Учени от Росатом през 2014г г. постигнаха резултати от световно ниво

Специалисти от компанията „Росатом“ в сътрудничество с колеги от руските научни институти и центрове през 2014 г. постигнаха резултати от световно равнище в различни области на науката и техниката. Тези постижения, притежаващи не само фундаментално, но и практическо значение, са публикувани в материалите, представени на провеждащото се Общо събрание на Руската академия на науките, съобщи ТАСС.

Световен рекорд поставиха специалисти от предприятието на Росатом на Руския федерален ядрен център (РФЯЦ, г. Саров). Те успяха да свият плазмата на хелия и деутерия при екстремно високо налягане от 50 млн. атмосфери.

Получените резулатати за случващите се при това процеси са важни, в частност, за изясняването на особеностите на явленията, протичащи в същността на планетите и звездите. Такива плазмени състояния са достъпни засега само за руските изследователи и надхвърлят световното ниво, подчертава се в материалите на РАН.

Още едно постижение на саровския ядрен център се отнася до лазерната техника. Там е създаден газов лазер от нов тип, коефициентът на полезно действие на който е почти 50 %. Уредът може да се използва в лазерната локация, в системите за насочване на излъчванията, в техническите и медицинските лазерни установки.

„Резултатите от експериментите по ниво на постигната мощност превишават тези, получени в лабораториите по света“, се казва в материалите на Академията на науките.

Служителите на друг институт на Росатом, Физико-енергийния институт „Лейпунски“ в Обнинск (ФЕИ), откриха така наречения разпад на нагрятото тежко ядро на студени фрагменти. Дотогава физиците в лабораториите в цял свят в продължение на 30 години се опитвали да открият експириментално потвърждение на този вид разпад.

Сега учените по-добре ще разбират процесите, които протичат в ядрото на атома. Освен теоретична полза, откритието ще помогне и за създаването на по-безопасни атомни енергийни установки.

Технология на „бързите реактори“ притежават много малко страни, и Русия е световен лидер в тази насока.