Руските пенсионни фондове са вложили 2,7 милиарда долара в инфраструктура

Посрещане на Българската армия, в средата ген. Владимир Стойчев, София 1945г.

Автор: Алексей Лоссан, Руски Дневник.

Руските власти успяха да проведат мащабна реформа по използването на пенсионни средства за финансиране на дългосрочни инфраструктурни проекти. Основно средствата отиват за строителство на нови автомагистрали, за добив на нефт от нови находища и реконструкция на железни пътища.

През второто тримесечие на тази година недържавните пенсионни фондове вложиха в реалния сектор почти 190 милиарда рубли (2,7 милиарда долара), тоест – 11% от всички свои капиталови натрупвания. Тези данни се съдържат в Доклада за ефективността при инвестирането на пенсионните капиталови натрупвания, подготвен от Министерството на финансите за правителството – съобщава руският делови вестник „РБК-Daily“.

По данни на Министерството на финансите, на 1 юли 2015 година обемът на пенсионните капиталови натрупвания е възлизал на 3,6 трилиона рубли (50,8 милиарда долара), от които само 1,7 трилиона рубли (24 милиарда долара) са били от средства на частните пенсионни фондове. Останалите средства на руските пенсии се управляват от „Внешэкомбанк“ – държавен универсален институт за развитие.

В какво влагат?

По данни на Министерството на финансите, повече от всичко – 128,8 милиарда рубли (1,8 милиарда долара) частните пенсионни фондове са вложили в ценни книжа на компании от реалния сектор на икономиката. По-конкретно – 25 милиарда рубли (353 милиона долара) в облигации на петролната компания „Башнефт“; 22 милиарда рубли (310,6 милиарда долара) – в облигации на железопътния оператор „РЖД“; 11 милиарда рубли (155 милиона долара) – в облигации на най-голямата енергийна компания „Руски мрежи“; 2 милиарда рубли (28 милиарда долара) – в облигации на инвестиционния холдинг Акционерната финансова корпорация (АФК) „Система“.

Всяка от тези компании има утвърдени инвестиционни програми, които включват в себе си развитието на нови находища, обновяване на инфраструктурата и др. Още 15,5 милиарда рубли (218,8 милиона долара) пенсионните фондове са инвестирали в строителството на пътя Москва – Санкт Петербург. Останалите 60 милиарда рубли (847 милиона долара) са вложени в обекти на жилищното строителство, в това число чрез облигации на Агенцията по ипотечно жилищно кредитиране – аналог на корпорациите Fannie Mae и Freddie Mac в Русия.

„Голяма част от парите, които пенсионните фондове наляха в икономиката, бяха вложена в облигации на национални емитенти, които имат редица инфраструктурни проекти“ – казва анализаторът на ИК РУСС-ИНВЕСТ Семьон Немцов. Според неговите думи като се вземе предвид сложното време за финансовия пазар и невъзможността на по-големите национални кредитори да привличат западни инвестиции, тези средства са много добър механизъм за развитието на икономиката.

Сложната реформа

Правителството реши да насочи пенсионните средства във финансиране на дългосрочни инвестиционни проекти през април 2015 година, след съвещание с премиера Дмитрий Медведев. При това, против тази реформа застана социалният блок на правителството, според който пенсионните фондове нямат опит с инвестиции в реалния сектор. Обаче, в края на краищата, правителството реши да инвестира пенсионните средства в икономиката.

„Това, че фондовете инвестират в реални инфраструктурни проекти е напълно правилно и съответства на логиката за създаване на пенсионна система с капиталови натрупвания, това са продължително акумулиращи се пари и те трябва да работят за икономиката“, съгласен е главният анализатор на UFS IC Иля Балакирев.

Но с тази гледна точка са съгласни съвсем не всички експерти. „Подкрепата за реалния сектор на икономиката е необходима, но финансирането на поредните „строежи на века“ за сметка на средствата на бъдещите поколения сега не е най-добрата идея. Много проекти са насочени към подпомагането на суровинния експорт, което е твърде рисковано в условията на падането на цените на суровините“, казва Георгий Вашченко, началник на управлението на операциите на руския фондов пазар за инвестиционната компания „Фридом Финанс“.

Според неговите думи, за да спечели от продажба на суровини, държавата ще трябва да задържи ръста на тарифите за обслужването на транспортната инфраструктура, а това ще затрудни възвращаемостта на пенсионните инвестиции, вложени в инфраструктурните проекти.