Родители спират децата си от училище, ако не се променят учебниците

Варненци са недоволни от наръчниците по „Литература“, „Музика“, „Човек и общество“. Варненски родители са готови да спрат децата си от училище, ако до две седмици не получат покана за среща от министъра на образованието, на която да бъде обсъден вариант за смяна на съдържанието в учебниците за началните класове на обучение. Недоволстващите изложиха искането си пред Регионалния инспекторат по образованието във Варна, където потърсиха и съдействие за посредничество от неговата шефка Венцеслава Генова, пише Moreto.net.

„Не сме доволни от съдържанието на учебниците в основния и в началния курс на образование на децата. Смятаме, че тези учебници трябва да бъдат преработени основно. Настояваме за среща с министъра и искаме вашата подкрепа за това. Да предадете на министъра, че ако до две седмици не получим отговор с покана за среща ще си спрем децата да посещават часовете по определени дисциплини с тенденция да ги спрем въобще от училище. Нямам намерение в следващите 10 години синът ми като се върне от училище да започваме втори път образователния процес. Затова плащаме данъци- българската държава да образова децата ни.“, заяви един от присъстващите родители Костадин Костадинов пред Генова.

Шефката на РИО-Варна се ангажира да съдейства за представяне на исканията на родители пред министъра и осъществяването на среща с него. Недоволният баща обясни, че проблемът с учебното съдържание стои вече 10 години и е време най-сетне да се вземат мерки. Той посочи, че още от миналата година има изпратени писма до министерството, но така и не е осъществена среща. Под исканията на родителите са се подписали преподаватели и академични личности.

Присъстващите родители дадоха примери за учебно съдържание, което според тях няма място в учебниците по „Литература“, „Музика“, „Човек и общество“. „В края на учебника „Човек и общество“ има един много хубав урок „България в миналото, настоящето и бъдещето“. Странно защо от миналото са показани само 15 и 17 век,т.е. само периода на турското робство. След това пише за българските общности по света днес. Научаваме, че българи освен в България живеят в Молдова, Русия, Украйна, САЩ, Канада и в ЕС. Пише, че живеят потомци на изселници от България в Турция. Ако искате да разберете, че в Македония живеят българи, това няма да стане. Българи в Албания също не присъстват, в Гърция и Румъния ги няма. Пише още, че източната част на Сърбия българите изучават своя език. Западните покрайнини са изтрити като са наречени Източна Сърбия. Има и подраздел „Общностите в Република България днес“. Според учебника в България днес живеят турци, арменци, евреи, ромска (циганска) общност. Българите ги няма. Според учебника те или не са общност или не съществуват.

В урока „Българите в Османска империя“ всъщност за българите е отделено много малко място. Пише, че тогава българи и мюсюлмани заживели заедно. Надълго и нашироко е описано за исляма. Това е учебник по ислямознание.“, заяви Костадинов. Недоволният баща даде пример и от учебника по литература за пети клас. В съдържанието присъства „Легенда за рома“. Надълго и нашироко се обяснява за ромите. Има дълъг и подробен урок за Курбан байрам, има разказ, наречен „Светеца“. Става дума за Хасан Ага, но в целия текст така и не се пояснява защо той е светец. Накрая има дълго и подробно разказване за ислямската религия, разказа още родителят. „Има предмет „Религия“, който е свободноизбираема подготовка и всеки родител, който желае може да запише детето си. Отделно има и задължително избираема подготовка, която се нарича „Майчин език“. В учебниците, които са за всички деца трябва да се преподава българската литература и история и да се внушава общото, а не различното. Според тези учебници излиза, че ние българите сме или едно от многото общности в страната, или нас просто ни няма.“, заяви Костадинов./