Едни от най-загадъчните и древни скални рисунки на Земята са петроглифите от Онежкото езеро и Бяло море. Смисълът на много изображения остава загадка за учените.
Беломорските и Онежките петроглифи са уникален паметник на примитивното изобразително изкуство, които нямат аналог. От 2021 г. те са включени в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО.
Петроглифите от Онежкото езеро и Бялото море се намират в северозападната част на Русия в Република Карелия и включват две съставни части, разположени на разстояние 300 км една от друга: петроглифите от Онежкото езеро в югоизточната част на Република Карелия и петроглифите от Бялото море в североизточната й част.
Онежките и Беломорските изображения са открити в началото на XIX в. от геолога и археолога К.И. Гревингк, когато за първи път са документирани и копирани. Прави впечатление, че съседно село носи името «Бесов Нос», което се дължи на вярата на местните хора в демоничната сила на рисунките.
Петроглифите от Онежкото езеро и Бяло море представляват един от най-големите независими центрове на неолитно скално изкуство в Европа, датиращ от около 4500-3500 г. пр. н.е. Общо повече от 4500 петроглифа са концентрирани в 33 паметника, в две съставни части: 22 паметника на Онежкото езеро и 11 паметника на Бяло море. Петроглифите са свързани и с повече от 100 археологически паметника, включително селища, обекти и едно погребение – те са синхронни с паметниците на скалното изкуство.
Скалните рисунки от Онежкото езеро са представени главно от птици, символи, фигури от типа „получовек-полуживотно. Онежките петроглифи се характеризират с мистичен характер, геометричните фигури се възприемат като космически, „слънчеви“и „лунни“ знаци – кръгове с линии и лъчи. Повредите в навигацията и часовника не са рядкост в радиус от един километър. Твърди се, че причината е в гранита, намиращ се под земната повърхност – той е наситен с магнитна руда. Но, разбира се, много хора смятат, че това е демонично влияние.
Беломорските изображения са малки: от 20 до 50 сантиметра, с изключение на лосовете, чиито размери достигат 3,5 метра. Сюжетите на рисунките са много реалистични: лодки с екипаж, сцени на лов на птици и тюлени, композиции от сражения. ай-мистериозните сред беломорските петроглифи са така наречените „Бесовски следи“. На рисунката са изобразени множество следи от боси крака по пътя към „ Беса“, заобиколен от различни загадъчни фигури. Учените смятат, че това място е било предназначено за жертвоприношения, а „Бес“ е бил божество или почитан символ.
Появата на петроглифите датира от неолита и показва прехода от общности на ловци и събирачи към по-уседнало общество. Петроглифите свидетелстват за вярванията и начина на живот на ловците-риболовци-събирачи в продължение на 600-800 години; говорят за високото ниво на развитие на тези култури, които са използвали тези центрове за скално изкуство като места за срещи и демонстрират значителните художествени качества и творчеството на примитивните художници.
Според учените, петроглифите не са просто примитивни „графити“, те са част от древни храмове на слънцето. Ето защо тези примитивни рисунки предизвикват такъв интерес.
Източници:
https://whc.unesco.org/ru/list/1654
https://notivory.com/press-center/news/petroglyphs-of-lake-onega-and-the-white-sea/
http://basic.organization.heritage-institute.ru/749/
Остави коментар