива задачи постави руският президент Владимир Путин тази седмица на редовното заседание на Съвета за сигурност. Според президента, развитието на арктическите райони на Русия остава един от най-важните национални приоритети за следващите години.
Усвояването на руската Арктика е сложна задача. Тя включва научни изследвания, създаване на система за навигация във водите на моретата в Арктика, както и възстановяване на инфраструктурата на военните обекти. Именно укрепването на отбранителната способност на Русия в Арктика руския президентът отбеляза като едно от основните направления:
– Става дума за създаването в нашата част от Арктика на обща система за базиране на кораби и подводници от ново поколение. Ние ще продължим да инвестираме значителни средства в Арктика, да решаване на проблемите, свързани със социално- икономическото развитие на арктическите райони, да укрепваме сигурността. Нашите национални интереси изискват това.
Заедно с обектите на Военноморския флот на Русия в Арктика ще бъде възстановена инфраструктурата на сухопътната и противовъздушната част на руската армия, смята военният експерт Виктор Мураховский:
– Там се създава система за осветяване на обстановката в Арктика, която се ръководи от военните. Тя предвижда и въздушни средства, и радиолокационни – наземни и корабни. Освен това, се създава система от пунктове за базиране на островите на арктическите морета, по крайбрежието, могат да се създадат временни точки за базиране на ледената покривка, както наскоро демонстрираха нашите въздушни войски.
Също така сред основните цели на усвояването на Арктика Владимир Путин включи развитието на Северния морски път. Според руския президент, още от следващата година стокооборотът на тази морска магистрала трябва да бъде изведен до ниво от четири милиона тона. Според доктора по политически науки Владимир Щол, тази цифра може да бъде осигурена от трансконтиненталните превози:
– Има определени изчисления, те са добре известни на специалистите. Разходите за окабеляването на Северния морски път са в пъти по-малки и е много по-бързо, отколкото през вече съществуващия път през Суецкия канал. Това е изгодно, а когато има икономическа изгода – участват най-различни наши партньори.
Остави коментар