Древни руски икони в галерия Уфици във Флоренция

Руската иконопис има собствено пространство във Флоренция – в Палацо Пити, бившата резиденция на великите херцози на Тоскана

В постоянната експозиция на Уфици, на първия етаж на Палацо Пити е представена уникална колекция от 78 руски икони, която се е формирала през XVIII-ти и XIX-ти век. Става въпрос за най-старата колекция от руски икони в света извън Русия.

Как тази колекция е дошла във Флоренция преди векове е все още мистерия. Надпис навежда на мисълта за връзка с Православната църква „Света Троица“ в Ливорно от времето на Франческо Стефан Лотарингски. Стилистичните характеристики на иконите предполагат, че е възможно те да са закупени на малки групи в някоя провинциална работилница в Централна Русия.

Според директора на Уфици Айке Шмит / Eike Schmidt, не само самите икони са уникални, но и техният произход. Но е достоверно известно, че те са били във Флоренция през 1761 г. Тогава иконите са били подарени на великия херцог на Тоскана Франческо II Медичи. Това може да е дипломатически подарък от някое от посолствата или, по-вероятно, подарък от православната общност в Ливорно. С такъв подарък православната общност на Ливорно е могла  да отдаде почит на великия херцог, който е дал разрешение за построяването в града на православен храм в чест на Света Троица, издигнат между 1757 и 1760 г

Фиг.1 Bottega russa, Madre di Dio Gioia di tutti gli afflitti (Руска работилница, Богородица Радост на всички страдащи), 1733, tavola, cm 27,8 x 23,2, inv. 1890 n. 9346. Gallerie degli Uffizi.

 

Фиг. 2. Vasilij Grjaznov, Madre di Dio di Tichvin, 1728,( Василий Грязнов, Тихвинска икона на Божията майка , 1728 г.,) tavola, cm 31 x 25,5, inv. 1890 n. 9347. Gallerie degli Uffizi. 

Единствената подписана икона в колекцията е Тихвинска икона на Божията майка, с дата 16 юли 1728 г. и подпис на Василий Грязнов ( 1724-1728).  Датата е записана по западната система, въведена в Русия от Петър Велики (1672-1725)

Най-ценни в колекцията са двете икони, съставляващи Менологиона – календар на православните религиозни празници, разделен на шест месеца.

Фиг. 3 Bottega russa, Menologio del semestre settembre – febbraio (Руска работилница, Менолог на семестъра Септември – Февруари), c. 1725-1750, tavola, cm 70 x 54, inv. 1890 n. 5954. Gallerie degli Uffizi

Фиг. 4 Bottega russa, Menologio del semestre marzo – agosto(Руска работилница, Менолог на семестъра март – август), c. 1725-1750, tavola, cm 70 x 54, inv. 1890 n. 5955. Gallerie degli Uffizi.

Всяка част се състои от 20 хоризонтални реда с изображения на свещени сцени и фигури на светци, които могат да бъдат идентифицирани от надписите. Тези икони винаги са присъствали в Уфици поради очевидното им значение.

Фиг. 5 Atelier del Palazzo dell’Armeria a Mosca, Santa Caterina d’Alessandria(Работилница на Оръжейната палата в Москва, Света Екатерина Александрийска), 1693-1694, tavola e argento dorato, cm 32 x 27,4, inv. 1890 n. 5079. Gallerie degli Uffizi

В Уфици винаги е присъствала иконата на Св. Екатерина Александрийска,  от 1693-1694 г., според отличителния знак върху позлатения сребърен обков.

„Смята се, че иконата е изработена в работилницата на Оръжейната палата – иконописците от тази школа са работили при царския двор в Московския Кремъл – и по маниер на изпълнение е близка до стила на Кирил Уланов, един от най-известните майстори на московската работилница в началото на XVII-XVIII век” [Галерия Уфици] .

Фиг. 6 Bottega moscovita, In te si rallegra ogni creatura(Московска работилница, Радва се на Теб), c. 1575-1600, tavola e argento dorato, cm. 31,2 x 26,2, inv. 1890 n. 9354. Gallerie degli Uffizi. 

Фиг. 7. Bottega moscovita, San Giovanni battista decollato(Московска работилница, Свети Йоан Кръстител), c. 1590-1610, tavola, argento dorati, smalti, cm 31,2 x 26, inv. 1890 n. 9355. Gallerie degli Uffizi. 

Най-древните икони в колекцията са иконата на Божията майка, отнасяща се към иконографския тип „Радва се на Теб”, и иконата на Отсичането  на главата на Йоан Кръстител. Те датират от края на XVI – началото на XVII век.

Пристигането им във Флоренция е свързано не с Лотарингския дом , а с Медичите. Двете икони са част от литургичните предмети, съхранявани в Параклиса на Мощите / cappella delle Reliquie в двореца Пити през 1639 г., по време на управлението на Фердинандо II Медичи / /Ferdinando II de’ Medici и съпругата му Виктория дела Ровере. И в двете икони са се съхранили оригиналните сребърни обкови

 

Айке Шмит подчертава още един фрагмент от отношенията между Русия и Италия  – паметна плоча на сградата точно пред Големия херцогски дворец напомня, че тук през януари 1869 г. Фьодор Достоевски завършва неговият шедьовър „Идиот“. Фьодор Достоевски е живял на две крачки от Палацо Пити и „посещавал галерията почти всеки ден“.

Източници:

https://rg.ru/2022/01/02/vo-florentijskoj-galeree-uffici-otkrylsia-muzej-russkih-ikon.html

 https://gorbutovich.livejournal.com/206500.html

81 precious Russian icons at Uffizi Gallery in Florence – MFM MUSIC FASHION MUST