Руското министерство на отбраната: 4 факта, които Киев не може да обясни

Руското министерство на отбраната: 4 факта, които Киев не може да обясни

Публикувано от:

Руските военни си зададоха следния закономерен въпрос: Защо и срещу кого украинската войска е разгърнала толкова мощна противовъздушна отбрана край Донецк? Нали на всички е известно, че опълченцие не разполагат с военна авиация… Това пише киевският политолог, философ и публицист Андрей Ваджра.

Преди няколко дни потокът от необосновани с никакви доказателства и факти, а в някои случаи, дори и абсурдни, обвинения по адрес на Русия от страна на високопоставени украински лица и подконтролните им медии, бе нарушен от брифинга на руското министерство на отбраната, посветен на катастрофата на Боинг 777 в Украйна.

По този начин, към целенасочената и култивирана от украинските и западни медии истерична атмосфера около трагедията с малайзийския самолет, бяха внесени обективни факти и резонни въпроси, които снижиха темпото на започнатата информационна атака срещу Донбас и Русия.

На брифинга специалисти от Генералния щаб на ВС на Русия предоставиха на международната общественост данни от обективния контрол на въздушното пространство на Украйна, които в голяма степен изясниха ситуацията около катастрофата с полет МН17 на малайзийските авиолинии.

На първо място, руските военни обърнаха вниание на това, че до Донецк Боинг 777 е летял в определения коридор, след което по необясними  причини се е отклонил на север от зададения маршрут, при това отклонението в курса е с цели 14 км. По-нататък самолетът се е опитал да се върне към установения по-рано въздушен коридор, но не е успял. Към 17:20 часа посредством технически средства е отчетено рязко намаляване на скоростта, а в 17:23 часа самолетът е изчезнал напълно от екраните на руските радари.

Каква е причината за отклонението на полета от определения въздушен коридор може да се установи едва след разшифроване на черните кутии на самолета, смятат руските военни експерти.

Второто нещо, върху което специалистите разсъждават, е, че в деня на катастрофата на самолета, противовъздушната отбрана на украинските въоръжени сили край Донецк е съставена от три-четири зенитно-ракетни дивизиона „Бук-М1“ и това е потвърдено от снимки, направени от руски спътници. При това, тук военните експерти отбелязват, че тези ЗРК са способни да поразяват цели на разстояние до 35 км и височина до 22 км.

Във връзка с това, руските военни задават съвсем логичен въпрос: Защо и срещу кого украинската армия разгръща такава противовъздушна отбрана, след като стана ясно, че опълченците не разполагат с военна авиация?

На схемата, представена от руския Генерален щаб се вижда, че траекторията на полета, както и мястото, където самолетът се предполага, че е бил поразен, попадат в зоната на действие на украинските ЗРК.

На спътниковите снимки от 14 юли се виждат ЗРК „Бук“ , разположени на 8 км северозападно от Луганск, радиолокационни станции на 5 км северно от Донецк, както и позиции на техника на ПВО северно от Донецк (като на снимката добре се вижда самоходна огнева установка).

Интересното е, че на снимките от 17 юли тази огнева установка вече я няма, но сутринта на същия ден в района на Зарощинское (на 50 км от Донецк и на 8 км южно от Шахтьорск) се вижда „Бук“. Това предизвиква въпрос, защо този ЗРК е точно там, в близост до територията, контролирана от опълченците и то непосредствено преди трагедията?

Снимките на района от 18 юли показват, че установката вече е напуснала заеманата по-рано позиция.

Третият странен факт, на който от руския Генщаб обърнаха внимание на брифинга, е, че на 17 юли е наблюдавано увеличаване на работата на украинските радиолокационни станции 9С18 „Купол-М1“ от зенитния комплекс „Бук“. На 15 юли са работели 7 станции, на 16 – 8, а на 17 юли те са били вече 9, като при това в деня след инцидента интензивността на работа на радиолокационните станции рязко се е понижила до 2-3. С какво е свързана тази промяна в активността трудно би могла да бъде обяснена, освен ако не се има предвид Боинга, тъй като както вече стана ясно, че опълченците нямат авиация, която да бъде следена…

Четвъртият факт, на който се спряха експертите е, че на 17 юли руски средства за контрол на въздушната обстановка са засекли самолет на украинските ВВС, вероятно Су-25, в посока на Боинг 777, като разстоянието между двата самолета е било от 3 до 5 км. При това, руските военни отбелязват, че Су-25 може за кракто време да достигне височина 10 000 м, а в състава на щатното му въоръжение влиза ракета „въздух-въздух“ Р-60, способна да прихваща и поразява цели на разстояние до 12 км.

Украински официални лица по-рано съобщиха, че в деня на трагедията военни самолети на ВС на Украйна на мястото на произшествието не е имало. Фактите обаче показват друго.

Интересно, че във връзка с представената по-горе информация, украинската страна веднага реагира, като заяви, че Су-25 е изтребител и е предназначен за поразяване само на наземни цели и изобщо не е способен да достигне височина от 10 000 м.

Опитни пилоти като Сергей Борисюк (пилот, генерал-майор и експерт по военна авиация), който дълги години е летял с този тип самолети, заяви, че с кислородна маска пилотът без проблем може да издигне Су-25 на височина до 14 000 м, като дори в такива условия изтребителят се държи устойчиво и надеждно.

На брифинга бе разгледана и американската теория, според която те разполагат със снимки, показващи, че ракетата, поразила малайзийския самолет, е била изстреляна от опълченците. Тези снимки, обаче, досега никой не ги е видял.

По-рано руската страна потвърди, че на 17 юли от 17:06 до 17:21 (московско време) на територията на Югоизточна Украйна наистина е засечен американски космически апарат от системата СТСС, който открива и проследява ракети с различна далечина.

Във връзка с това представители на руския Генерален щаб предложиха на САЩ да представят гореспоменатите снимки, направени от спътника, и да ги покажат пред световната общественост за детайлно изучаване.

Руските военни обърнаха внимание и на факта, че времето на наблюдението на американския спътник и момента на катастрофата някак странно съвпадат.

Не на последно място, на брифинга бе обсъдено и това, че неведнъж от страна на Украйна са предявени напълно безпочвени обвинения по адрес на Русия за участието й в свалянето на малайзийския самолет. Често пъти упреците към Русия са подкрепени от фалшифицирани данни. Пример за това е, как украинските медии показаха видео с преместването на Бук-М1 от украинска на руска територия. Оказа се, че този материал е сниман в град Краноармейск, което се потвърждава и от влизащите в кадъра рекламни билбордове, където се вижда адрес на автосалон в града. Самият Красноармейск от 11 май се намира под контрола на украинската армия.

Този опит за кампроментиране предизвика от страна на Русия редица въпроси, като например, що за пускова установка е това, къде е премествана и какво е местонахождението й в момента и др.

Всъщност въпросите към Киев във връзка с катастрофата на самолета са много повече. Много от тях бяха зададени публично, но отговор от официалните украински представители все още няма, като при това се създава впечатление, че такива никога няма и да има, тъй като те биха прояснили ситуацията по най-неизгодния за Киев и Вашингтон начин.

САЩ така и не представи доказателства, които да потвърдят обвиненията им по адрес на Русия и донбаските опълченци. Дори напротив. Скоро източник на американското разузнаване съобщи, че Щатите не знаят кой точно е свалил малайзийския самолет.